Disain Motif Hiu Paus Sebagai Tambahan Motif Tenun Kre Alang Benang Serat Sisal Menggunakan Teknik Gambar Pixel Art

Authors

  • Koko Hermanto Fakultas Rekayasa Sistem, Universitas Teknologi Sumbawa, Indonesia
  • Fauzi Widyawati Fakultas Teknologi Lingkungan dan Mineral, Universitas Teknologi Sumbawa, Indonesia
  • Sahri Yanti Fakultas Teknologi Pertanian, Universitas Teknologi Sumbawa, Indonesia
  • Shinta Esabella Fakultas Rekayasa Sistem, Universitas Teknologi Sumbawa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3507

Keywords:

Motif, Tenun, Kre Alang, Pixel Art, benang serat sial

Abstract

Like other regions in Indonesia, the people of Sumbawa Regency have a typical woven fabric inherited from generation to generation in Kre Alang weaving. Likewise, the motifs are passed down from generation to generation. Based on the results of observations that have been made, there are still many types of flora and fauna as well as cultural activities that are characteristic of Sumbawa Regency that can be illustrated into a woven motif so that it can add to the richness of the Kre Alang woven motif. So far, weavers have made motifs conventionally by drawing on paper using a pencil, making it difficult for them to apply it to the woven media. In the current digital era, woven motifs can be created using digital illustrations with pixel art techniques. One
motif that can be applied to woven motifs is the whale shark. Based on the study's results, the creation of Kre Alang woven motifs can utilize computerized digital graphic design to minimize production errors, save time, and be a preview media before being woven.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al, M. D. B. (2023). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 1(3), 26–53. doi: 10.47861/tuturan.v1i3.272.

Charismana, Satria, D., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. doi: 10.36706/jbti.v9i2.18333.

Hermanto, K. & Munandar, I. (2024). Pelatihan Disain Kemasan Produk Pakan Ternak Dan Penggunaan Etalase Poto Village Sebagai Media Pemasaran Produk Desa Poto. Journal of Human And Education, 4(5), 429–436.

Hermanto, K. (2024). Inovasi Dosen UTS Menciptakan Benang Dari Serat Sisal Sebagai Alternatif Benang Tenun Kre’ Alang. Bidikankameranews.Com. Retrieved November 9, 2024 (https://bidikankameranews.com/2024/09/01/inovasi-dosen-uts-menciptakan-benang-dari-serat-sisal-sebagai-alternatif-benang-tenun-kre-alang/).

Hermanto, K., Altarisi, S., & Utami, S. F. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Tenun Kre Alang Menggunakan Analisis Swot Dan Bauran Pemasaran. Jurnal Industri Pariwisata, 5(1), 38–50. doi: 10.36441/pariwisata.v5i1.985.

Hermanto, K., Altarisi, S., Firda, S., & Suarantalla, R. (2022). Analysis of Factors Affecting Decisions to Purchase Kre Alang Products in Sumbawa Regency Using Structural Equation Modeling. in Proceedings of the 6th National Conference on Mathematics and Mathematics Education. Vol. 020020. Semarang: AIP Publishing.

Jufrie. 2024. Trend Positif Indeks Masyarakat Digital (IMDI) Kabupaten Sumbawa. Dinas Komunikasi Informatika Statistik Dan Persediaan Kabupaten Sumbawa. Retrieved November 8, 2024 (https://diskominfotik.sumbawakab.go.id/index.php/berita/id/1752/trend-positif-indeks-masyarakat-digital--imdi--kabupaten-sumbawa.html).

Kurniasari, Utari, N. M., Sudirtha, I. G., & Budyani, I. D. M. (2023). Akulturasi Budaya Bali Pada Tenunan Flores. Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 20(2), 137–146.

Lubis, Siddik, B., Sari, S. P., Siregar, E. F. S., & Batubara, I. H. (2022). Pemanfaatan Adobe Illustrator (AI) Sebagai Aplikasi Desain Bahan Ajar Berbasis Komik. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(4), 624. doi: 10.30651/aks.v6i4.9851.

Mutmainah, Nurul, Hermanto, K., Adiasa, I., & Mashabai, I. (2023). Analisis Strategi Peningkatan Kinerja Pemasaran Kre Alang Menggunakan Metode Perbandingan Eksponensial (Mpe). In UTS Student Conference. Vol. 1, 82–92.

Rizqi, Muhammad, R., & Masniadi, R. (2022). Analisis Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Tradisional Di Sumbawa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(3), 10330–10336. doi: 10.36312/jisip.v6i3.3426.

Salahuddin & Hidayat, A. (2023). Desain Illustrasi Digital Motif Kain Tenun Lunggi. In Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (SEHATI ABDIMAS) 2022. Vol. 5, 75–82.

Sofya, Dery, N., Ekastini, & Hermanto, K. (2023). Analisis Indikator Penyusunan Variabel Laten Ynag Mempengaruhi Kinerja Pemasaran Tenun Kre’ Alang. Jurnal Ilmiah Clobal Education, 4(4), 2124–2131.

Sunarta, D. A. (2023). Kaum Milenial Di Perkembangan Ekonomi Digital. Economic and Business Management International … 5(1), 9–16. doi: 10.556442/eabmij.v5i01.

Tarwoto, Putri, E. A., & Lestari, D. P. (2024). Pelatihan Desain Produk Menggunakan Aplikasi Adobe Ilustrator Untuk Guru Dan Siswa Di SMK Miftahul Huda Rawalo. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 241–250. doi: 10.37339/jurpikat.v5i1.1619.

Wijoyo, Hadion, Vensuri, H., Widiyanti, Sunarsi, D., Haudi, Prasada, D., Kristianti, L. S., Lutfi, A. M., Akbar, I. R., & Musnain. (2020). Digitalisasi UMKM. edited by R. Aminah. Sumatra Barat: Insan Cendikian Mangiri.

Downloads

Published

2024-12-03

How to Cite

Hermanto, K., Widyawati, F., Yanti, S., & Esabella, S. (2024). Disain Motif Hiu Paus Sebagai Tambahan Motif Tenun Kre Alang Benang Serat Sisal Menggunakan Teknik Gambar Pixel Art. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(4), 2467–2474. https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3507