Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Melalui Penggunaan Buku Cerita Berbasis Elektronik di SDN 7 Tolitoli

Authors

  • Jeniska Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Madako Tolitoli, Indonesia
  • Hasia Marto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Madako Tolitoli, Indonesia
  • Moh. Rudini Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Madako Tolitoli, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3462

Keywords:

Literacy skills, Student Literacy, Electronic Story Books

Abstract

An efficient learning process to improve children's language skills can be carried out by involving them in literacy activities. Literacy skills are very important for students to master several topics, including language teaching in Indonesia. Electronic story books are a media needed to attract children's interest in learning and improve reading literacy skills in elementary school students. This study aims to utilize electronic story books in order to improve literacy and reading interest among fourth-grade students of SDN 7 Tolitoli. This is a Classroom Action Research (CAR) carried out in two cycles using the Kemmis & McTaggart approach. Tests, interviews, and observations were used to collect data. Initial data on students' reading literacy activities in Indonesian language subjects are shown by the research findings, which show an average increase in Cycle I from 51.77 in the initial test to 73.2. 14 students in Cycle I were eligible to complete.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Bu’ulolo, Y. (2021). Membangun Budaya Literasi Di Sekolah. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(1), 16–23. https:// doi.org/ 10.34012 /bip. v3i1. 1536

ErmianaIda Hangesti, A. S. (2019). Workshop Implementasi Penelitian Tindakan Kelas (Ptk) Berbasis Lesson Study (Ls) Di Sd Negeri 15 Cakranegara. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.29303/jppm.v2i1.991

Fauzan, M. F. Suciani, S. (2022). Pembelajaran Diskusi Kelompok Kecil : Seberapa Efektif kah dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis Pada Siswa ? Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3). https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1805-1814.2022

Febrina. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca peserta didik. Jurusan Teknik Kimia USU, 3 (1), 18–23.

Krismasari Dewi, N. N. Ganing, N. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Journal of Education Technology, 3(4), 278. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22364

Maxmanroe. (2020). Pengertian Wawancara Adalah, Tujuan, Jenis, Ciri-Ciri, Fungsi Wawancara. Maxmanroe.Com.

Nur Maulida, D.Puspitasari, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Koper Literasi untuk Menstimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 568–579. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.330

Palupi, A. N. Wana, P. R. (2020). Peningkatan Literasi Di Sekolah Dasar (Bayfa-Edu (ed.); 1st ed.). CV. Bayfa Cendekia Indonesia.

Permatasari, A. D. Anwas, E. O. M. (2022). Peningkatan Literasi Indonesia Melalui Buku Elektronik. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2), 261. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v10n2.p261--282

Populix. (2022). pengertian observasi: tujuan, ciri, jenis, manfaat dan contoh. Februari.

Rahman, A. Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rohim, C. Septina. (2020). Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 6(3). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD

Sudianta, A. Nyoman, I. (2021). Pembelajaran Literasi Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 209. https://doi.org /10.25078 /aw. v6i2.3000

Tarigan,N.T.(2019). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Curere, 02(02),141–152.

Downloads

Published

2024-11-10

How to Cite

Jeniska, J., Marto, H., & Rudini, M. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Melalui Penggunaan Buku Cerita Berbasis Elektronik di SDN 7 Tolitoli. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1777–1787. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3462