THE ROLE OF USING IG AND YOUTUBE AS MEDIA TO EXPLORE THE ENGLISH ABILITY OF AKBID BY BUNDA HUSADA BUNDA HUSADA STUDENTS

Authors

  • Puput Puspito Rini Universitas Bestari

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v4i1.567

Keywords:

Usage, Instagram, Youtube, Ability, English

Abstract

This study aimed to determine the role of Instagram and Youtube in exploring English skills for Akbid Karya Bunda Husada students. This research is qualitative. They use interview data collection techniques from 25 Akbid Karya Bunda Husada student informants in one class group. The study's results stated that; 1) Instagram and Youtube contain content containing interesting English learning materials in the form of videos, images, and writings.   Instagram and Youtube support the student learning process more fun and contribute to encouraging students' interest in learning; 2) The majority of students' perceptions say they strongly agree that Instagram and Youtube as interesting media are used in English learning. Not only used to collect material, Instagram and Youtube have become media for students to pour their creativity, skills, and English skills through assignment projects from lecturers; 3) students of Akbid Karya Bunda Husada need English to be able to compete in the era of globalization related to their skills, such as communicating, reading English literature, adding insight into discoveries, improving service, and the opportunity to get a good career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afif, N. (2019). Pengajaran Dan Pembelajaran Di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117–129.

Agustin, Y. (2011). Kedudukan Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Pengantar Dalam Dunia Pendidikan. Deiksis, 3(04), 354–364.

Amelia, A., & Rudiansyah, R. (2021). Digitalisasi Dan Pembelajaran Bahasa Di Era Digital.

Andika, M. (2022). Peran Youtube Sebagai Inovasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Kemampuan Speaking. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1595–1600.

Handayani, S. (2016). Pentingnya Kemampuan Berbahasa Inggris Sebagai Dalam Menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102–106.

Harsanto, B. (2017). Inovasi Pembelajaran Di Era Digital: Menggunakan Google Sites Dan Media Sosial. UNPAD Press.

Idawati Situmorang, S. S. (2021). Bahasa Inggris Untuk Mahasiswa Kesehatan, Kedokteran, Keperawatan, dan Kebidanan. Penerbit Lakeisha.

Lestari, R. D., Purwani, R., & Winarni, L. M. (2022). Hubungan Motivasi Dan Keaktifan Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Tangerang. Nusantara Hasana Journal, 1(9), 41–44.

Mika, M. A., & Mardiana, N. (2023). Edukasi Pentingnya Bahasa Inggris Di Era Globalisasi. Bernas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 246–251.

Nuraeni, S. P. (n.d.). Bahasa Inggris Di Era Globalisasi. Teori & Inovasi Pendidikan Masa Depan, 18.

RASMAN, R. (2021). Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris pada Masa Pandemi Covid 19. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(2), 118–126.

Rosyidi, A. Z., Masyudi, M., & Paris, A. S. (2022). The Effect of Shadowing Technique in Teaching Speaking at A University. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 281-292.

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36.

Sesriyani, L., & Sukmawati, N. N. (2019). Analisis penggunaan Instagram sebagai media pembelajaran bahasa Inggris pada program studi Pendidikan Ekonomi. EDUKA: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 4(1), 9–15.

Suek, L. A. (2022). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris melalui Media Sosial. Kelimutu Journal of Community Service, 2(1), 18–28.

Downloads

Published

2023-03-15

How to Cite

Rini, P. P. (2023). THE ROLE OF USING IG AND YOUTUBE AS MEDIA TO EXPLORE THE ENGLISH ABILITY OF AKBID BY BUNDA HUSADA BUNDA HUSADA STUDENTS . Jurnal Ilmiah Global Education, 4(1), 240–246. https://doi.org/10.55681/jige.v4i1.567