Analisis Keunggulan Kompetitif Sebagai Variabel Mediasi pada Kapasitas Daya Serap terhadap Kinerja UMKM
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3687Keywords:
Absorptive Capacity, Company Performance, Competitive AdvantageAbstract
This research aims to determine the effect of competitive advantage, absorptive capacity, on company performance as a mediating variable. This research used a quantitative method with a descriptive approach, sampling using the Nonprobability Sampling method using a purposive sampling technique with a population of MSME owners in East Sumba Regency of 199 respondents. Structural Equation Modeling Partial Least Square (SEM-PLS) software was used to test the hypothesis in this research. The results of this research show that competitive advantage can be one of the factors for achieving increased performance in MSMEs. Absorptive capacity by increasing the ability to absorb and apply new knowledge, companies can increase innovation, testing and performance significantly. Good performance shows that the company is able to utilize existing resources optimally and produce satisfactory results for stakeholders, such as owners, employees, customers and the community.
Downloads
References
Alfin, A. (2021). Analisis strategi UMKM dalam menghadapi krisis di era pandemi COVID-19. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(8), 1543–1552.
Andriyanto, F. (2022). Pengaruh Inovasi Kolaboratif, Kapasitas Daya Serap, Dan Kemampuan Inovasi Terhadap Kinerja Produk Baru.
Avriyanti, S. (2020). Peran e-commerce untuk meningkatkan keunggulan kompetitif di era industri 4.0 (studi pada ukm yang terdaftar pada dinas koperasi, usaha kecil dan menengah kabupaten tabalong). PubBis: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi Publik Dan Administrasi Bisnis, 4(1), 83–99.
Bagaskara, G. D. (2021). Peningkatan Kinerja Bisnis Melalui Knowledge Sharing Capability, Knowledge Absortive Capability Dan Innovation Capability Ekonomi Program Studi Manajemen Semarang 2021.
Barney, J. B. (2001). Resource-based theories of competitive advantage: A ten-year retrospective on the resource-based view. Journal of Management, 27(6), 643–650.
Dalimunthe, M. B. (2017). Keunggulan Bersaing Melalui Orientasi Pasar dan Inovasi Produk. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 3(2), 140–153.
Ernawati, E., Mardikaningsih, R., Darmawan, D., & Sinambela, E. A. (2022). Pengembangan Keunggulan Kompetitif UMKM Melalui Strategi Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk. Jurnal Industri Kreatif Dan Kewirausahaan, 5(2).
Ervina, E., Ferdinand, F., & Meitiana, M. (2023). Pengaruh Kompensasi Terhadap Kinerja Pegawai Dengan Motivasi Sebagai Variabel Mediasi Pada PT. Pos Indonesia Kantor Pos Palangka Raya. Edunomics Journal, 4(2), 144–166. https://doi.org/10.37304/ej.v4i2.10027
Fauzi, M. R., & Mandala, K. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, Dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Untuk Meningkatkan Loyalitas Pelanggan. Udayana University.
Feranita, N. V., & Setiawan, H. A. (2019). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Dampak Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja UMKM. Majalah Ilmiah Dian Ilmu, 18(1), 54–70.
Fitrianti, F., Suleman, N., & Sholehah, N. L. H. (2023). Dampak Strategic Agility Bumdes Terhadap Keberhasilan Pengelolaan BUMDes Ditinjau Dari Absorptive Capacity dan Channel Richness Pengurus BUMDes. Gorontalo Accounting Journal, 6(1), 119. https://doi.org/10.32662/gaj.v6i1.2442
Ghozali, I. dan H. L. (2018). Partial Least Squares Konsep Teknik dan Aplikasi dengan Program Smart PLS 3.0. Semarang: Universitas Diponegoro Semarang.
Harini, S., Silaningsih, E., & Putri, M. E. (2022). Pengaruh orientasi pasar, kreativitas dan inovasi produk terhadap kinerja pemasaran UMKM. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 6(1), 67.
