Penggunaan Media Ajar Powerpoint untuk Meningkatkan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar

Authors

  • Aulia Nuraini Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Rayna Iesha Habibah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Salwa Naurah Zahirah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Tin Rustini Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2881

Keywords:

Powerpoint, Social Studies, Elementary School

Abstract

In this era of rapid globalization, education was required to continue to follow current developments, for example in the use of teaching media, especially in integrated social studies learning. One of the teaching media that was widely used was power point. Therefore, the aim of this research was to determine the effect of using PowerPoint as a teaching medium in improving social studies learning in elementary schools. The research method used was library research, namely by studying or collecting in-depth information and data through various literature, books, notes, other references, as well as relevant previous research results, to get answers. The use of power point teaching media can increase students’ motivation in learning and understanding social studies learning material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilina, N, Fauziah, T, & Affan, H., M. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air Melalui Pembelajaran IPS Di Gugus 25 SDN 2 Mata IE Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(3), 32-40.

Darimi, I. (2017). Teknologi Informasi dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 111-121.

Khotimah, H. (2022). Upaya Penanaman Nilai-Nilai Sosial Dalam Membangun Sikap Tolong Menolong Melalui Pembelajaran IPS Siswa Kelas VI Di MI Salafiyah Kota Cirebon. Indonesia Journal of Elementary Education, 3(1), 36-53.

Mulyanto, S. S. & Mustadi A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(1).

Putri, A. K., Jida, A. N. F. E. T., Zakya, A. L. F., Saputri, D. A., Faruqi, M. I., & Marini, A. (2023). PERAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI DIGITALISASI DALAM MENINGKATKAN LITERASI DAN MINAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 3(2), 181-190.

Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538-3543.

Sa’diyah, I. K., Hayya, D. A. F., Hanafi, T., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic Literatur Review (SLR): PowerPoint Interactive Learning Media in Elementary School. Jurnal Prajaiswara, 4(1).

Syahmi, K.,I. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4277-4281.

Tjahyanti, L. P. A. S., Saputra, P. S., & Santo Gitakarma, M. (2022). Peran artificial intelligence (AI) untuk mendukung pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Jurnal Komputer dan Teknologi Sains Komteks, 1(1), 12-21.

Wahyuni, S., Rahmadhani, E., & Mandasari, L. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Powerpoint. Jurnal Abdidas, 1(6), 597-602.

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Nuraini, A., Habibah, R. I., Zahirah, S. N., & Rustini, T. (2024). Penggunaan Media Ajar Powerpoint untuk Meningkatkan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1141–1145. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2881