Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III SDN Sindangsari III Kabupaten Tangerang

Authors

  • Rossy Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Candra Puspita Rini Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Enawar Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3361

Keywords:

Audiovisual Media, Listening Skills, Fairy Tales

Abstract

This study aims to determine : The use of audiovisual media has a significant effect on the fairy tale listening skills of class III students at SD Negeri Sindangsari III. The results of hypothesis testing with the t-test at the end of learning (posttest) in the control class and experimental class obtained tcount = 8.383 with a significance level of 95% (∞ = 0.05) obtained ttable = 1.988 because 8.383 > 1.988 (tcount > ttable) then Ho was rejected . Thus, at the end of the lesson there were differences in students' fairy tale listening skills between the control class and the experimental class. Thus, based on the results of research that has been carried out, audiovisual media has an influence and improves students' fairy tale listening skills. Its application in the classroom can make students play an active and creative role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fadillah Annisak, Humairo Sakinah Zainuri, & Siti Fadillah. (2023). PERAN UJI HIPOTESIS PENELITIAN PERBANDINGAN MENGGUNAKAN STATISTIKA NON PARAMETRIK DALAM PENELITIAN. Al Ittihadu, 3(1), 105–116. Retrieved from https://jurnal.asrypersadaquality.com/index.php/alittihadu/article/view/131

Fadhillah, D., Siti Hamsanah, H., Latifah, N. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi. Penerbit Samudra Biru: Yogyakarta

Faujiah, N., Septiani, S.N., Putri, T., Setiawan, U. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Jenis-Jenis Media. Jutkel-jurnal telekomunikasi, kendali, dan Listrik. 3(2): 85.

Fadhillah, D., Fitriani, H.S.H. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Rendah. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru

Fauziah, R., Montessori, M., Miaz, Y., Hidayati, A. (2021). Pembinaan Karakter Siswa Berdasarkan Kurikulum 2013 Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 5(6): 6358.

Fauziyah, A., As Sakinah, Z., Mariyanto., Juansah, E.D. Instrumen Tes dan No Tes Pada Penelitian. Pendas Jurnal Pendidikan Dasar. 08(03), 6540.

Febrieta, D., Fitriani, Y. (2023). Statistika Dasar Untuk Pemula. Jawa Tengah: PT Pena Persada Kerta Utama.

Fauziyah, A., As Sakinah, Z., Mariyanto., Juansah, E.D. Instrumen Tes dan No Tes Pada Penelitian. Pendas Jurnal Pendidikan Dasar. 08(03), 6540.

Harjanty, R., & Muzdalifah, F. (2021). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BIGBOOK TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 121–125. https://doi.org/10.55681/nusra.v2i2.143

Handayani, E.S., Subakti, H. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 5(1): 152.

Harlina., Wardarita, R. (2020). Peran Pembelajaran Bahasa Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bindo Sastra. 4(1): 68.

Hilman, Irfan Febrianti, A., & Aulia, N. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(1), 152-157. https://doi.org/1907-932X

Hakim, MN (2018). Penerapan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III MIS Darul Ulum Muhammadiyah Bulukumba. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing , 1 (2), 189-204. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i2.79

Kahar (2022). PP No. 4 Tahun 2022 Tentang Standar Nasional Pendidikan. http://www.min1kotabaru.sch.id/berita/detail/pp-no-4-tahun-2022-tentang-standar-nasional-pendidikan

Kartika, T., Fitriani, N., Rizal Fauzi, M. (2021). Pembelajaran Membaca Dongeng Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Model Role Playing Melalui Media Gambar. Journal of Elementary Education. 04(03): 469.

Mubarok, H., Umar Aliansyah, M., Maimunah, S., Hamdiah, M. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Di Pesantren Ainul Hasan. Syntax Fusion : Jurnal Nasional Indonesia. (7): 123.

Masrin. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa di SMA Labschool Jakarta. Jurnal Ilmiah Telaah. 5(2): 57.

Mawardi. (2019). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Pendidikan.pdf (A. C (ed.)). Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Nopita Sari, E., Bahri, H., Santri Syafri, F. (2019). Relevansi Dongeng Dengan Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Al Fitrah Journal Of Early Childhood Islamic Education. 2(2): 325

Nurhalisa, S., & Baharuddin, M. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum dan Pemecahan Masalah. Jurnal Literasi Digital, 1(3), 194.

Nurbaiti, L. ., Enawar, E., & Latifah, N. . (2022). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Keterampilan Menyimak pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Peninggilan 01. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (1), 7900–7905. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i1.3643

Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., Sayidiman. 2022. Media Pembelajaran. Gunungsari. Badan Penerbit UNM.

Rahman, R. H. (2021). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Akhlak Anak Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman. 21(01): 50.

Rina Pratiwi, & Zulfadewina. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Animaker Terhadap Hasil Belajar Menyimak Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar: Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8 (4), 1247–1255. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3069

Sahir, S.H. (2021). Metodologi Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit KBM Indonesia.

Sulfemi, W. B. (2019). Peranan Model Pembelajaran Value Clarification Technique Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan. 20(01): 58.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, cetakan ke-26, Bandung, Alfabeta cv.

Susanti, E. (2019). Keterampilan Menyimak. Cetakan ke 1. Depok: Rajawali Pers.

Universitas Nusantara PGRI Kediri. (2022). Pembelajaran Menulis Dongeng. Kediri: Penerbit Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Universitas Negeri Pamulang. (2023). Metode Statistika. Tangerang Selatan: Unpam Press.

Usmadi. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan 7(1): 58.

Wahab, A., Syahid, A., Junaedi. (2021). Penyajian Data Dalam Tabel Distribusi Frekuensi Dan Aplikasinya Pada Ilmu Pendidikan. Education and Learning Journal. 2(1): 41.

Yayasan Penerbit Muhammad Zaini. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Downloads

Published

2024-10-27

How to Cite

Rossy, R., Rini, C. P., & Enawar, E. (2024). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III SDN Sindangsari III Kabupaten Tangerang . NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1681–1687. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3361