Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Unsur Intrinsik Cerpen Pada Siswa Kelas XI F 8 SMA Negeri 6 Denpasar

Authors

  • I Nyoman Adi Susrawan Universitas Mahasaraswati Denpasar, Indonesia
  • Ida Ayu Made Wedasuwari Universitas Mahasaraswati Denpasar, Indonesia
  • Ni Kadek Kurniawati SMA Negeri 1 Sukawati, Indonesia
  • Pande Putu Bawa Adnyana SMA Negeri 6 Denpasar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2580

Keywords:

Intrinsic Elements of Short Stories, Learning Models, Problem Based Learning

Abstract

This research is classroom action research (PTK) carried out in Class XI F 8 of SMA Negeri 6 Denpasar for the 2023/2024 academic year. This PTK aims to determine whether the implementation of the problem based learning method can improve the ability to understand the intrinsic elements of short stories and to find the right steps in implementing the problem based learning model to improve students' ability to understand the intrinsic elements of short stories. The data in this PTK is collected through observation methods and test methods. The collected data was then analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. The research results showed that the students' initial test results reached an average score of 5.4, in the first cycle it increased to 6.7, until finally in the second cycle the students' average score increased to 8.05. The steps for the problem based learning model in understanding intrinsic elements are (1) group division, (2) the teacher provides lesson materials in the form of short story texts, (3) each group divides its members according to the questions contained in the text, (4) forming an expert group to discuss the topic in the questions they got, (5) expert group, returning to the original group, (6) presentation, (7) learning evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, D. (2020). Variasi tindak tutur dalam cerpen ‘Pispot’karya Hamsad Rangkuti. Jubindo: Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 111-119.

Anggraini, S. N., Mujianto, G., & Yudiantoro, K. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Dan Keaktifan Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4662-4683.

Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.

Fakhri, M. M., Hidayat, A., Surianto, D. F., Isma, A., & Setialaksana, W. (2023). Pelatihan Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru-Guru SDN 1 Centre Patalassang Di Kabupaten Takalar. Vokatek: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-6.

Firawati, I. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantukan Media Video Berbasis Lesson Study untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 21 Gowa. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 667-672.

Isprianti, A. (2022). Pembelajaran menganalisis unsur pembangun cerpen dengan menggunakan model problem based learning dan pengaruhnya terhadap peningkatan kemampuan membaca kritis pada peserta didik kelas xi smk negeri 7 Bandung. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 92-105.

Jumriati, J. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Dengan Metode Problem Based Learning. JEC (Journal of Education and Counseling), 3(1), 40-54.

Kusrianti, A., & Suharto, V. T. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning dengan multimedia untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 3(2), 145-152.

Mansyur, U. (2018). Pemanfaatan Nilai Kejujuran dalam Cerpen sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Parakter.

Nurhadi, M. (2023). Implementation of The Problem Based Learning Model in The Mathematics Learning Material Operations Counting Whole Numbers in Sixth Grade Elementary School. Papanda Journal of Mathematics and Science Research, 2(2), 80-84.

Nurinayah, N. R. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Menganalisis Moral Pada Cerpen Dan Dampaknya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas Ix Di Mts Fatahillah Cimahi (Doctoral dissertation, Perpustakaan Pascasarjana).

Pangesti, A. F., Simorangkir, B. I., Aminah, S., & Fatonah, K. (2022). Problematika Guru Dalam Pembelajaran Sastra di Kelas Rendah Sdn Wijaya Kusuma 02 Pagi Jakarta. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin, 5(1), 1-6

Priandari, U. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Instruction untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 92-106.

Purwaningsih, N. L. P. A. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Memahami Unsur Intrinsik Cerpen Pada Siswa Kelas VIII B Smp Negeri 3 Rendang Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Deiksis, 1(1), 16-24.

Rahmawati, J. (2022). Penerapan Problem Based Learning Dalam Menulis Cerpen Berorientasi Nilai Moral Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif (Doctoral dissertation, Perpustakaan Pascasarjana).

Sari, N. (2023). Pengaruh model pembelajaran problem-based learning terhadap motivasi belajar peserta didik dalam menulis cerpen pada pelajaran bahasa Indonesia di SMAN 1 Sukadana. Didactical Studies: Jurnal Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah, 59-64.

Susilo, J., Juwanda, J., & Dewi, K. P. (2020). Nilai-Nilai Kehidupan Pada Novel Paradigma Karya Syahid Muhammad Dan Pemanfaatannya Sebagai Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Teks Novel di SMA.

Downloads

Published

2024-05-29

How to Cite

Susrawan, I. N. A., Wedasuwari, I. A. M., Kurniawati, N. K., & Adnyana, P. P. B. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Unsur Intrinsik Cerpen Pada Siswa Kelas XI F 8 SMA Negeri 6 Denpasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 725–734. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2580