Implementasi Alat Peraga “Ikon-E” Merupakan Kunci Sukses Memahami Konfigurasi Elektron (Cara Pengisian Konfigurasi Elektron Sebagai Media Pembelajaran Inovatif di SMA)

Authors

  • Tin Mulyawati Program Studi Magister Manajemen Inovasi, Universitas Teknologi Digital, Indonesia
  • Eka Purwanda Program Studi Magister Manajemen Inovasi, Universitas Teknologi Digital, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2631

Keywords:

Electron Configuration, E-Icon, Chemistry Learning

Abstract

This research aims to evaluate the effectiveness of using electron configuration content tools ("e-icons") as a learning medium at the Senior High School (SMA) level. Electron configuration is an important concept in chemistry and understanding it can improve students' understanding of class X atomic structure material. Research data will be collected through a knowledge test on the group of students who use the "e-ikon" tool, called the experimental group, and the group of students without using the "e-ikon" tool, called the control group. Also, through a questionnaire that assesses students' perceptions of the use of electron configuration content tools. Data analysis will be conducted to determine whether the use of the electron configuration content tool can improve students' understanding and help them better internalize the concept of electron configuration. The conclusion that can be drawn is that the scores of students from the experimental class group have a higher average score than the average scores of students from the control class group. This means that the "e-icon" tool has a real influence on students in understanding electron configurations. The time needed for teachers to explain is shorter with the help of the “e-icon” tool. Students become happier studying chemistry. Filling in the configuration using tools lasts a long time in the student's memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aqib, Z. (2013). Model-model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual (inovatif). Bandung: yrama widya.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Chang, R. (2004). Kimia Dasar: Konsep-konsep Inti (Jilid 1, Edisi 3). Jakarta: Erlangga.

Daryanto, D. (2009). Panduan proses pembelajaran kreatif dan inovatif. Jakarta: Publisher.

Bahriah, E. S., Feronika, T., & Suharto, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Chemo-Edutainment Melalui Model Instructional Games Pada Materi Konfigurasi Elektron. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 7(2), 132-143.

Flavell, John H. (2015). "Teori Kognitif: Landasan bagi Pendidikan dan Pembelajaran". Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Gagne, Robert M. (2017). "Inovasi Pembelajaran: Integrasi Teknologi Interaktif dalam Pembelajaran". Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences.

Melisa, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning pada Mata Kuliah Perkembangan Peserta Didik di Jurusan Pendidikan Teknik Elektronika Universitas Negeri Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Juwairiyah, J. (2013). Alat peraga dan media pembelajaran kimia. Visipena, 4(1), 1-13.

Levitt, Linda S. (2019). "PBL dan Penggunaan Alat Peraga Interaktif dalam Pembelajaran Kimia". Jakarta: Penerbitan Ilmiah Universitas Indonesia

Magpiroh, N. L., & Mudzafar, S. N. (2023). Psikologi Pendidikan: Teori, Perkembangan, Konsep, dan Penerapannya dalam Konteks Pendidikan Modern. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(2), 41-53.

Margaret Gredler, (2017). "Teori Kognitif: Pengantar untuk Pendidikan dan Pembelajaran". Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suharyanti, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Cerita Dengan Kartu Bergambar Untuk Siswa Kelas Vii Smpn 3 Rejoso Nganjuk

Mudlofir, H. A. (2021). Desain Pembelajaran Inovatif: dari Teori ke Praktik-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.

Oxtoby, D. W., Gillis, H. P., & Nachtrieb, N. H. (2001). Prinsip-prinsip kimia modern. Jakarta, Erlangga.

Oktiarmi, P. (2019). Pengembangan alat peraga kimia sederhana (algatomiokul) pada materi atom, ion, dan molekul untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Jurnal Guru Dikmen & Diksus, 2(2), 41-50.

Sujarwo, S., & Oktaviana, R. (2017). Pengaruh warna terhadap short term memory pada siswa Kelas VIII SMP N 37 Palembang. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 3(1), 33-42.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.

Wiwit, W., & Rohiat, S. (2022). Penerapan Pendekatan Savi Dengan Alat Peraga “RTL” Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Pengganti Molymod Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Dasar. Alotrop, 6(1), 35-41.

Zumdahl, S. S., Zumdahl, S. A., & DeCoste, D. J. (2018). Chemistry; Cengage Learning: Boston. MA, USA.

Downloads

Published

2024-05-28

How to Cite

Mulyawati, T., & Purwanda, E. (2024). Implementasi Alat Peraga “Ikon-E” Merupakan Kunci Sukses Memahami Konfigurasi Elektron (Cara Pengisian Konfigurasi Elektron Sebagai Media Pembelajaran Inovatif di SMA). NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 700–706. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2631