Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SD Bakalan

Authors

  • Lovandri Dwanda Putra Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Fiola Denanda Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Hendra Wahyu Pradana Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Mayda Nurmala Azahwa Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Devi Cynthia Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2237

Keywords:

Canva, Instructional Media, Technology

Abstract

The current era of technology is a new innovation in social life. Almost all human activities are involved with technology. The development of technological has recently progressed very rapidly. Over time, technology has penetrated various sectors, including the education sector. The purpose of this research is to find out whether SD Negeri Bakalan has utilized technology-based learning media. The research method used is a qualitative method by means of interviews to obtain information about whether the elementary school has implemented technology-based learning media. The results of this research are that at SD Negeri Bakalan, which we interviewed one of the teacher, has implemented technology-based learning media, namely the Canva application and using PowerPoint as a learning media. The utilization of learning media is not all subjects can use PowerPoint, only subjects such as IPAS can use this learning media. The use of PowerPoint learning media can increase students' enthusiasm in participating in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866

Aji Silmi, T., & Hamid, A. (2023). Urgensi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 69–77. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.37347

Aspi, M., & Syahrani. (2022). Profesional Guru dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Indonesian Journal of Education (INJOE), 2(1), 64–67. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8, 75–83. https://media.neliti.com/media/publications/177430-ID-peran-teknologi-informasi-dan-komunikasi.pdf

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.

Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019). Kesiapan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Berbasis Teknologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri, 148–153.

Iryana, & Kawasati, R. (2019). Teknik Pengumpulan Data Metode Kualitatif. Sorong: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN).

Iwan, R. (2023). Pemanfaatan Media Canva pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. SIBERNETIK: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 105–109. https://doi.org/10.59632/sjpp.v1i1.122

Julita, & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(2), 227–239. https://doi.org/10.46229/elia.v2i2.460

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108–113. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/34

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459

Masfufah, R. A., Muyasyaroh, L. K., Maharani, D., Saputra, T. D., Astrianto, F., & Dayu, D. P. K. (2022). Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 2 (SENSASEDA) 2, 2(November), 347–352.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara (CMN).

Rizanta, G. A., & Arsanti, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. Prosiding Seminar Nasional Daring, 2, 560–568. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/viw/1381

Tiara Melinda, & Erwin Rahayu Saputra. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.

Wibisono, A. (2019). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. Kementerian Keuangan Republik Indonesia. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/12773/Memahami-Metode-Penelitian-Kualitatif.html#:~:text=Metode kualitatif merupakan metode yang,suatu fenomena yang lebih komprehensif

Yulianti, A., Fazriyah, N., & Saraswati, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(3), 104–111.

Downloads

Published

2024-02-27

How to Cite

Putra, L. D., Denanda, F., Pradana, H. W., Azahwa, M. N., & Cynthia, D. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SD Bakalan. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 342–348. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2237