Pengaruh Metode Ceramah Terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di Kelas VI SD Danoheo Rote Barat Daya, Rote Ndao

Authors

  • Jacob Messakh Program Studi Pendidikan Agama Kristen, STTB The Way Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3208

Keywords:

Lecture Method, Learning Achievement, SD Danoheo, Christian Religious Education

Abstract

This study was conducted at Danoheo Elementary School, Rote Barat Daya District, Rote Ndao Regency, with the aim of exploring the impact of the Lecture Method on the Learning Achievement of Christian Religious Education among sixth-grade students. The lecture method is a teaching technique where material is delivered orally in a passive manner to students. Student learning achievement is influenced by teacher quality, student learning styles, and psychological factors. In this scientific paper, the research method used is quantitative with simple regression analysis. The results of the study indicate that the Lecture Method has a positive and significant impact on student learning achievement, although other factors also play a role. The lack of learning achievement in Christian Religious Education subjects is due to the lack of teacher creativity, student motivation, and interaction in learning. Previous research has shown that the application of the demonstration method can improve student learning achievement in Christian Religious Education subjects. This study makes an important contribution in the context of teaching Christian Religious Education at Danoheo Elementary School, affirming that the Lecture Method has a significant impact on the learning achievement of sixth-grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baskoro, Paulus Kunto, and Hardi Budiyana. (2020). Membangun Pola Pengajaran Melalui Mezbah Keluarga Sebagai Gaya Hidup Keluarga Kristen Masa Kini. THRONOS: Jurnal Teologi Kristen, 2(2), 103–114.

Binsen S. Sidjabat. (2019). Tampilan Meretas Polarisasi Pendidikan Kristiani. Jurnal Indonesian Journal of Teologi Volume, 7, 7–24.

Edy, Naomi. (2016). Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Menggunakan Model Pengajaran Tuntas Pada Siswa Kelas Iii Sdi Bertingkat Oebobo2 Kupang Tahun Pelajaran 2015/2016. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 1(1).

Eman Nataliano Busa. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Keaktifan Peserta Didik Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(2), 114–122.

Homrighausen, E.G. dan I.H. Enklaar. (2008). Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hutapea, Rinto Hasiholan. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes Dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif Dan Psikomotorik. BIA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165.

Joel Hutasoit. (2019). Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Kelas X SMK Swasta Jambi Medan Tahun Ajaran 2018/2019. HKBP Nomensen.

Jaya, F. J. L., & Dyulius Thomas Bilo. (2023). Strategi Calvin dalam Perkembangan Pendidikan Agama Kristen Era Reformasi dan Relevansinya Pada Masa Kini. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 1(4), 382–394. https://doi.org/10.59581/jpat-widyakarya.v1i4.1684

Sadin, Sadin. (2019). Penggunaan Media Audio-Visual Sebagai Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Ips. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 11(2).

Sadukh, Soly Molita. (2018). Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Pada Siswa Kelas Vi Sd Inpres Oepura 3 Tahun Ajaran 2017/2018 Melalui Penerapan Metode Demonstrasi. In Seminar Nasional Lembaga Penelitian Dan Pendidikan (LPP) Mandala, 1–14.

Sugiyanto. (2013). Pengaruh Gaya Belajar Experiential Learning Dalam Peningkatan Prestasi Akademik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran. Paradigma: Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 8(15), 43–64.

Widiyanto, M. A. (2022). Pengaruh Pengajaran Pendidikan Agama Kristen melalui Ibadah Online terhadap Pembentukan Karakter Remaja Pemuda. Didache: Journal of Christian Education, 3(1), 21–37. https://doi.org/10.46445/djce.v3i1.517

Downloads

Published

2024-08-22

How to Cite

Messakh, J. (2024). Pengaruh Metode Ceramah Terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di Kelas VI SD Danoheo Rote Barat Daya, Rote Ndao. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1553–1562. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3208