Kapasitas Inovasi Sebagai Variabel Mediasi Kapasitas Penyerapan dan Kinerja UMKM
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3696Keywords:
Absorptive Capacity, Company Performance, Market Entry SpeedAbstract
The purpose of this study is to identify the factors that influence absorptive capacity and market entry speed on company performance. This research uses a quantitative approach with a non-probability sampling technique, where the sample consists of 199 respondents who are SME owners in East Sumba Regency. To analyze the data, the study employs the Structural Equation Modeling Partial Least Square (SEM-PLS) method. The results indicate that absorptive capacity and innovation capacity have a positive effect on company performance, which in turn can help companies grow and achieve long-term success. These two factors, absorptive capacity and innovation capacity, can drive the creation of new ideas that have the potential to improve products and expand market share, ultimately contributing to the improved performance of SMEs in the districts of Waingapu and Kambera.
Downloads
References
Adriani, A., & Purwanggono, B. (2013). Aanalisis Hubungan Absortive Capacity Perusahaan terhadap Pengembangan Produk Baru (Studi Kasus PT. Triangle Motorindo). diponegoro university.
Afifah, A. L., & Cahyono, B. (2020). Meningkatkan innovation performance: Melalui absorptive capacity, knowledge management capability, dan generational diversity. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 21(1), 58–71.
Ana Lisboa a Dionysis Skarmeas b 1 Carmen Lages, ⁎. (2011). Entrepreneurial orientation, exploitative and explorative capabilities, and performance outcomes in export markets A resource-based approach. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.10.013
Andriyanto, F. (2022). Pengaruh Inovasi Kolaboratif, Kapasitas Daya Serap, Dan Kemampuan Inovasi Terhadap Kinerja Produk Baru.
Aribah, H. I. (2023). Evaluasi Signifikansi Daya Serap, Kelincahan Luar Biasa, dan Kemampuan Kreativitas dalam Bisnis Kreatif. Journal of Research in Management Business and …, 1(2), 103–113.
Bagaskara, G. D. (2021). Peningkatan Kinerja Bisnis Melalui Knowledge Sharing Capability, Knowledge Absortive Capability Dan Innovation Capability Ekonomi Program Studi Manajemen Semarang 2021.
Dama, J., & Ogi, I. W. J. (2018). Pengaruh inovasi terhadap dan kreativitas terhadap kinerja karyawan pada PT Bank Mandiri (Persero) Tbk. Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(1).
Darwis, H., & Utama, L. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja UMKM Di Jakarta Barat. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(2), 542–552.
Fadhillah, Y., Yacob, S., & Lubis, T. A. (2021). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Media Sosial Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Intervening Pada Ukm Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 10(01), 1–15.
Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114. https://doi.org/10.55927/jiph.v1i2.937
Harwiki, W. (2019). Pendidikan Kewirausahaan, Disrupsi Inovasi, dan Peluang Kewirausahaan pada Mahasiswa Universitas DR. Soetomo Surabaya. PERWIRA-Jurnal Pendidikan Kewirausahaan Indonesia, 2(1), 79–89.
Hidayat, A., Lesmana, S., & Latifah, Z. (2022). Peran Umkm (Usaha, Mikro, Kecil, Menengah) Dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6707–6714.
Ilyas, M., & Fauzi, I. (2023). PENGARUH MODAL INTELEKTUAL, ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN DAN ORIENTASI PASAR TERHADAP KINERJA BISNIS INDUSTRI KREATIF YANG DIMEDIASI OLEH ABSORPTIVE CAPACITY DI KOTA MAKASSAR. Universitas Hasanuddin.
Imron, I. (2019). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode Kuantitatif Pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28. https://doi.org/10.31294/ijse.v5i1.5861
Indriyaningrum, E. (2019). INNOVATION CULTURE, ABSORPTIVE CAPACITY, INFORMATION TECHNOLOGY ADOPTION AND SUSTAINABLE COMPETITIVE ADVANTAGE. NCAB.
Israwati, Hermansyah, T. Irawan, Fajrig Arsyelan, & Avid Opel Alexander. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovasi Produk Kreatif Dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran Umkm. Jurnal Pengabdian Ibnu Sina, 2(1), 72–76. https://doi.org/10.36352/j-pis.v2i1.510
Kusumawardhany, P. A. (2018). Pengaruh kapasitas absorptif dan situs jejaring sosial terhadap kinerja inovasi usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Indonesia. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 11(1), 71–88.
