Penggunaan Media Pembelajaran Papan Flanel Huruf Untuk Mengenalkan Huruf Abjad Pada Anak Usia 5-6 Tahun TK Melati Binaan PKK Kab Gowa
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3534Keywords:
Learning Media, Flannel Letter Board, Early ChildhoodAbstract
The focus of this study is the description of the use of flannel board learning media to introduce the alphabet to children aged 5-6 years old at Melati Kindergarten under the guidance of PKK, Gowa Regency. This study uses a qualitative approach and the type of research is descriptive. Data collection techniques in this study are observation, interviews, and documentation. The results of the study show that teachers in using flannel board media consist of three main stages. First, preparation, where teachers plan learning activities and prepare flannel board media along with picture cards according to the theme. Second, the implementation of learning with flannel board media for about 20-30 minutes at the beginning of the learning session, with interactive activities such as competing and matching words with pictures. Third, the teacher gives rewards and motivation to children after using the flannel board media, increasing the effectiveness of learning. From the results of the use of these media, it shows that it has a positive impact on the learning process of recognizing the alphabet in children. Children are able to mention the letters of the alphabet well, attach pictures and arrange words according to the pictures correctly and spell a word correctly. Children are also able to write and read their names quite well.
Downloads
References
Andini, A. N., Pendidikan, J., Anak, I., Dini, U., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2022). Pengaruh Media Flashcard terhadap anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11.
Annisa, A., Musi, M. A., & Amal, A. (2022). Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Media POP-UP Book Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok B di Taman Kanak-Kanak Mentari Kabupaten Takalar. Al-Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 1–12.
Asbar, A. E. N., Rahmah, A., & Azis, A. (2023). Pengaruh Glendoman terhadap Kemampuan Membaca Awal pada Anak Usia Dini di Tk Mentari Bontoa. Jurnal Bahana Manajemen …, 12, 155–162.
Azizah. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Melalui Media Pembelajaran Website.
Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824
Fadilla, R. N. (2019). Penggunaan Media Papan Flanel Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Verbal Anak Autis Dasar III Di SLBN Somba Opu Kab. Gowa.
Ghoziah, F. (2022). Kemampuan Bahasa Anak Dalam Mengenal Huruf Afabet Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Kelurahan Sukabumi Utara Jakarta Barat.
Handayani, A. W., Chandra, A., & Sulianto, J. (2022). perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Aspek Fonetik Dan Aspek Semantik. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1).
Handayani, S. D. (2020). Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Di Kelompok B TK Aba Kalibulus Bimomartani Kecamatan Ngemplak Ability To Know Letters In Children In Group Aba Aba Kalibulus Bimomartani Kecamatan Ngemplak. 93–102.
Herman, Nurfawali Asba, A. E., Rahmah, A., Azis, A., & Ismail, I. (2023). Pengaruh Metode Glenn Doman Terhadap Kemampuan Membaca Pada Anak Usia Dini Di Tk Mentari Bontoa Kota Makassar. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 12(1), 155–162. https://doi.org/10.24036/jbmp.v12i1
Hikmawati, N., Herman, H., & Amal, A. (2022). Pengaruh Media Papan Flanel Menggunakan Gambar Terhadap Kecerdasan Visual Spasial Anak Kelompok B. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 63. https://doi.org/10.26858/edustudent.v1i2.25797
Husna, A., & Eliza, D. (2021). Strategi Perkembangan dan Indikator Pencapaian Bahasa Reseptif dan Bahasa Ekspresif pada Anak Usia Dini. Jurnal Family Education, 1(4), 38–46. https://doi.org/10.24036/jfe.v1i4.21
Lismayani, A., Rahmi, S., Amriani, S. R., & Pratama, Muh. I. (2023). Pengembangan Model Permainan Scrabble Sederhana untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 6(1), 26–34. https://doi.org/10.30605/cjpe.612023.2462
Musi, M. A., Ilyas, S. N., & Chafidah, N. (2023). Pengaruh PjBL Terhadap Kemampuan Literasi Baca Tulis Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Tunas Siliwangi, 9(1), 17–23.
Ratna Sari, N., Hayati, F., & Harfiandi. (2021). Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Pada Anak Kelompok A Di TK Bungong Seleupok Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1).
Rizqi, A., & Dewi Riang Tati, A. (2023). Penerapan Media Papan Flanel untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas II SDN Bayang Kota Makassar. Pinisi Journal Of Science And Technology.
Sahadatunnisa, A., Darmiyanti, A., & Munafiah, N. (2023). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak melalui Metode Bercerita pada Anak Usia 5-6 Tahun. AS-SABIQUN, 5(1), 262–273. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i1.2774
Sari, N. R., & Widyasari, C. (2022). Metode Glenn Doman untuk Menumbuhkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6045–6056. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3352
Suryanti, C. M. (2021). Pengembangan Media Papan Pintar Huruf Untuk Mengenalkan Huruf Abjad Pada Anak Usia 4-5 Tahun.
Susilowati, D. (2021). Metode Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Wonoreja 1 Kedawung Sragen.
Yulia, L., Yusri Bachtiar, M., Jurusan, M., Paud, P. G., Negeri Makassar, U., Universitas, D., & Makassar, N. (2023). J P K M Pengaruh Metode Pembelajaran Kata Lembaga Dengan Dadu Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Telkom Makassar. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 1(2). https://jurnalcendekia.id/index.php/jpkm/
Yulista, L. (2019). Penggunaan Media Papan Flanel Dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Kelompok A Di Taman Kanak-Kanak Alam Baradatu Waykanan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sarina, Muhammad Akil Musi, Sri Rika Amriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.