Integrasi Aspek Multikultural dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar

Authors

  • Rara Nasywa Aprilia Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Endang Sry Wahyuni Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Silfiyana Sari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Sobrini Fauziah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Muhammad Sholeh Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Zilza Fhadilla Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Muhamad Wasito Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2494

Keywords:

Multicultural, Social Sciences, Elementary School

Abstract

Cultural diversity in Indonesia, including ethnicity, religion, and race, makes it a rich country, but if not managed wisely, it can lead to conflict. Therefore, it is important to teach and appreciate cultural diversity to the younger generation, including through IPS education in elementary schools. The aim of this research is to explore the integration of multicultural aspects in IPS learning in elementary schools by combining theory and comprehensive multicultural education implementation in the elementary school environment. This research method employs qualitative literature research with secondary data from various sources such as books, journals, and documents, using philosophical and pedagogical approaches. The research steps include introduction, body, and conclusion, and utilize relevant literature sources such as academic articles and books. The research findings suggest that multicultural education in Indonesia aims to build an inclusive learning environment that emphasizes values such as respect, honesty, and tolerance in addressing cultural and racial intolerance issues. Through the Social Sciences subject, this education builds the mental resilience of students to manage social conflicts and cultivate individuals who do not prioritize primordialism or ethnocentrism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, K., & Astuti, T. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 178-186.

Alfindo, A. (2023). Pentingnya Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Masyarakat. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 25(2), 242-251.

Anselmus Me Ma & Chatarina Novianti. (2023). Analisis Implementasi Pembelajaran Berbasis Portofolio Pada Pembelajaran Ipsdi Kelas V Sdi Woowona 2. Nusra: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1218–1225. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1801

Arif, Syamsul. (2015). Pendidikan Multikultural. Jurnal Bahas Unimed, 26 (1), 19-24.

Aulia, L. R., & Pebriani, Y. N. (2023). Mengembangkan Keterampilan Sosial Dalam Kehidupan Melalui Model Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 17(1), 66-74.

Azzahra, G. F., Asbari, M., & Ariani, A. S. (2023). Pendidikan Multikultural: Menuju Kesatuan Melalui Keanekaragaman. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 1-7.

Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337-1346.

Hasanah, J. U., & Nurqori’ah, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kesejahteraan di Tengah Keragaman Peserta didik Melalui Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 15(2), 158-171.

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51.

Loe, S. (2017). Mencerahkan bakat Menulis (Tilarasma, ed.). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Mahendra, P. R. A. (2023). Peran Pendidikan IPS dalam Pendidikan Multikultural. Journal on Education, 5(2), 4468-4475

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud

Pratiwi, I. A., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (2018). Pendidikan Multikultural Berbantuan Metode Pictorial Riddle Untuk Meningkatkan Karakter Kreatif dan Bersahabat Peserta didik Kelas 3 Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 109-119.

Rahmawati, T. N. (2020). Peluang Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Berbasis Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 86-91.

Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954-960.

Wales, R. (2022). Pendidikan Multikultural di Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan, Seni, Sains dan Sosial Humaniora, 1(01).

Downloads

Published

2024-05-14

How to Cite

Aprilia, R. N., Wahyuni, E. S., Sari, S., Fauziah, S., Sholeh, M., Fhadilla, Z., & Wasito, M. (2024). Integrasi Aspek Multikultural dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 492–498. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2494