Pemanfaatan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Kimia

Authors

  • Shyiba Yunia Aliffah Program Studi Pendidikan Kimia, Universitas Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.1847

Keywords:

Problem Based Learning, Learning Outcomes, Chemistry Learning.

Abstract

This review activity aims to show the effectiveness of applying the problem based learning model to learning outcomes by reviewing several other research journals related to the variables being reviewed. The review focused on articles with a sample of high school students studying chemistry. Data collection was carried out on the Google Scholar, Mendeley and Scimago databases through a review of 26 national journals. The review method is carried out by summarizing, namely the technique of conducting a review by rewriting the source, either from a journal or book, in your own words, taking into account research trends in PBL learning models on learning outcomes from each source and assisted by the VOSviewer application, namely a visualization and network analysis application used to describe relationships between bibliometric data elements, such as authors, keywords, or research subjects. The results of the review taken from data from 7 high school level schools throughout Indonesia showed that the average pre-test score was 39.67%, while the average post-test score obtained was 86.05%. The average N-gain value obtained was 0.75>0.70, which shows that the PBL learning model can improve learning outcomes in chemistry learning material in the high category

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andani, & Yulian. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Electronic Book Menggunakan Software Kvisoft Flipbook Pada Materi Hukum Dasar Kimia Di SMA Negeri 1 Panton Reu Aceh Barat. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA, 2, 1-6.

Antara, I. P. (2022). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Pokok Bahasan Termokimia. Journal Of Education Action Research, 6, 15-17.

Ariz, & Surya. (2016). Penggunaan Metode Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Universitas Kristen Satya Wacana.

Awawangi, Y. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Sistem Koloid Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas Xi Mia Di Sma Negeri 1 Lirung. Journal Of Chemistry Education, 3(1), 5-10.

Efendi, Herpratiwi, & Sutiarso. (2021). Pengembangan Lkpd Matematika Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Basicedu, 5, 920-929.

Emelda. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Pada Materi Pokok Hukum-Hukum Dasar Kimia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Kelas X Mipa Sman 2 Teluk Kuantan). Jom Ftk Uniks.

Gazali, M., & Januardi. (2023). Analisis Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dalam Mengembangkan Berpikir Kritis Peserta Didik Di Sd Negeri 1 Praya Tengah. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan 4(2). 304-313. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i2.924

Haryanto, S. (2017). Eningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Kimia Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Di Sma Negeri 1 Bantul Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan.

Ismiyati, N., & Rahmawati. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X Ms Sman 1 Kediri Pada Materi Reaksi Reduksi Dan Oksidasi. Chemistry Education Practice.

Lazulva, & Destriyanti, R. (2016). Penerapan Problem Based Learning Pada Pembelajaran Konsep Hidrolisi Garam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 1.

Listantia, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem-Based-Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Kimia Ditin Jau Dari Sikap Ilmiah . Jurnal Pendidikan Kimia.

Maulana, M. P., Solikhin, F., & Dewi, K. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Dalam Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Kesetimbangan Kimia Sman 3 Kota Bengkulu. Jurnal Zarah, 9, 75-82.

Mulyani, B. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Dan Kreativitas Siswa Pada Materi Pokok Sistem Koloid Kelas Xi Ipa Semester Genap Madrasah Aliyah Negeri Klaten Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 89-96.

Nurfitriani, S., Syahputra, R., & Sartika, R. P. (2021). Pengaruh Model Project-Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Koloid Di Smk Pgri Pontianak. Program Studi Pendidikan Kimia Fkip Untan, Pontianak.

Nurun, & Yunin. (2014). Penerapan Model Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi.

Prasetyowati, & Suyatno. (2016). Peningkatan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Pada Materi Pokok Larutan Penyangga. Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia, 1, 67-74.

Sibarani. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Dan Aktivitas Belajar Kimia Siswa Sma Kelas Xi Ipa Pada Pokok Bahasan Hidrolisis Garam. Jom.

Siregar, M. S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Mipa 6 Sma Negeri 1 Matauli Pandan Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Edu Talenta.

Siregar, S. M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Siswa Kelas X Mipa 6 Sma Negeri 1 Matauli Pandan Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Edu Talenta, 1.

Suarsani, G. A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kimiadengan Materipokok Kimia Unsurmelalui Penerapanmodelpembelajaran Problem Basedlearning. Jp2.

Subandi, Joharmawan, & Santoso. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl)-Study History Sheet (Shs) Bahan Ajar Berbasis Green Chemistry Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Pembelajaran Kimia, 2, 41-49.

Sudijono, A. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Grafindo Citra Persada.

Sulaeha. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Tamalatea Kabupaten Jeneponto (Studi Pada Materi Pokok Reaksi Reduksi Oksidasi. Jurnal Chemica.

Supriyadi, & Nuryanti, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Hukum-Hukum Dasar Kimia Terhadap Hasil Belajar Siswakelas X Man 2 Model Palu. Jurnal Akademika Kim, 7(3), 102-106.

Verasanti, D., & Handayani, D. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Aktivitas Belajar Kimia Siswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan.

Yunita. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Melalui Problem Based . Uin Syarif Hidayatullah.

Zakiyah, H., & Ulfa, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl (Problem Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bahan Kimia Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Lantanida Journal.

Downloads

Published

2024-02-16

How to Cite

Aliffah, S. Y. (2024). Pemanfaatan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Kimia. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 54–60. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.1847