Peran Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Makassar

Authors

  • Sitti Sahara Syamel Program Studi Administrasi Publik, Universitas Handayani Makassar, Indonesia
  • Jusman Program Studi Administrasi Publik, Universitas Handayani Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3105

Keywords:

Role, Teacher Certification, Quality of Education

Abstract

Indonesia needs people who can think effectively, efficiently and productively. This can be realized if we have reliable educators who are able to produce a generation of smart and moral people. The certification policy for teachers and lecturers is indeed a strategic step to improve the quality of education in Indonesia. Formally, Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003 concerning the National Education System, Law of the Republic of Indonesia Number 14 of 2005 concerning Teachers and Lecturers and Government Regulation Number 19 of 2005 concerning National Education Standards state that teachers are professionals. As professionals, teachers are required to have academic qualifications of S-1 (first degree) or D-4 (fourth diploma) in fields relevant to the subjects they hold and master competencies as learning agents. Based on this, researchers are encouraged to try to describe and explain the analysis of the impact of the teacher certification policy in the Makassar city education office, especially in Makassar 5 state vocational high schools. The type of research used is descriptive with the data analysis used is qualitative data analysis. Meanwhile, the data collection techniques used are observation, interviews and documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, D. (2019). Sistem Informasi Pengolahan Data Sertifikasi Guru. Sistem Informasi Dan Manajemen Informatika, 6(2), 161–169.

Andika, A., Nurdin, E. S., Ruyadi, Y., Indonesia, U. P., & Indonesia, U. P. (2022). a Policy Analysis of English Teacher Certification. Jurnal Penelitian, 6, 86–94.

Anjarsari, R. (2022). Dampak kebijakan sertifikasi guru terhadap kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 8(2), 163–173.

Asnandar, A. (2015). Dampak Sertifikasi Guru Terhadap Kualitas Pendidikan Pada Madrasah Aliyah di Kota Kendari. Al-Qalam, 12(1), 117–128.

Bintoro, R. F. A., & Fitrianto, Y. (2019). Pelaksanaan Kebijakan Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Kalimantan Timur (Studi Kasus Di Kota Samarinda, Kota Balikpapan, Kabupaten Kutai Kartanegara Dan Kabupaten Kutai Timur). Jurnal Riset Pembangunan, 2(1), 36.

Elwijaya, F., Mairina, V., & Gistituati, N. (2021). Konsep dasar kebijakan pendidikan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 67-71.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Fatmawati, E. (2019). Kebijakan Pendidikan Dalam Perspektif Peran Birokrasi Dan Partisipasi Masyarakat. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 1(1), 58–76.

Jannah, M. (2019). Peranan Guru Dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik Sulamul Ulum Dan Tpa Az-Zahra. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 137–165.

Lukitasari, S. W., & Iriani, A. (2017). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi. Manajemen Pendidikan, 4(2), 121–134.

Manafe, H. A., Goru, R., Naen, A. B., & Hebi, M. (2022). Dampak Sertifikasi Guru dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Siswa Melalui Kompetensi Guru Sebagai Pemoderasi (Suatu Kajian Studi Literatur Manajemen Pendidikan). JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 4(1), 300-314.

Mujianto, S. (2015). Implementasi Kebijakan Pendidikan dan Peran Birokrasi. Religi: Jurnal Studi Islam, 6(2), 148–178.

Nawawi, M. S. (2022). Pengaruh Sertifikasi Guru Terhadap Kompetensi, Motivasi Dan Kesejahteraan Guru, Serta Pengaruh Ketiganya Terhadap Kinerja Guru (Suatu Kajian Studi Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia Dan Manajemen Keuangan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu …, 3(1), 323–336.

Pardede, Z. H., & Yafizham. (2020). Dampak Efektivitas Program Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Sman 3 Padang Sidempuan. Visipena Journal, 11(1), 33–45.

Permatasari, I. A. (2020). Book Review Kebijakan Publik (Teori, Analisis, Implementasi Dan Evaluasi Kebijakan). The Journalish: Social and Government, 1(1), 34–38.

Ramdhani, M. R., Hadiwiyono, V., & Hakim, L. (2018). Dampak Sertifikasi Guru Terhadap Perilaku Sosial Dan Ekonomi Guru Di Kabupaten Ngawi. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 2(1), 106–129.

Sukarno, S., Munadi, M., & Matin, A. (2021). Implementasi Kebijakan Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Kantor Kementerian Agama Kabupaten Tegal. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 257–276.

Downloads

Published

2024-08-08

How to Cite

Syamel, S. S., & Jusman, J. (2024). Peran Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Makassar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1224–1232. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3105