Warisan Budaya Cirebon: Mengungkap Sejarah dan Motif Batik Trusmi
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2267Keywords:
Cultural Heritage, Cirebon, Trusmi Batik MotifAbstract
This article uses a literature study approach to explore in depth the history and motifs attached to Trusmi batik, one of the unique cultural heritages of Cirebon. Using a literature study method, this research details the evolution of Trusmi batik making techniques as well as identifying and analyzing the meaning behind its distinctive motifs. The research results illustrate how this textile art reflects the traditional values and rich culture of Cirebon. The implications of these findings not only provide in-depth insight into Trusmi batik art but also provide a strong basis for efforts to preserve and develop local culture. This article has value as a guide for researchers, artists, and cultural observers who are interested in preserving cultural riches through traditional art, especially in the context of Trusmi batik in Cirebon. We can better appreciate and preserve the uniqueness of Cirebon culture for future generations by studying the background and motifs of Trusmi batik. This cultural heritage shows how well Indonesia has done in cultivating regional customs that influence textile arts and highlights the diversity and resilience of Indonesian culture, both of which should be respected and preserved.
Downloads
References
Azwa, P. A. G. D. D. (2022). Pelestarian Batik Jetis sebagai Warisan Budaya Sidoarjo. Menatap Lebih Akrab: Antologi Hasil Penelitian Pembelajaran Berbasis Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kelas X3 & X4 SMA Negeri 1 Sidoarjo, 1, 143.
Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 2, No. 2).
Barnawi, V. D. A. (2023). Pembuatan Video Media Informasi Batik Farras Sebagai Pelopor Batik di Desa Sembungan Kulon Progo (Doctoral dissertation, Universitas AMIKOM Yogyakarta).
Binti Rohmani Taufiqoh, I. N., & Khotimah, H. (2018, October). Batik sebagai warisan budaya Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional
Dewi, R. A. M., Dari, R. R., & Indriani, E. (2016). Geometri fraktal untuk re-desain motif batik gajah oling Banyuwangi. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 222-230.
Febriawan, M. D. (2019). Pelatihan pembuatan batik jumput. Jurnal Penamas Adi Buana, 2(2), 21-24.
Kuningan. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(01).
Larasati, P., Wiyancoko, D., & Winata, G. (2018). Eksplorasi dan Penerapan Ragam Hias Batik Jawa Timur Pada Kerajinan Sulam Tangan. Artika, 3(1), 1-17.
S Turnip, R. S. (2022). Pentingnya Perlindungan Terhadap Pengetahuan Tradisional Dan Ekspresi Budaya Dalam Negara Yang Kaya Akan Budaya. " Dharmasisya” Jurnal Program Magister Hukum FHUI, 1(4), 31.
Prasetyo, S. A. (2016). Karakteristik motif batik Kendal interpretasi dari wilayah dan letak geografis. Imajinasi: Jurnal Seni, 10(1), 51-60.
Rachman, A. (2017). Batik Sebagai Media Dakwah: Studi Tentang Penggunaan Batik Dalam Penyebaran Islam Di Cirebon. ORASI: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 8(1), 1-20.
Ratnawati, S., & Ati, N. U. (2021). Pelatihan dan Pendampingan UMKM Batik Tulis di Desa Jabaran Kecamatan Balongbendo Kabupaten Sidoarjo.
Subekti, D. W., Syakir, S., & Mujiyono, M. (2019). Pengembangan Desain Motif Batik Semarang pada Unit Usaha Batik Figa Semarang. Eduarts: Jurnal Pendidikan Seni, 8(3), 27-34.
Saksono, W. W. (2010). Peranan Go Tik Swan Hardjonagoro Dalam Mengembangkan Batik di Surakarta 1955-1964
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Sulistiowati, S., Wibowo, J., Muhammad, A. M., Prasetyo, R. E., Arrafi, M. I. Z., & Hamzah, A. R. A. P. (2021). Pembuatan Aplikasi Batik Online Shop Pada Umkm Batik Tulis Al Barokah Sumenep. Jurnal Ilmiah Scroll (Jendela Teknologi Informasi), 9(1), 1-8.
Solar, F. Y., Titaley, J., & Rindengan, A. J. (2021). Penerapan Geometri Fraktal Dalam Membuat Variasi Motif Batik Nusantara Berbasis Julia Set. d'CARTESIAN: Jurnal Matematika dan Aplikasi, 9(2), 189-193.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nurlaila Alfiannurdin, Pipin Tresna, Cucu Ruhidawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.