Analisis Keaktifan Peserta Didik dalam Penerapan Pembelajaran Matematika pada Kelas 2 SD dengan Pendekatan TaRL

Authors

  • Ridha Rahmawati Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Joko Sulianto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Nining Nursyarifah SD Negeri Palebon 02, Indonesia
  • Muhammad Prayito Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3145

Keywords:

Mathematics, Student Activeness, TaRL Approach

Abstract

This research aims to determine learning using the TaRL approach on students' activeness in learning mathematics in class II elementary school. This research was conducted in class II B at SD Negeri Palebon 02. This research is a type of qualitative research. Data obtained in this research was obtained by observing the class or observing during the learning process. The type of research data is qualitative data based on learning with the TaRL approach in mathematics subjects regarding fractions. The data sources in this research were class II B students. The data collection techniques used were interviews, observation and documentation. The results of this research showed that students' activeness in learning with the TaRL approach to mathematics learning obtained a good percentage of 84.6%. Learning with the TaRL approach uses steps to group students according to their level of ability, group discussions and presentations in groups that are actively involved and enthusiastic in participating in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiputra, D. K., Heryadi, Y., Guru, P., Dasar, S., Setia, S., Rangkasbitung, B., & Utomo, J. B. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 5(2), 104–111. https://doi.org/10.24853/holistika.5.2.104-111

Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran TaRL dalam Meningkatan Kemampuan Literasi Dasar Membaca Peserta Didik di Sekolah Dasar Kelas Awal. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241–5246. https://doi.org/10.54371/JIIP.V5I11.1242

Cahyono, S. D. (2022). Melalui Model Teaching at Right Level ( TARL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan KD. 3.2 /4.2 Topik Perencanaan Usaha Pengolahan Makanan Awetan dari Bahan Pangan N. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12407–12418. https://doi.org/10.31004/JPTAM.V6I2.4431

Fitriani, S. N. (2022). Analisis Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Dengan Metode ADABTA Melalui Pendekatan TARL. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 180–189. https://doi.org/10.37216/BADAA.V4I1.580

Khoir, S. M., Fita, M., & Untari, A. (2024). Analisis Keaktifan Peserta Didik Dalam Penerapan Model TGT Terintegrasi Tarl Pada Pembelajaran Matematika Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(2), 300–305. https://doi.org/10.47233/JPST.V3I2.1661

Lestari, R. E., Sukendro, S., & Syahrial, S. (2024). Penggunaan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas V Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(5), 4993–4998. https://doi.org/10.54371/JIIP.V7I5.4452

Maira, W., Raihani, F., & Nurma, N. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan TPACK Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Kelas VI SD 55/I Sridadi Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 12313–12321. https://doi.org/10.31004/JPDK.V4I6.10457

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 5(2), 130–138. https://doi.org/10.51476/TARBAWI.V5I2.392

Nu’man, M. (2020). Eksplorasi berpikir kreatif melalui discovery learning Bruner. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 20(1), 13–30. https://doi.org/10.21831/HUM.V20I1.29265

Purbayanti, R. L., Suherdiyanto, S., & Veriansyah, I. (2022). Upaya meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran student facilitator and explaining pada mata pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 1(1), 22–29. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/article/view/3839

Saputra, D. A., Andri, A., Sulianto, J., Sekolah, G., & Program, D. (2023). ANALISIS PENERAPAN PEMBELAJARAN DIFERENSIASI DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK DI SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1570–1582.https://doi.org/10.36989/DIDAKTIK.V9I04.1749

Sukrotin Ni, P., Prayito, M., Sulianto, J., Profesi Guru Universitas PGRI Semarang, P., Sidodadi Timur No, J., Semarang Tim, K., Semarang, K., Tengah, J., Plamongansari, S., Plamongansari, J. V, Sari, P., & Pedurungan, K. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Strategi Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Kelas IV SDN Plamongansari 02. Journal on Education.6(1),4383–4390. https://doi.org/10.31004/JOE.V6I1.3579

Downloads

Published

2024-08-10

How to Cite

Rahmawati, R., Sulianto, J., Nursyarifah, N., & Prayito, M. (2024). Analisis Keaktifan Peserta Didik dalam Penerapan Pembelajaran Matematika pada Kelas 2 SD dengan Pendekatan TaRL. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1289–1296. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3145