PENGARUH PENGGUNAAN MATRAS BIDANG MIRING TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN GULING DEPAN PADA MATA PELAJARAN PJOK DI SDN 2 NGLURUP PONOROGO

Authors

  • Fiqhri Nugroho Mukti Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya
  • Sunanto Sunanto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya
  • Muhammad Thamrin Hidayat Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya
  • Rudi Umar Susanto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1275

Keywords:

Inclined Plane Mat, Front Roll Ability, Physical Education

Abstract

This study aims to evaluate the improvement of the ability and learning outcomes of the front roll through the application of a modification of the inclined plane mattress tool to students of SDN 2 Nglurup, Sampung District, Ponorogo District. The research was conducted using the Classroom Action Research (PTK) method and involved students in learning floor gymnastics. The results showed that the application of tool modifications for two cycles succeeded in improving students' abilities and learning outcomes in front roll movements. In cycle I, the level of the learning completeness only reached 37.5%, but after the tool modification approach in cycle II, the level of learning completeness increased to 87.5%. Thus, it can be concluded that the application of the modification of the inclined plane mattress tool in PJOK learning can improve the ability and learning outcomes of front roll in students of SDN 2 Nglurup, Sampung District, Ponorogo District.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoni, M. F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Bidang Miring Terhadap Hasil Belajar Guling Belakang Dan Tingkat Kecemasan (Studi pada siswa kelas X SMAN 7 Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2).

Arsyad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Noor, Juliansyah. 2012. Metode Penelitian. Jakarta : Prenada Media.

Ashari, L. H., Nulhadi, A., & Musíd, R. (2023). Evaluasi Pembelajaran Penjaskes Di Smp Negeri Se-Kecamatan Praya. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(1), 185-196.

Fatirani H. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jingsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia.Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Firli, Rizki. 2011. Mengenal Senam Lantai. Jakarta: Wadah Ilmu.

Harimurti, R. S. (2018). Peningkatan keyakinan diri dan hasil belajar guling depan melalui latihan imagery. Jurnal Keolahragaan, 6(1), 87-99.

Herlina, H., Burhan, Z., & Ashari, L. H. (2023). Terapi Berpikir Positif Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Atlet Beladiri Karate Sma 1 Praya Timur. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 127-138.

Isnaini, Farida dan Suranto. 2010. Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan VIII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Kementerian Pendidikan Nasional.

Mahendra, Agus. 2002. Pembelajaran Senam di Sekolah Dasar. Jakarta:

Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Oktavia, N., & Rahmawati, L. E. (2021). Meningkatkan Kompetensi Menulis Teks Prosedur melalui Pemanfaatan Video Youtube pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Paedagogie, 16(1), 15–20.

Downloads

Published

2023-08-08

How to Cite

Mukti, F. N., Sunanto, S., Hidayat, M. T., & Susanto, R. U. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MATRAS BIDANG MIRING TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN GULING DEPAN PADA MATA PELAJARAN PJOK DI SDN 2 NGLURUP PONOROGO. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 530–535. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1275