Nizam, M. F., Mufidah, E., & Fibriyani, V. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Inovasi Produk Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Pemasaran Umkm. Jurnal EMA, 5(2), 100–109.
Pamungkas, K. A. (2023). PENGARUH KAPABILITAS INOVASI, KAPASITAS PENYERAPAN, DAN INTEGRITAS RANTAI PASOK TERHADAP KINERJA UMKM (STUDI PADA INDUSTRI KREATIF DI YOGYAKARTA). Universitas Islam Indonesia.
Prasetya, N. D. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar Dan Inovasi Terhadap Keunggulan Bersaing (Studi Empiris Pada UMKM Kabupaten Magelang). 1–49.
Purwianti, L. (2021). Pengaruh Market Orientation, Entrepreneurial Orientation Terhadap Kinerja Perusahaan Dengan Mediasi Absorptive Capacity. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 15(2), 126–142. https://doi.org/10.32815/jibeka.v15i2.350
Rahadi, D. R. (2023). Pengantar Partial Least Squares Structural Equation Model (PLS-SEM) 2023. CV. Lentera Ilmu Madani, Juli, 146.
Ranto, D. W. P. (2015). Pengaruh knowledge sharing terhadap kemampuan inovasi Usaha Kecil Menengah (UKM) di Yogyakarta dengan absorptive capacity sebagai variabel intervening. Jurnal Siasat Bisnis, 19(2), 132–145.
Roswiyanti, R. (2022). Implikasi Knowledge Management, Orientasi Teknologi, Dan Orientasi Entrepreneurship Terhadap Kinerja Bisnis UKM Melalui Inovasi Di Kota Makassar= IMPLICATIONS OF KNOWLEDGE MANAGEMENT, TECHNOLOGY ORIENTATION, AND ENTREPRENEURSHIP ORIENTATION, ON SME BUSINE. Universitas Hasanuddin.
Rusli. (2014). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 32–41.
Sarfiah, S., Atmaja, H., & Verawati, D. (2019). UMKM sebagai pilar membangun ekonomi bangsa. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 1–189.
Situmorang, T. P. (2023a). Market-Based Innovation Capability: A Perspective of Resource Advantage Theory of Competition.
Situmorang, T. P. (2023b). Quality-Based Differentiation Mediating Entrepreneurial Orientation and Marketing Performance. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 8(2), 637–651.
Situmorang, T. P., Ferdinand, A. T., & Indriani, F. (2024). Preemptive market exploitability: resource advantage theory of competition perspective. Business: Theory and Practice, 25(1), 252–262.
Situmorang, T. P., & ST, M. M. (2023). KREATIVITAS DAN INOVASI DALAM BERWIRAUSAHA. KEWIRAUSAHAAN (ERA SOCIETY 5.0), 97.
Syahroni, M. I. (2022). PROSEDUR PENELITIAN KUANTITATIF. 2(3), 43–56.
Tambunan, T. T. H. (2012). Peluang, Tantangan dan Ancaman bagi UMKM Indonesia dalam Era CAFTA dan ME-ASEAN 015. Prosiding Seminar & Konferensi Nasional Manajemen Bisnis: Memberdayakan UMKM Dalam Meninkatkan Kesejahteraan Masyarakat Menghadapi Persaingan Global, 22, 1–14.
Taufik, M. M. (2019). Pengaruh Strategi Inovasi, Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Perusahaan (Studi pada Usaha Kecil dan Menengah di SMESCO indonesia). DIsertasi -- Universitas Brawijaya Malang, 1–228.
Trisnawati, A. Y., Utomo, S. W., & Styaningrum, F. (2020). Pengaruh Modal Usaha, Tingkat Pengalaman Berwirausaha Dan Inovasi Terhadap Kinerja Umkm Di Kota Madiunaha, Tingkat Pengalaman Berwirausaha Dan Inovasi Terhadap Kinerja Umkm Di Kota Madiun. FIPA: Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 7(2).
Wahyo, & Benny, H. (2021). Hubungan antara orientasi pasar, orientasi pembelajaran, literasi keuangan, terhadap kompetensi pengetahuan, inovasi, dan kinerja industri kecil dan menengah tekstil di Jawa dan Bali. 26.
Zoelyn, W., & Ie, M. (2023). PERAN ORIENTASI PASAR DAN ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN DALAM MEMPREDIKSI KINERJA DENGAN DIMEDIASI KAPASITAS ABSORPTIF. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 7(1), 161–175.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yublinda Lede, Tumpal Pangihutan Situmorang, Yulita Mila Pakereng
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.