Analisis Keaktifan Belajar IPAS dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Quizwhizzer pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Siti Fatimah Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Dina Prasetyowati Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Dwi Sartika Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3191

Keywords:

Active learning, Problem Based Learning, Quizwhizzer, Elementary School

Abstract

This research aims to analyze the activeness of learning science and technology using the Problem Based Learning model assisted by quizwhizzer in class V elementary school students. This type of research is qualitative with a descriptive approach. The subjects of this research were class V teachers and class V elementary school students in one of the elementary schools in the city of Semarang. Data collection techniques used include observation, interviews and documentation. The results of the research show that the indicators of active learning have been met with the Problem Based Learning model assisted by quizwhizzer in class V of elementary schools, which has very good criteria. Indicator 1 level of achievement 85.18% very good criteria, indicator 2 level of achievement 70.37% good criteria, indicator 3 level of achievement 81.48% very good criteria, indicator 4 level of achievement 92.59% very good criteria, indicator 5 level of achievement 88.88% very good criteria, indicator 6 achievement level 77.77% very good criteria, indicator 7 achievement level 96.29% very good criteria, indicator 8 achievement level 70.37% good criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Z. (Desember 2021 ). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.

Adkia, S. H., Listyarini, I., Windyati, & Wiyajanti, A. (2024). Analisis Keaktifan Siswa Terhadap Model PBL Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV SD Islam Al-Madina Semarang. Jurnal Didaktik, 10(02), 1317-1328.

Afidah, S. N., Nuroso, H., Windiyanti, & Wijayanti, A. (2024). Analisis Pembelajaran Sistem Pencernaan Manusia Menggunakan Model PBL dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(1), 1798-1807.

Alfatih, A. (2017). Pedoman Mudah Melaksanakan Penelitian Deskriptif Kualitatif. Pemalang.

Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ekaputra, F. (2023). Optimalisasi Aplikasi Quizwhizzer dalam Kegiatan Perkuliahan Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Mahasiswa. Indonesian Journal of Learning and Educational Studies, 1(2), 62-68.

Hastiwi, F., Khasanah, U., & Wahyuningsih, S. (2023). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar IPAS Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas IV SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2), 251-262.

Minarti, I. B., Nurwahyunani, A., Anisa, L. N., Widodo, D. K., Kusumaningtyas, R. C., Septiani, F. D., Savitri, S. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PBL dalam Mengembangkan Berpikir Kritis, Keaktifan, dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(3), 56-63.

Nurjanah, S., & Asroriah, F. (2024). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Kelas V MI Ar Rahman Widodaren. Jurnal Al-Ilmu, 1(4), 1-7.

Rosiyani, A. I., Salamah, A., Lestari, C. A., Anggraini, S., & ab, W. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 1-10.

Saniah, S. L., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Di SD Bakung III. Jurnal Sosialisasi, 8(2), 76-80.

Santosa, A. W., Amelia, M. A., & Sarwi, M. (2022). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Kelas V SD Negeri Sudimoro 2 Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 234-239.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanto, D. A., & Ismaya, E. A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizwhizzer Pada PTM Terbatas Muatan Pelajaran IPS Bagi Siswa Kelas VI SDN 2 Tuko. Juornal of Primary Education, 5(1), 104-110.

Yanti, N. H., Nuvitalia, D., Miyono, N., & Rizkiyati, N. (2023). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar menggunakan Aplikasi Wordwall. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 634-638.

Downloads

Published

2024-08-16

How to Cite

Fatimah, S., Prasetyowati, D., & Sartika, D. (2024). Analisis Keaktifan Belajar IPAS dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Quizwhizzer pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1426–1434. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3191