PENGARUH ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KINERJA PEMASARAN MELALUI KEUNGGULAN BERSAING SEBAGAI VARIABEL MEDIASI PADA UMKM KEDAI KOPI DI CIKARANG UTARA KABUPATEN BEKASI

Authors

  • Umu Azizatul Latifah Universitas Pelita Bangsa
  • RR. Wening Ken Widodasih Prodi Manajemen, Universitas Pelita Bangsa , Indonesia
  • Kurbandi Satpatmantya BR Prodi Manajemen, Universitas Pelita Bangsa , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v4i2.889

Keywords:

Entrepreneurial Orientation, Competitive Advantage, Marketing Performance

Abstract

The study aims to determine the effect of entrepreneurial orientation on marketing performance through competitive advantage as a mediating variable in UMKM Coffee Shops in North Cikarang, Bekasi Regency. The sampling method used was nonprobability sampling with a purposive sampling method with a sample of 100 respondents. Data collection used a questionnaire with a Likert measurement scale. The method used in this research is Structural Equation Modeling (SEM) analysis with Smartpls 3.3.3 software. The tests used are outer model analysis, inner model analysis and hypothesis testing. The results of the study explain that entrepreneurial orientation has a positive and significant effect on marketing performance with a p-value of 0.004, a t-statistic value of 2,857, competitive advantage has a positive and significant effect on marketing performance with a p-value of 0,000, a t-statistic value of 21,679, entrepreneurial orientation has an effect positive and significant impact on competitive advantage with a p-value of 0.000 with a t-statistic value of 14.185, and competitive advantage as a mediating variable strengthens the relationship between entrepreneurial orientation and marketing performance with a p-value of 0.000 with a t-statistic value of 12.620..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, F., Nofialdi, N., & Fitriana, W. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Dan Manajemen Pengetahuan Melalui Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm Pengolah Kopi Di Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Sosio Agribisnis, 7(2), 58–75. Https://Doi.Org/10.33772/Jsa.V7i2.27538

Anggi Mardiana. (2022). Melirik Peluang Usaha Di Bidang Kuliner Makanan RinganDanBerat. Https://Katadata.Co.Id/Agung/Berita/637fdb643cec8/Melirik-Peluang-Usaha-Di-Bidang-Kuliner-Makanan-Ringan-Dan-Berat

Astuti, R. P. (2022). Antusiasme Work From Coffee Di Tengah Geliat PerkembanganCoffeeShop. Komposiana.Com. Https://Www.Kompasiana.Com/Amp/Ratnapujiaa/62a724baf5f329500431a0f3/Antusiasme-Work-From-Cafe-Di-Tengah-Geliat-Perkembangan-Coffee-Shop

Fadhillah, Y., Yacob, S., & Lubis, T. A. (2021). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Media Sosial Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Intervening Pada Ukm Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan,10(01),1–15. Https://Doi.Org/10.22437/Jmk.V10i01.12175

Fadila, F., & Yuniarti, Y. (2021). Pengaruh Kinerja Usaha Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Spoccat Sepatu Cibaduyut Kota Bandung. Fadila Feni, Yuniarti Yuyun, 3(1), 1–19.

Gradistya, G. O., & Farida, N. (2016). Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Sebagai Variabel Intervening ( Studi Pada Umkm Batik Di Jawa Tengah)Email : Giskaova@Gmail.Com Pendahuluan Perubahan Yang Begitu Cepat Terjadi Baik Dalam Hal Teknologi , Kebutuhan Pelanggan , Dan. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(3).

Gunistyo, & Hanfan Ahmad. (2019). Manajemen Pemasaran Membangun Kinerja Pemasaran Umkm. Indonesian Research Society (Irs).

Hardiyanti, I., & Madiawati, Putu Nina. (2021). Loyalitas Pelanggan The Body Shop Melalui Variabel Kepuasan Pelanggan The Influence Of Brand Image , Product Quality And Price On Customer. E-Proceeding Of Management, 8(4), 3443–3453. Https://Openlibrarypublications.Telkomuniversity.Ac.Id/Index.Php/Management/Article/View/15334

Harini, S., Silaningsih, E., & Putri, M. E. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar, Kreativitas Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 6(1), 67. Https://Doi.Org/10.33603/Jibm.V6i1.6040

Lawi, E. W., Langga, L., & Mea, M. H. C. D. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Pada Usaha Rumah Makan Yang Terdaftar Di Dinas Pariwisata Kota Ende. Scientific Journal Of Management And Business (Sjmb), 1(1), 10–17.

Manahera, M. M., Moniharapon, S., & Tawas, H. N. (2018). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Inovasi Produk Dan Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Umkm Nasi Kuning Di Manado). Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3603–3612.

Meilda, Y., Hamdani, I., & Triwoelandari, R. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Al-Amin Islamic Store Laladon Bogor). Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(2), 274.

Nizar, M. (2018). Pengaruh Entrepreneurial Orientation Dan Market Orientation Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Pemasaran (A. Rakhmawati (Ed.)). Fakultas Agama Islam Universitas Yudharta Pasuruan.

Paulus Insap Santoso. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif : Pengembangan Hipotesis Dan Pengujiannya Menggunakan Smartpls. Andi.

Sri, A., & Sulistyo, H. (2018). Model Pengembangan Orientasi Kewirausahaan Dan Modal Sosial Dalam Meningkatkan Kinerja Umkm. Unissula Press.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D (Sutopo (Ed.); Kedua). Alfabeta, Cv Bandung.

Tim Analisis Cophen. (2022). Tren Coffee Shop Di Tahun 2022. Https://Cophenmagazine.Com/2022/11/08/Tren-Coffee-Shop-Di-Tahun-2022/

Udid Team. (2022). Fenomena Coffee Shop, Bisnis Kekinian Di Indonesia. Udid. Https://Www.Undip.Id/2022/Fenomena-Coffee-Shop-Bisnis-Kekinian-Di-Indonesia/

Wardani, I. Y., Ruspitasari, W. D., Handoko, Y., Studi, P., Manajemen, M., Ekonomi, F., Bisnis, D., Teknologi, I., & Malang, A. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Melalui Kepuasan Pelanggan Pada 200 Cafe And Food Di Kota Malang. Jubis, 3(2), 89–100.

Downloads

Published

2023-06-20

How to Cite

Latifah, U. A., Widodasih, R. W. K., & BR, K. S. (2023). PENGARUH ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KINERJA PEMASARAN MELALUI KEUNGGULAN BERSAING SEBAGAI VARIABEL MEDIASI PADA UMKM KEDAI KOPI DI CIKARANG UTARA KABUPATEN BEKASI. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(2), 943–954. https://doi.org/10.55681/jige.v4i2.889