Permasalahan Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas V B SDN 34/1 Teratai

Authors

  • Siti Marwiyah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Syarifah Syafitri Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Puji Isratulhasanah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Hanif Darmawan Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Afiona Fransiska Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Silva Nurrahmah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Khoirunnisa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2658

Keywords:

Merdeka Curriculum, Challenges, Elementary School, Implementation

Abstract

The Merdeka Curriculum is a curriculum launched by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology (Kemendikbudristek) in 2022 as an effort to address the challenges and crises in education caused by the COVID-19 pandemic. This study aims to investigate the implementation of the Merdeka Curriculum at SDN 34/1 Teratai, particularly in class 5B. The methodology used is a qualitative approach using descriptive methods with data collection methods through observation, interviews, and document analysis. The findings of this research are: 1) Implementation of the Merdeka Curriculum, 2) Challenges related to the implementation of the Merdeka Curriculum, 3) Solutions to overcome challenges in implementing the Merdeka Curriculum in class VB of SDN 34/1 Teratai.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alele, F., & Malau-Aduli, B. (2023). An Introduction to Research Methods for Undergraduate Health Profession Students. James Cook University.

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 7(1), 111–117.

Anggraena, Y., Felicia, N., Ginanto, D. E., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2022). Kajian Akademik: Kurikulum untuk Pemulihan Pembelajaran (1 ed.). Kemendikbudristek.

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95-101.

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.

Damayanti, A. T., Pradana, B. E., & Putri, B. P. (2023). Literature Review:Problematika Kesiapan Guru Terhadap Penerapan Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian (SNHRP), 5(2), 465–471.

Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, I. A. (2022). Analisis evaluasi program kurikulum 2013 dan kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 686-692.

Hehakaya, E., & Pollatu, D. (2022). Problematika Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 3(2), 394–408.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.

Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru penggerak dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330-345.

Khoirunnisa, K., & Hayati, S. (2023). Tren Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Sebelum dan Semasa Pandemi Covid-19. Jurnal Penyuluhan Agama (JPA), 10(1), 13-36.

Miladiah, S. S., Sugandi, N., & Sulastini, R. (2023). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Di SMP Bina Taruna Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).

Saputra, D. W., & Hadi, M. S. (2022). Persepsi guru sekolah dasar jakarta utara dan kepulauan seribu tentang kurikulum merdeka. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 6(1), 28-33.

Setiawati, F. (2022). The Impact of Curriculum Change Policy on Learning Activities at School. Nizamul ‘Ilmi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (JMPI), 1-17.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sunarni, S., & Karyono, H. (2023). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 1613-1620.

Downloads

Published

2024-05-29

How to Cite

Marwiyah, S., Syafitri, S., Isratulhasanah, P., Darmawan, H., Fransiska, A., Nurrahmah, S., & Khoirunnisa, K. (2024). Permasalahan Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas V B SDN 34/1 Teratai. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 743–750. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2658