Pengaruh Media Pembelajaran Canva Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3521Keywords:
Canva Interactive, Learning Media, Learning InterestAbstract
The purpose of this study is to determine the effect of the use of interactive canva media on the increase in students' interest in learning. The sample used in this study was 24 students in class IV B SD Negeri 2 South Metro this study uses a descriptive method with a quantitative approach. The data obtained were processed using a method using a descriptive statistical method by measuring the average increase in data processing results based on the Likert scale. This study obtained the result that as many as 75.38% of the responses based on the questionnaire distributed, respondents agreed that the use of interactive Canva media can increase interest in learning. It was concluded that there was an influence of interactive canva media on the learning interest of students in grade IV B SD Negeri 2 South Metro.
Downloads
References
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, Teaching And Assessing: a Revision of Bloom’s Taxonomyy of Educational Objectives. Longman Inc.
Aulia, D. (n.d.). PENGARUH MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS CANVA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SEKOLAH DASAR. In ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 7, Issue 1).
Faiqah, F. N., & Rukmana, D. (2022). Pengaruh Model Pictorial Riddle Berbantuan Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar dan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas IV. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(2), 176-185.
Hajar, O., Kasiyun, S., Susanto, R. U., & Akhwani, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6404-6413.
Hutauruk, D. S., Maulina, I., & Manik, Y. M. (2018). HASIL BELAJAR SISWA DENGAN STRATEGI PEMBERDAYAAN BERPIKIR MELALUI PERTANYAAN (PBMP) DI SMA NEGERI 5 MEDAN. DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(1), 33–40.
Kurnia, I. R., & Sunaryati, T. (2023). Media Pembelajaran Video Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1357-1363.
Matondang, S. (2021). Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Picture and Picture Kelas IV SD Negeri 228 Hutagodang. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1), 11–20.
Purwoko, A. A., Burhanuddin, Andayani, Y., Hadisaputra, S., Yulianti, L., Fitri, Z. N., Pariza, D., & Burhanuddin. (2021). Validitas instrumen dalam rangka pengembangan metode pembelajaran inovatif untuk meningkatkan minat belajar siswa. Prosiding SAINTEK LPPM Universitas Mataram, 3, 94–102.
Rahmah, K., Widodo, W., & Supardi, I. (2019). Pengembangan Kit Media Pembelajaran IPA Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Materi Tata Surya Pada Siswa Kelas Vi SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(1), 892–899.
Rizanta, G. A., & Arsanti, M. (2022, July). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran masa kini. In Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol. 2, No. 1, pp. 560-568).
Suarni, E. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Dengan Menggunakan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Di SDN 05 Kota Mukomuko. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 63–70.
Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas penggunaan aplikasi canva sebagai media pembelajaran ipa mi/sd. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 102-118.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adelbertus Gading Ananta Putra, Wiranto Oktavian, Supriyadi, Jody Setya Hermawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.