Pengaruh Keterampilan Berbahasa Arab Terhadap Pemahaman Hadis Pada Mata Pelajaran Hadis Riyadus Salihin Santri Kelas II Tingkat Wustha Pondok Pesantren Al-Islam Darul Falah Sragen Tahun Ajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3516Keywords:
Arabic Language Skills, Understanding of Riyadus Salihin Hadith, HadithAbstract
This research aims to examine the influence of Arabic language skills on the understanding of hadith in the Hadith Subject of Riyadus Salihin for class II students at Wustha Level at the Al-Islam Darul Falah Islamic Boarding School, Sragen. The type of research in this research is a correlational quantitative method. The data collection method in this research is a questionnaire for variables X and Y. The data analysis technique in the research is a simple linear regression analysis technique with the IBM SPSS application program. Regression analysis is used to assess how much the value of variable Y changes when variable X is controlled. The research results show that the regression coefficient for the Arabic language skills variable is positive at 0.770, proving that there is a unidirectional influence. This means that every one point increase in the Arabic language skill variable will increase the Riyadus Salihin Hadith understanding variable by 0.770 units. Correlation coefficient analysis shows that the value 0.874 is in the interval 0.800 – 1.000, so it is concluded that there is a very strong influence between variable X on variable Y.
Downloads
References
Afif, Z., Azhari, D. S., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Ilmiah (Kuantitatif) Beserta Paradigma, Pendekatan, Asumsi Dasar, Karakteristik, Metode Analisis Data Dan Outputnya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 682–693.
Arikunto, S. (2021). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Bumi Aksara.
At-Thahhan, M. (t.t.). Taisir Musthalahil Hadits: Vol. 200 hal. Darul Fikr.
Aziza, L. F., Muliansyah, A., Fitk, P., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2020). KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN KOMPREHENSIF. 56(1).
Febriana, R. (2021). Kompetensi guru. Bumi aksara.
Fuad, F., Syafitri, M., Muhaya, L., & Muslikhah, N. (2024). UPAYA PENINGKATAN MUFRODAT DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN MULTIMEDIA INTERAKTIF SISWA KELAS V MI AL MUBAROK BATU RAJA. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD, 3(01), 15–22.
Hakim, L. (2017). Imdad al-Mughits. Cairo: Dar al-Shalih.
Hamali, S., Riswanto, A., Zafar, T. S., Handoko, Y., Sarjana, I. W. M., Saputra, D., Manafe, H. A., S, I. S., Kurniawan, S., & Sarjono, H. (2023). METODOLOGI PENELITIAN MANAJEMEN : Pedoman Praktis Untuk Penelitian & Penulisan Karya Ilmiah Ilmu Manajemen. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=mXPkEAAAQBAJ
Hidayat, R., & Zulhamdani, Z. (2024). Adab Memperlakukan al-Qur’an dalam Kitab at-Tibyan fi Adab Hamalat al-Qur’an karya Imam Nawawi. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya, 6(1), 38–52.
Ibrohim, M. A. A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berbahasa Arab Mahasiswa Fakultas Dakwah Unisba Angkatan 2017 terhadap Daya Hafalan Al-Qur’an. Bandung Conference Series: Islamic Broadcast Communication, 2(2), 76–81.
Nurjanah, K., Pahrudin, A., & Akmansyah, A. (2023). Pengaruh Kemampuan Berbahasa Arab terhadap Hasil Belajar Al-Qur’an Hadist di MAN 1 Bandar Lampung. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3237–3241.
Sarah Amelia, S. (2023). Dakwah Islam dalam Dunia Pendidikan Bahasa Arab untuk Membentuk Generasi Muslim yang Sadar. 4. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v4i2.4494
Shaleh, M. (2022). Pengaruh Kemampuan Berbahasa Asing (Arab-Inggris) Tehadap Prestasi Belajar Siswa (Study Kasus Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Pondok Di Pondok Pesantren Daar El-Qolam Ii).
Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional). Alvabeta Bandung, CV.
Tim Redaksi KBBI. (2008). KBBI.
Yusuf, M. (2017). Pengaruh Kemampuan Berbahasa Arab Terhadap Prestasi Belajar Al Qur’an Hadits Pada Siswa Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Alquraniyah Manna Bengkulu Selatan. Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 107–114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Puji Isyanto, Nur Hidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.