Hendrajaya, H., Samtono, S., Guritno, B., Listyorini, H., Yuliamir, H., & Sukrisno, S. (2022). Peningkatan Kinerja Pengembangan Produk Berkelanjutan Berbasis Budaya Organisasi Lingkungan Dan Kapasitas Daya Serap Keberlanjutan. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 1039–1050.
Ifani, W. N. (2023). Pengaruh Orientasi Pelanggan Dan OrientasiKewirausahaan Terhadap Kinerja PemasaranMelalui Inovasi Produk.
Kadeni, N. S. (2020). Peran UMKM (usaha mikro kecil menengah) dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191–200.
KUSUMANINGRUM, D. A. Y. U. (2017). Peran UMKM Sektor Pertanian terhadap PDRB Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Gadjah Mada.
Kusumawardhany, P. A. (2018). Pengaruh kapasitas absorptif dan situs jejaring sosial terhadap kinerja inovasi usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Indonesia. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 11(1), 71–88.
Pamungkas, K. A. (2023). PENGARUH KAPABILITAS INOVASI, KAPASITAS PENYERAPAN, DAN INTEGRITAS RANTAI PASOK TERHADAP KINERJA UMKM (STUDI PADA INDUSTRI KREATIF DI YOGYAKARTA). Universitas Islam Indonesia.
Pranatasari, F. D. (2021). Agile Marketing Sebagai Solusi Business Disruption Menuju Kebangkitan Bisnis Umkm Pasca Covid-19. Modus, 33(2), 196–211. https://doi.org/10.24002/modus.v33i2.4662
Rahman, N. S., Sunarya, E., & Jhoansyah, D. (2024). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Kapasitas Daya Serap Dan Strategi Inovasi Terhadap Keunggulan Bersaing (Studi Pada Ikm Pakaian Jadi Di Kota Sukabumi). Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(4), 9262–9269.
Rusli. (2014). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 32–41.
Situmorang, T. P. (2023). Market-Based Innovation Capability: A Perspective of Resource Advantage Theory of Competition.
Situmorang, T. P., Ferdinand, A. T., & Indriani, F. (2024). Preemptive market exploitability: resource advantage theory of competition perspective. Business: Theory and Practice, 25(1), 252–262.
Srivastava, R. K., Fahey, L., & Christensen, H. K. (2001). The resource-based view and marketing: The role of market-based assets in gaining competitive advantage. Journal of Management, 27(6), 777–802.
Sulaiman, S. (2018). Pengaruh Resource Based View dan Dynamic Capability Terhadap daya Saing Strategis dan Kinerja Ekspor di Sulawesi-Selatan. Disertasi.
Taufik, M. M. (2019). Pengaruh Strategi Inovasi, Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Perusahaan (Studi pada Usaha Kecil dan Menengah di SMESCO indonesia). DIsertasi -- Universitas Brawijaya Malang, 1–228.
Ukm, I., & Prastyawati, E. E. (2022). Trend Seminar Online Kewirausahaan; Kapabilitas Daya Serap Pengetahuan sebagai Mediasi Knowledge Sharing Anggota UKM dalam Menciptakan Inovasi UKM di Sidoarjo. 8(1), 75–86.
Vinatra, S. (2023). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat. Jurnal Akuntan Publik, 1(3), 1–8.
Wahyuni, N. D. W. N. D., & Kusumasari, I. R. (2023). Peran Kreativitas dan Inovasi Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada UMKM Sandalku Handmade. Journal of Community Service (JCOS), 1(3), 282–298.
Zhou, Brown, & Dev (2009), Yacob, Octavia, M. & H. (2017). (2017). Peran mediasi keunggulan kompetitif pada faktor determinan kinerja bisnis UKM di sentra tenun batik di Jawa Tengah. Jurnal Siasat Bisnis, 22(2), 111–131. https://doi.org/10.20885/jsb.vol22.iss2.art1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emilia Konda Ngguna, Tumpal Pangihutan Situmorang, Siti Suryani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.