Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Akuntansi di SMK Negeri 5 Palembang

Authors

  • Ika Wulandari Program Studi Pendidikan Akuntansi, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Hendri Gunawan Program Studi Pendidikan Akuntansi, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Riswan Aradea Program Studi Pendidikan Akuntansi, Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3150

Keywords:

Numbered Head Together Mode, Activeness, Accounting Learning Outcomes

Abstract

Numbered Head Together means students participate in 4 to 5 discussion groups. Each group is given a number so that students become more active in expressing opinions, asking and answering questions. The aim of this research is to determine the effect of the Numbered Head Together learning model on student activity and learning outcomes at SMK Negeri 5 Palembang. This research uses experimental research, the method used is Quasi Experimental Design with the Nonequivalent Control Group Design type. The sample used was saturated sampling in class X AKL 1, totaling 29 students and X AKL 2, totaling 30 students. This research carried out hypothesis testing using the t test, namely the independent sample t test. Based on the research results, the t_(calculation) value is greater than t_(table) (3.451 > 1.705), so it can be interpreted that the NHT learning model has an effect on activity and the t_(calculation) value is greater than t_(table) (3.317 > 1.705 ), then it can be interpreted that the NHT learning model influences student learning outcomes in accounting subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta .

Astutik, P. (2021). Analisis Model Pembelajaran Number Head Together Dalam Meningkatkan Keaktifan. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP). 9(1). DOI: https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p154-168

Aufiq, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbereds Heads Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Siswa. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat. 3(03).

Daulay, I. S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Heads Together Terhadap Keaktifan Belajar Siswa . Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2).

Ernasari, R. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Numbered Heads Together(NHT) dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran PAI di Kelas XII IPA 1 SMA N 1 Sutera.

Ertin, L. K. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) dan Jigsaw Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA N 2 Maumere.

Fatkhiyyah. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Remap-NHT terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Sistem Eksresi. AL KAWNU: SCIENCE AND LOCAL WISDOM JOURNAL. 3(1). Pp 1-10. DOI: 10.18592/alkawnu.v3i1.7553

Harta, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbereds Heads Together) Terhadap Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa Pada Materi Pewarisan Sifat di SMAN 7 Kota Bengkulu. Jurnal BIOEDUSCIENTIFIC, 2(1).

Indrati, M. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Numbered Head Togetger ( NHT ) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Hak dan Kewajiban di UPT SD Negeri 107 Gresik . Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(3).

Imam, H. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA N 1 Sanggar .

Kurniawan, N. (2023). Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menghitung Faktor Persekutuan Terbesar (FPB) Kelas IV SDN GunungSari 04 Kota Baru. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH). 2(2).

Salsabila. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS XI DI MAN 3 BANTUL.

Sianipar, V. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP Negeri Rantau Utara Kabupaten labuhan batu . Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Enterpreneurship, 1(1).

Sihombing, M. F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Hea Together (NHT) Terhadap Keaktifan Belajar PAK Siswa Kelas IX SMP Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2023/2024 . Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendiidkan Agama Kristen, 5(2).

Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Pendidikan ( Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan . Bandung: Alfabeta .

Taufiq, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Siswa . Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 3(03), 1069-1083.

Downloads

Published

2024-08-10

How to Cite

Wulandari, I., Gunawan, H., & Aradea, R. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Akuntansi di SMK Negeri 5 Palembang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1283–1288. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3150