Peran Media Gambar Berseri Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Kelas VI SD Negeri 28 Dompu Tahun Pembelajaran 2022/2023

Authors

  • Leni Marlina Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inonesia, STKIP Yapis Dompu
  • Mulya Yusnarti Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inonesia, STKIP Yapis Dompu
  • Hasan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inonesia, STKIP Yapis Dompu
  • Eka Yulianti Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inonesia, STKIP Yapis Dompu
  • Suci Asmiyati Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inonesia, STKIP Yapis Dompu

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2807

Keywords:

Serial Image Media, Writing Essays, Elementary School

Abstract

The problem that is answered in this research is, how is the role of serial image media on the ability to write essays of students of grade six elementary school 28 Dompu in the learning year 2022/2023. This thesis is descriptive research with a qualitative approach. Research conducted to describe or explain systematically, factually, accurately about the facts or phenomena being investigated. As for the informants who were the source of the data were theachers and sixth grade students. To obtain data, the author uses data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. And triangulation as evidence of the validity of the data obtained by the outhor. Then the conclusion is: the role of serial image media is able to make students more active because it can encourage students to be able to express ideas, opinions, and imagination to tell stories, and serial image media makes it easier for students to find vocabulary and express the contents of the image in ward a systematic essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, H. (2011). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Keterampilan Menulis Materi Membuat Karangan Melalui Media Gambar Seri Sudirman III Makassar. Skripsi. Makassar: FIP UNM.

Abidin, Y. (2012). Pembelajaran bahasa berbasis pendidikan karakter. Refika Aditama.

Ali, M. (2021). Peningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Media Gambar Untuk Kelas 2 Pada Sdn 93 Palembang. PERNIK, 4(1), 43-51.

Angkowo, R., & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi media pembelajaran. Gramedia Widiasarana.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Darmadi, K. (1996). Meningkatkan Kemampuan Menulis. Yogyakarta: Andi.

Hasbullah, D. D. I. P. (2009). Umum dan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Hasan, H. (2022). Peran Media Gambar Berseri terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 3(2), 111-117.

Indriana, D. (2011). Ragam alat bantu media pengajaran.

Nasional, D. P. (2004). Pengembangan Media Materi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia.

Rofi'uddin, A., & Zuhdi, D. (1998). Pendidikan bahasa dan sastra Indonesia di kelas tinggi. Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Primary School Teacher Development Project), Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Salfera, N. (2017). Meningkatkan kemampuan menulis teks eksplanasi dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas VII. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 32-43.

Wicaksono, A. (2014). Menulis Kreatif Sastra: dan Beberapa Model Pembelajarannya. Garudhawaca.

Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis penggunaan media gambar berseri untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa disleksia di sekolsh dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan KeIslaman, 11(1), 1-21.

Downloads

Published

2024-05-30

How to Cite

Marlina, L., Yusnarti, M., Hasan, H., Yulianti, E., & Asmiyati, S. (2024). Peran Media Gambar Berseri Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Kelas VI SD Negeri 28 Dompu Tahun Pembelajaran 2022/2023. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 840–847. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2807