PERAN DAN FUNGSI PENDIDIK DITINJAU DARI ASPEK PROFESIONALITAS

Authors

  • Reksa Adya Pribadi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Univesitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Putri Nabilah Rasendriya Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Univesitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Salsa Nazela Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Univesitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1036

Keywords:

Teacher, Education, Teacher Competence, Professional

Abstract

Education in Indonesia requires special attention, because many educators who have plunged into the world of teaching but do not have certification. This will certainly have an impact on the quality of learning carried out, because educator certification itself aims to be able to improve the professionalism of an educator. The research method used is descriptive qualitative, where the instruments used are interviews and observations conducted at SDN Lialang with one of the teacher in class IV, things that will be studied more deeply about how the relationship between the implementation of teacher competencies as part of the role and duties of educators with the background of non-certified educators. Educators who do not have four competencies make them unprofessional educators, this is indicated by not being able to make learning tools, not understanding the material fully, using media and models that are not adjusted, not reflecting and evaluating, lack of understanding of students, unstable emotional maturity of educators, and rarely communicating with parents of student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arini, N. W. (2020). Pentingnya Komunikasi Guru Dengan Orang Tua Dalam Membangun Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Hindu, 7(2), 157. Http://Ejournal.Ihdn.Ac.Id/Index.Php/Gw

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru(Suatu Studi Meta-Analysis Desertasi Pascasarjana Unj). Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 05(01), 16. Http://Doi.Org/10.21009/Jkkp

Firdaus, D. F. (2020). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Profesional Guru Dan Kompetensi Sosial Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sman 1 Kuningan. Jurnal Syntax Idea, 2(3), 14.

Fitriani, L., & Harjanty, R. (2023). Peran Perpustakaan Dalam Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 213-224.

Grace, E., Indajang, K., Efendi, E., & Simatupang, S. (2023). Dampak Dari Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sma Swasta Sultan Agung Pematang Siantar. JURNAL ILMIAH GLOBAL EDUCATION, 4(2), 579-586.

Hamid, A. (2020). Profesinalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 10(1), 9–10. Https://Ejournal.An-Nadwah.Ac.Id/Index.Php/Aktualita/Article/View/159

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Literasi Nusantara.

Hanafiah, Sauri, R. S., Rahayu, Y. N., & Arifudin, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Melalui Supervisi Klinis Kepala Sekolah. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4527. Http://Jiip.Stkipyapisdompu.Ac.Id

Himmah, F., Sukidin, & Kartini, T. (2020). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru Di Sma Negeri 01 Kalisat Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(1), 254. Https://Jurnal.Unej.Ac.Id/Index.Php/Jpe/Article/View/12493/8031

Holilah, L., Fatmasari, R., & Rosita, T. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Karismatik Dan Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Disiplin Kerja Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 07(02), 565. Doi:Http://Dx.Doi.Org/10.37905/Aksara.7.2.563-576.2021

Kurniawan, E. P., & Hariyadi, N. (2021). Peranan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pencapaian Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(05), 1117. Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Inspirasi-Manajemen-Pendidikan/Article/View/43465

Ma’rifah, D. R., & Purbosari, P. P. (2020). Pendidikan Profesi Guru Dalam Pandangan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ipa, 9(1), 6. Https://Jurnal.Uns.Ac.Id/Inkuiri

Maryani, E. (2022). Pendidikan Profesi Guru (Ppg) Sebagai Cara Untuk Menjadikan Guru Menjadi Profesional. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(4), 171. Http://Studentjournal.Iaincurup.Ac.Id/Index.Php/Guau

Mujiono, H. (2020). Supervisi Akademik Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 4(2), 113–114. Doi: Https://Doi.Org/10.26740/Jdmp.V4n2.P113-121

Prayitno, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru Ma An-Nur Setupatok Kabupaten Cirebon. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 22. Https://Journal.Bungabangsacirebon.Ac.Id/Index.Php/Eduvis/Article/View/86

Sagita, R., Ikhwan, N., Rahma, R. L., & Hakim, L. (2022). Kompetensi Sosial Guru Ipa Di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Annur Islamic Fullday School Tahun Ajaran2020-2021. Academy Of Education Journal, 13(1), 154. Doi: Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V13i1.990

Shanie, A., & Fahrurrozi. (2022). Pengaruh Kualitas Lms Dan Perilaku Belajar Terhadap Kualitas Belajar Mahasiswa Ppg. Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 132.

Solong, N. P., & Husin, L. (2020). Penerapan Kompetensi Kepribadian Guru Pai. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 58.

Zola, N., & Mudjiran, M. (2020). Analisis Urgensi Kompetensi Kepribadian Guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(2), 89. Doi: Https://Doi.Org/10.29210/120202701

Zulfitri, H., Setiawati, N. P., & Ismaini. (2019). Pendidikan Profesi Guru (PPG) Sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Bahasa & Sastra, 19(2), 131. Https://Ejournal.Unsri.Ac.Id/Index.Php/Lingua/Article/View/1109

Downloads

Published

2023-08-04

How to Cite

Pribadi, R. A., Rasendriya, P. N., & Nazela, S. (2023). PERAN DAN FUNGSI PENDIDIK DITINJAU DARI ASPEK PROFESIONALITAS. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 363–370. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1036