Analisis Penerapan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Muslimin Sindangkerta

Authors

  • Iqbal Saepul Huda Universitas Teknologi Digital, Indonesia
  • Dicky Maryono Universitas Teknologi Digital, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2988

Keywords:

Management, Human Resources, Quality of Education

Abstract

This research aims to understand the implementation of human resource management in improving the quality of education at SMA Muslimin Sindangkerta. This study employs descriptive research using a qualitative approach. Data collection methods used in this research include observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that the implementation of human resource management in improving the quality of education at SMA Muslimin Sindangkerta involves several stages, including: 1) needs analysis and information gathering, 2) recruitment of teachers/staff, 3) staff induction, 4) teacher placement, 5) delegation of authority and responsibility, 6) supervision of staff performance, 7) career development, 8) termination of employment, and 9) provision of severance pay. The supporting factors are: 1) the presence of programs implemented by the school, 2) the availability of facilities and infrastructure that maximize the learning process, 3) the principal's extensive considerations, and 4) the presence of evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, S., & Muhammadun, M. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SDIT Ibnu Khaldun Sedong. Syntax Literate, 5(9), 929-940.

Arbangi. (2018). Manajemen Mutu Pendidikan. Depok: Prenadamedia Group.

Arcaro, J. S. (2005). Pendidikan Berbasis Mutu, Prinsip Prinsip Perumusan dan Langkah Penerapan. Jakarta: Penerbit Riene Cipta.

Arifin, B. d. (2014). Manajemen Sarana & Prasarana Sekolah. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Badrudin. (2013). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Barthos, B. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. (2001). Manajemen Pendidikan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Dirdikmenum.

Gaol, L., & Chr, J. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia: Konsep, teori, dan pengembangan dalam konteks organisasi publik dan bisnis. Jakarta: Grasindo.

Hamriani. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Makassar: Alaudin University Press.

Hasanah, A. (2022). Urgensi Manajemen SDM dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Bina Nusantara Kebumen: AMIK PGRI Kebumen. Jurnal Mabiseka (Manajemen, Bisnis, Ekonomi dan Akuntansi), 1(1), 1-16.

Hasibuan, M. S. (2014). Manajemen Sumber Daya. Jakarta: Bumi Aksara.

Helaluddin, H. W. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Herujito, Y. M. (2006). Dasar-Dasar Manajemen. Jakarta: PT Gramedia.

Idris, Z. d. (2014). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Maulida, M. (2020). Teknik pengumpulan data dalam metodologi penelitian. Darussalam, 21(2).

Nasrullah, A., & Solichin, M. M. (2021). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Al-Faqih Sumber Nyamplong Kowel Pamekasan. re-JIEM(N 2654-7295), 25-26.

Padri, A. R. (2021). Penerapan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMA Negeri Cirebon. Equivalent, 3(1), 1-8.

Rukin. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia.

Downloads

Published

2024-08-07

How to Cite

Huda, I. S., & Maryono, D. (2024). Analisis Penerapan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Muslimin Sindangkerta. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1180–1186. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2988