Implementasi Teori Konstruktivisme Melalui Metode Role Playing Terhadap Keaktifan Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Melkianus Domu Pedi Program Studi Megister Pendidikan Dasar, Institut Sekolah Pascasarjana, Universitas Terbuka, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2859

Keywords:

Implementation of Constructivism Theory, Role Playing Method, Student Activity

Abstract

This research aims to describe the application of constructivism theory in implementing class IV Indonesian language learning using the rolle playing method. Analyzing the application of constructivism theory, namely student activity during the learning process which refers to constructivism theory. The type of research used in this research is qualitative descriptive research using the rolle playing method. Data obtained through observation techniques and interviews. The data uses qualitative descriptive.

The results of this research show that teachers apply learning using the rolle playing method steps, namely: (1) preparation, used for teachers to introduce a problem to students or a case related to the material. (2) selecting players, used for each group leader to determine who will be the players or actors in the drama. (3) providing nameplates, used in the form of pictures of animals in the story, conversational text paper, nameplates for students playing, loudspeakers and other media for mutual exchange. (3) appointing students as observers, used for other groups to observe while filling out assessment questionnaires for groups playing drama. (4) playing a role, used to explore knowledge gained through drama text material. (5) evaluation and discussion, used for teachers to be able to direct students to real life realities and then invite students to compare how things that happen in the storyline that have been acted out happen in the real world. This is demonstrated through qualitative descriptive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, N. A., Abidin, Y., & Rakhmayanti, F. (2022). Analisis Penggunaan Metode Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9010-9018.

Azin, M., & Subiantoro, E. (2023). Penerapan Metode Role Playing Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 3(2).

Fatimah, A. R., Rinawati, A., & Maryanto, M. (2022). Analisis Metode Role Playing Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jawa Kelas III SD Negeri Keditan Magelang. IBTIDA-Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(2), 43-53.

Hoerudin, C. W. (2024). UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI METODE ROLE PLAYING. Jurnal Bakti Tahsinia, 2(1), 1-14.

Isnaini, I. (2021). Penerapan Bermain Peran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Membaca. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 1(2), 82-94.

Kurniawan, W. Y. (2021). Implementasi Teori Belajar Konstruktivistik Jerome Bruner dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Yogyakarta. ISLAMIKA, 3(1), 21-37.

Lathifah, A. S., Hardaningtyas, K., Pratama, Z. A., & Moewardi, I. (2024). Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme dalam Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 36-42.

M. Nugroho Adi Saputro1, P. L. (2021). MENGUKUR KEEFEKTIFAN TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN. JOEAI(Journal of Education and Instruction). (4) (25-28)

Mariska, R., & Khobir, A. (2024). Implementasi Aliran Konstruktivisme Terhadap Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 210-219.

Meilia, I., Arrosyad, M. I., & Wahyuningsih, E. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Role Play pada Mata Pelajaran IPS Materi Aku dan Cita-Citaku terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Toboali.

Nasution, A. T., Munip, A., Rohmi, P., & Rizky, V. B. (2023). ANALISIS PENERAPAN METODE ROLE PLAYING DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BERBICARA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA TERHADAP MAHASISWA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2732-2744.

Nazariah, N. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pembahasan Mengungkap Berbagai Informasi Denganwawancara Melalui Metode Role Playing Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 18 Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 5(3), 8-15.

Pramesti, G. N. D. P. (2023). Penerapan Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(12), 1356-1365.

Rachman, A. A., Djumahana, N., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 57-65.

Rahmi, N. A. (2022). Analisis Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Model Konstruktivisme di Sekolah Menengah Pertama. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 34-41.

Saputro, M. N. A., & Pakpahan, P. L. (2021). Mengukur keefektifan teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1), 24-39.

Solihin, I. (2023). Penerapan Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iv Sdn 12 Sindue. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 11-25.

Subarjo, M. D. P., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Analisis Penerapan Pendekatan Teori Belajar Konstruktivisme pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 313-318.

Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138.

Susanti, S., Hartati, T., & Nuryani, P. (2021). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-12.

Suwandayani, B. I., & Anggraini, A. I. (2021). Pola implementasi teori konstruktivisme pada pembelajaran tatap muka terbatas di sekolah dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5(2), 609-618.

Wahab, G., & Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Downloads

Published

2024-08-04

How to Cite

Pedi, M. D. (2024). Implementasi Teori Konstruktivisme Melalui Metode Role Playing Terhadap Keaktifan Siswa di Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1023–1034. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2859