Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pemanasan Global dengan Sikap Peduli Lingkungan Setelah Pembelajaran PBL

Authors

  • Mela Meldiana Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Yuvita Oktarisa Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Yus Rama Denny M Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2645

Keywords:

Problem Solving, Students, Attitudes

Abstract

This research aims to investigate the relationship between problem-solving abilities in global warming material and environmental concern attitudes after Problem Based Learning (PBL) instruction. The research method employed a correlation design with the research subjects consisting of 30 students from class X-G SMA Negeri 2 Pandeglang, selected through purposive sampling techniques based on specific criteria, namely students who have undergone PBL instruction on global warming. The research instrument was a questionnaire, and data were analyzed using the pearson product moment correlation test. The research findings indicate a relationship between problem-solving ability and environmental concern attitudes after PBL learning, with a significance value of 0,001 < 0,05 (   accepted). The correlation value ( )   between these two variables is 0,564, indicating a moderate level of association and showing a positive relationship between problem-solving ability and environmental attitudes. Additionally, the contribution of problem-solving ability to attitudes is 31,8%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, E. E., & Maisyaroh, W. (2020). Hubungan Pengetahuan Lingkungan terhadap Sikap dan Perilaku Peduli Lingkungan pada Siswa SMAN 5 Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(2), 81–90.

Datur, I. S., Yuliati, L., & Mufti, N. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Fluida Statis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Thinking Map. Jip, 7(2), 118-127. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi

Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 31–41. https://doi.org/10.33387/dpi.v6i1.350

Handayani, D., & Sopandi, W. (2016). Penggunaan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah dan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 105. https://doi.org/10.17509/eh.v7i2.2702.

Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta CV

Kurniawan, D. E., & Setiowati, A. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Online Terhadap Stres Akademik Mahasiswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 8(1), 22-28. https://doi.org/10.24176/jkg.v8i1.8030

Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi Tantangan abad 21. Universitas Negeri Semarang.

Lani Prabawati. (2021). Analisis Kepekaan Lingkungan Siswa Smp Pada Pembelajaran Ipa Topik Pemanasan Global. Improvement: Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan, 8(02), 36-46.https://doi.org/10.21009/improvement.v8i2.20206

Leu, B. (2021). Dampak Pemanasan Global dan Upaya Pengendalianya Melalui Pendidikan Lingkungan. Jurnal At Tadbir STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang NTB, 5(2), 1-15.

Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 9(3), 259-266. https://doi.org/10.24246/j.js/2019.v9.i3.p259-266

Pusat Krisis Kesehatan, Kementerian Kesehatan RI. (2016). Dampak Pemanasan Global Terhadap Lingkungan. Diakses pada 3 Maret 2024. Dari https://pusatkrisis.kemkes.go.id/dampak-pemansan-global-terhadap-lingkungan

Putri Hanifah, D., Marwoto, P., & Sugianto, S. (2016). Pengaruh Kemampuan Kognitif, Kreativitas, Dan Memecahkan Masalah Terhadap Sikap Ilmiah Siswa Sd. Journal of Primary Education, 5(1), 10–20.

Simarmata, B., Daulae, A. H., & Raihana, R. (2018). Hubungan Tingkat Pengetahuan Lingkungan Hidup dengan Sikap Peduli Lingkungan Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(4), 204–210. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i4.10584

Sunandri, Salsabilah, M., Aulia, I., Arman, M. A. (2023). Pentingnya Peduli Lingkungan terhadap Penanaman Nilai Karakter pada Siswa. Journal on Education, 05(04), 11627-11631. http://jonedu.org/index.php/joe

Utami, E. S. (2023). Hubungan antara Pemahaman pada Materi Perubahan Lingkungan Dengan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas X Mipa di SMA Negeri 1 Gambiran Banyuwangi. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember. Jember.

Wildan, Hakim, A., & Supriadi. (2020). Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Remaja di Pulau Lombok terhadap Isu Pemanasan Global. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA), 6(1), 45-51.

Downloads

Published

2024-05-21

How to Cite

Meldiana, M., Oktarisa, Y., & M, Y. R. D. (2024). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pemanasan Global dengan Sikap Peduli Lingkungan Setelah Pembelajaran PBL. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 594–600. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2645