Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pendidikan Agama Islam Kelas X di SMAN 1 Setu

Authors

  • Acep Mulyadi Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam 45 Bekasi, Indonesia
  • Siti Fatmala Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam 45 Bekasi, Indonesia
  • Damara Mumtaz Tsumu Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam 45 Bekasi, Indonesia
  • Diva Yulianti Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam 45 Bekasi, Indonesia
  • Tasya Bilkis Islami Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam 45 Bekasi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2268

Keywords:

PBL, Learning Outcomes, PAI

Abstract

This research is intended to enhance the achievement of Islamic Religious Education (PAI) learning outcomes for the students of class X.C at SMA Negeri 1 Setu by applying the cooperative learning method, specifically the Problem-Based Learning (PBL) model. The study involved 34 students as subjects, and data collection methods included observation, tests, and documentation. The research was conducted in three cycles to observe the impact of the learning method implementation. The results of the research indicate that the application of the PBL learning model successfully improved PAI learning outcomes for class X.C students at SMAN 1 Setu. In the initial test before the first cycle of pre-action, 11 students (32%) successfully achieved the minimum passing grade (KKM) of 75, with an average score of 69.38. After the first cycle, 27 students (79%) achieved an average score of 85.03 and could reach the KKM, although the score of 75 was not yet fully achieved. Therefore, the researcher proceeded to cycle 2. In cycle 2, students' learning outcomes continued to improve, with 29 students (85%) achieving an average score of 89.94. In cycle 3, all students, a total of 34 individuals or 100%, successfully reached the minimum standard score with an average score of 92.21. From these findings, it can be concluded that the PBL learning model significantly improved PAI learning outcomes for class X.C students at SMAN 1 Setu. The implementation of this model can serve as a reference for enhancing the effectiveness of learning in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuddin Nata, 2001, perspektif islam tentang pola hubungan guru murid, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Arends, R. I. (2008). Learning To Teach Learning To Teach. Learning Library.

Arsyad, A., Sulfemi, W. B., & Fajartriani, T. (2020). Penguatan Motivasi Shalat Dan Karakter Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(2), 185–204.

Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Jannah, E. S. N. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran “Active Learning-Small Group Discussion” di Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Peningkatan Proses Pembelajaran. FONDATIA, 3(2), 19–34.

Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138.

Najamuddin, N., & Bustan, B. (2020). Peningkatan Penguasaan Kompetensi Dasar Tentang Menganalisis Dampak Politik, Budaya, Sosial, dan Pendidikan Pada Masa Penjajahan Bangsa Eropa (Portugis, Spanyol, Belanda, Inggris) Dalam Kehidupan Bangsa Indonesia Pada Masa Kinibagi Guru Sejarah SMA Se-Kab. Humanis, 18(2), 1–5.

Nisa, A. K. (2015). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pemrograman Desktop Kelas XI RPL SMK Ma’arif Wonosari (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.

Paloloang, M. F. B. (2014). Penerapan model problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi panjang garis singgung persekutuan dua lingkaran di kelas VIII SMP Negeri 19 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1), 67–77.

Putri, A. F. A., Utami, B., & Saputro, A. N. C. (2015). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) disertai eksperimen untuk meningkatkan interaksi sosial dan prestasi belajar siswa pada materi pokok kelarutan dan hasil kali kelarutan di SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 27–35.

Rerung, N., Sinon, I. L. S., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47–55.

Resky, M., & Suharyat, Y. (2022). Peran Pendidikan Pondok Pesantren Dalam Mendidik Kader Ulama dan Membina Akhlak Umat Islam di Perumahan Graha. Attadib: Journal of Elementary Education, 6(2), 364–381.

Rizkiyah, M. (2023). Implementasi Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perangkat Lunak Pengolah Presentasi Di Kelas X TB SMK Muhammadiyah Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.

Saguni, F. (2013). Efektivitas metode problem based learning, cooperative learning tipe jigsaw, dan ceramah sebagai problem solving dalam matakuliah perencanaan pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2.

Shoimin, A. (2021). 68 model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013.

Downloads

Published

2024-05-25

How to Cite

Mulyadi, A., Fatmala, S., Tsumu, D. M., Yulianti, D., & Islami, T. B. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pendidikan Agama Islam Kelas X di SMAN 1 Setu. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 644–655. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2268