Pengaruh Media Dakota Terhadap Kemampuan Kognitif pada Materi FPB dan KPK Siswa Kelas IV SDN Kedaleman III
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3527Keywords:
Dakota Median on Cognitive Ability, Current Factor of Greatest Common Factor (FPB), Common Multiples, Least Common Multiples (KPK)Abstract
This research is quantitative research. The background to the problem of this research is based on observation results, namely the lack of maximum cognitive abilities in children and the less than optimal use of learning media for class IV SDN Kedaleman III. The aim of this research is to see the influence of Dakota media on the cognitive abilities of class IV children at SDN Kedaleman III. The research was carried out in class IV of SDN Kedaleman III Cilegon City for the 2024 academic year, totaling 51 students. This research design uses quasi-experiment. The data collection techniques used are observation and documentation. The analysis techniques used are descriptive statistics and differential statistics. The results of the research show that based on the results of observations of cognitive abilities in children who were treated using Dakota media, there is a significant positive influence from the calculation of the hypothesis tcount > ttable, namely 23.59 > 0.279 with a confidence level of 95% so it can be concluded that there is a positive and significant influence using Dakota media on cognitive abilities in children in class IV of SDN Kedaleman III, Cilegon City.
Downloads
References
Arief S. Dkk. 2012. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan,Dan Pemanfaatannya, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arivin, 2014. Metodologi Penelitian Kuantitaif. Kencana Prenadamedia Group, Jakarta
Basri, Hasan. (2018). Kemampuan kognitif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran ilmu sosial bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1-9.
Dartati, Sri, 2012. Upaya Meningkatkan Kognitif Belajar Matematika Melalui Alat Peraga Dakon Bagi Siswa Kelas IV SD Negeri Banjarsari 02”. Skripsi pada Universitas Kristen Satya Wacana: Salatiga.
Diah Lestary, 2014. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Dakon Bilangan Di Sd Pontianak: Universita Tanjungpura
Husdarta., & Nurlan, K. (2010). Pertumbuhan & perkembangan peserta didik (olahraga dan kesehatan). Bandung: Alfabeta
Jamil Suprihati ningrum,2012 Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Kurniati, Suci Indah, 2017. “Penerapan Alat Peraga Dakon Matematika (Dakota) Dalam Pembelajaran Matematika KPK Dan FPB.” Kompasiana.
Monica, Ririn, 2017. Pengembangan Media Dakon Bilangan Pada Pembelajaran Matematika Untuk Melatih Pemahaman Konsep FPB Dan KPK Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.
Rostina Sundayana, 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Thersi Astrea, 2015. Penerapan Metode Demonstrasi Dengan Menggunakan Media Dakon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematiks Peserta Didik Kelas 1 SDN. Jakarta : PT Gramedia
Suci Indah Kuriniawati, 2017. Penerapan Alat Peraga Dakota Dalam Pembelajaran Matematika KPK Dan FBB, Jakarta: Universitas Indraprasta PGRI
Sudaryono, 2016. Metode Penelitian Pendidikan, Jakarta: Prenadamedia Group
Sukardi, 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Prenadamedia Group
Sugiyono, 2016. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sugiyono, 2018. Metode Penelitian Kuantitatif ,Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta Bandung
Sundari, Yusi. 2018. Pengaruh Alat Peraga Congklak Pada Mata Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Anak SD Di Desa Kembang Ayun Kabupaten Lahat.
Sundayana, Rostina, 2018. Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar Pembelajaran. Jakarta: Prenada media Group
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ajeng Tiara Kusuma Hastuti, Uvia Nursehah, Dan Ika Evitasari Aris
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.