PENGGUNAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA MATERI PERUBAHAN GERAK BENDA KELAS lll SD NEGERI OYEK KECAMATAN AMANATUN SELATAN

Authors

  • Antonius S. Hali Universitas Nusa Cendana
  • Andriyani A.D Lehan Universitas Nusa Cendana
  • Matarona Y. Wisang Universitas Nusa Cendana

DOI:

https://doi.org/10.55681/sentri.v3i8.3222

Keywords:

Experimental method, Learning outcomes

Abstract

This research was conducted at SD Negeri Oyek, South Amanatun District, with the aim of improving student learning outcomes in science material applying the concept of motion energy through the application of experimental learning methods. The research method used is classroom action research. Data collection techniques are observation, test and documentation techniques. The data analysis technique is descriptive qualitative by looking for the percentage of data that has been collected and then clarifying it into a predetermined formula, with the research results showing that the data from observations of teacher activity in cycle I was 60.39% and cycle II was 79.68%. %, while the results of observations of student activities in cycle I with an average value of 67.16% and cycle II with an average value of 91.66%. In the first cycle of learning, there were 20 students who completed or met the specified KKM standards, namely 70, 5 students (25%) while 15 students (75%) did not complete. Next, in cycle II, from 20 students, 20 students completed it (100%). Based on the research results, it was concluded that the experimental method could improve student learning outcomes at SD Negeri Oeyek..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ari, Putri S. (2017). Penerapan metode pembelajaran eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal ilmiah sekolah dasar. 1(1): 1-8

Arikunto, S. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Edisi revisi. Jakarta: PT Bumi Aksara. 260 hlm.

Hanafi (2013). Penerapan metode pembelajaran eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa SDN Plpupuh Sragen. Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan. Surakarta. 4(2). 120-135

Isjoni. (2014). eksperimen Mengembangkan Kemampuan Belajar Berkelompok.

Bandung: Alfabeta. 112 hlm

Nurjanah. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA dengan Menerapkan Metode eksperimen Siswa Kelas V SD Negeri 68 Kecamatan Bacukiki Kota Parepare. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(1)

Ramadhaus. (2019). Penerapan Metode eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas V SDN 1 Pasangayu. Jurnal kreatif online. 7(2)

Rogayah. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Energi Alternatif Menggunakan Metode eksperimen Siswa Kelas VI SDN Tamban Kecil. Jurnal Pembelajaran dan Pendidik. 1(3). 175-190

Ronawati. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas IV SDN 3 Tambun Tartoli. Jurnal Kreatif Tadulako. 6(2). 146-159.

Rusman. (2014). Metode Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Gravindo Persada. 418 hlm.

Syaifurahman dan T. Ujiati. (2013). Manajemen dalam Pembelajaran. jakarta

Downloads

Published

2024-08-07

How to Cite

Hali, A. S., Lehan, A. A., & Wisang, M. Y. (2024). PENGGUNAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA MATERI PERUBAHAN GERAK BENDA KELAS lll SD NEGERI OYEK KECAMATAN AMANATUN SELATAN . SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(8), 3898–3904. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i8.3222