Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Berbantuan Media Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3014Keywords:
Learning Outcomes, Video Media, LearningModel, Snowball Throwing, Talking StickAbstract
This research was motivated by the problems that occurred at SMAN 1 Manonjaya, namely the low student learning outcomes. The method used is a quasi-experimental method with the Nonequivalent Control Group Design research design. The results of the research show that there is a difference in the increase in student learning outcomes seen from the average posttest score for the experimental class of 88.00 and the average score for the control class posttest, namely 72.73. These results prove that comparisons in the experimental class can improve student learning outcomes better than the learning process in the control class with material on international economic cooperation in class XI IPS at SMAN 1 Manonjaya.
Downloads
References
Abubakar, R. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. In SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Agustina, N. E. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR EKONOMI SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 1 PRAMBANAN SLEMAN TAHUN AJARAN 2018/2019 Nindya. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 9(1), 55–62.
Al Hafidz, M., & Arifin, Z. (2019). The Effectivity of Snowball Throwing Learning Model Viewed from the Activeness and the Achievement of Students at Vocational High School. Journal of Physics: Conference Series, 1273(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1273/1/012011
Amin, Sumendap L., Y., S. (2022). No Title. In 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Pusat Penerbitan LPPM. https://books.google.co.id/books?id=rBtyEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Anggara, M., & Kasiono. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X MIPA SMAN 1 Kota Jambi. Scientific Journals of Economic Educations, 4(April), 45–52. http://sjee.unbari.ac.id/index.php/ojssjee/article/view/72
Arikunto. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi tiga. Bumi Aksara.
Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel Ipa Di Min Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1), 116–137. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584
Daniar, M. A., Soe’oed, R., & Hefni, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Game dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas XI. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 71–82. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i1.332
Faslia, F. (2021). Pengunaan Metode Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1834–1839. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1046
Fitriasari, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Macromedia Flash dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 17–25. https://doi.org/10.22236/imajeri.v4i1.6758
Hasan, S. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS Di SMA Negeri 4 Gorontalo. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 02(2), 483–503. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas/article/view/1293%0Ahttps://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas/article/download/1293/937
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236
Hayati, P. N., & Sari, R. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X – IIS SMA Negeri 17 Surabaya. Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X-IIS SMA Negeri 17 Surabaya, 5(3), 2–6.
Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192
Kurniasari, R., & Rezania, V. (2022). Penerapan Metode Snowball Throwing Berbantuan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 33–38. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.33-38
Makki, M. I., & Aflahah. (2019). KONSEP DASAR BELAJAR DAN PEMBELAJARAN - Google Books. In Duta Media Publishing. https://www.google.co.id/books/edition/KONSEP_DASAR_BELAJAR_DAN_PEMBELAJARAN/GXz7DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pengertian+pembelajaran&printsec=frontcover
Mustain Thahir, Arlin Adam, Andi Alim, Suhenrik P, & Andi Asmawati. (2022). The effect of application of the snowball throwing learning model in improving information and communication technology learning outcomes in students. World Journal of Advanced Research and Reviews, 16(2), 109–120. https://doi.org/10.30574/wjarr.2022.16.2.1114
Nirmala, E. (2020). PENERAPAN METODE SNOWBALL THROWING PADA MATA PELAJARAN EKONOMI Emalya Nirmala SMA Negeri 1 Jalaksana Keywords : snowball throwing , activities , learning outcomes Pendahuluan Pendidikan merupakan hal yang sangat penting dalam upaya mencerdaskan kehidupan. 6(1), 154–161.
Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Oktavia, M., & Prasasty, A. T. (2019). UJI NORMALITAS GAIN UNTUK PEMANTAPAN DAN MODUL DENGAN. November, 596–601. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.439
Oktaviana, D., & Prihatin, I. (2018). Analisis Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perbandingan Berdasarkan Ranah Kognitif Revisi Taksonomi Bloom. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2:), 81–88. https://doi.org/10.36456/buana_matematika.8.2:.1732.81-88
Polotoy, A. (2022). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Ekonomi Kelas XI IPS 1 Melalui Penerapan Metode Snowball Throwing SMA Negeri 1 Paguat Tahun Pelajaran 2019/2020. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 349. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.349-362.2022
Priyatno. (2017). Panduan Praktis Olah Data menggunakan SPSS. PENERBIT ANDI.
Purba, I. R. (2021). Talking Stick Learning Model Test on Biology Students Cognitive Learning Outcomes. International Journal of Educational Research & Social Sciences, 2(1), 86–91. https://doi.org/10.51601/ijersc.v2i1.33
Restela, R., & Putri, H. (2023). Penggunaan Gadget Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif. Js (Jurnal Sekolah), 7(2), 291. https://doi.org/10.24114/js.v7i2.44494
Shoimin. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. AR-RUZZ MEDIA.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi (6th ed.). Rineka Cipta.
Sudaryono. (2018). METODOLOGI PENELITIAN. Rajawali Pers.
Sudaryono. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Mix Methods. Rajawali Press.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Suria Oktaviani, M. D., Suwatra, I. W., & Murda, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 89. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i1.17662.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Neneng NurJanah, Edi Fitriana Afriza, Rendra Gumilar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.