Layanan Pengaduan Jalan dan Jembatan Dalam Aplikasi SIMANJA (Sistem Informasi Manajemen Jalan dan Jembatan) Dinas Pekerjaan Umum Kota Tangerang Selatan (Studi Penggunaan Layanan Berbasis Sistem Informasi Manajemen Dalam Aplikasi SIMANJA Dinas Pekerjaan Umum Kota Tangerang Selatan)

Authors

  • Herman Herman Program Studi Magister Terapan Ilmu Pemerintahan, Institut Pemerintahan Dalam Negeri
  • Muhammad Fatahillah Program Studi Magister Terapan Ilmu Pemerintahan, Institut Pemerintahan Dalam Negeri
  • Rijwan Munawan Program Studi Magister Terapan Ilmu Pemerintahan, Institut Pemerintahan Dalam Negeri
  • Faria Ruhana Program Studi Magister Terapan Ilmu Pemerintahan, Institut Pemerintahan Dalam Negeri

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2758

Keywords:

Sistem Informasi Manajemen, Pelayanan Prima, E-Gov, SIMANJA

Abstract

The implementation and arrangement of management information systems in government and public service environments can be realized by optimizing the use of information technology which is increasingly developing with current changes. The use of information technology in an organization is a complete and interconnected unit in its work process as a system. The implementation of services based on management information systems or IT has become the standard in implementing IT-based government (E-Gov). SIMANJA is an Android-based application belonging to the South Tangerang City Public Works (PU) Department which functions as a public complaint service. However, in the application of the service, there is still a lot that needs to be improved, and there are still many people in South Tangerang who are still unfamiliar with the application. This research method uses a qualitative descriptive approach. In obtaining data, researchers used in-depth interview techniques. The results of the research are in six theoretical points where overall the South Tangerang City Public Works Department has implemented the six elements of excellent service in the SIMANJA application, although there is still room for improvement, especially in disseminating the application to the public and fast response.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulloh. (2020). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Dalam Meningkatkan Pelayanan Publik. Jurnal Pendidikan Islam, 1 – 13.

Alhadi, B. I. (2022). Sistem Informasi Manajemen (SIM) Sebagai Sarana Pencapaian E-Government. Jurnal Stie Semarang, 14(2), 184-195. https://doi.org/10.33747/stiesmg.v14i2.564

Barata, A. A. (2003). Pengertian Dan Konsep Pelyanan Prima. Jakarta: Alex Media Komputindo.

Dompak, T., Purwanti, A., & Tukino. (2023). E-Goverment : Sistem Informasi Manajemen Pemerintahan. Nganjuk: Cv. Dewa Publishing.

Handayani, Andalus, F., & Nur, M. I. (2019). Implementasi Good Governance Di Indonesia. Publica: Jurnal Pemikiran Administrasi Negara, 11(1):1–11. doi: 10.15575/jpan.v11i1.7631

Ilyas, Husin, Syarif, A., & Netty. (2012). Fungsi Pemerintahan Dalam Rangka Pelayanan Publik Berdasarkan Peraturan Perundang-Undangan Di Indonesia. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora, 14(2), 47-56.

Karniawati, N., Rahmadani, R. (2011). Analisis Kebijakan Penerapan E-Government Melalui Sistem Informasi Manajemen Kepegawaian (Simpeg) (Suatu Studi Pada Biro Kepagawaian Sekretariat Daerah Provinsi Jawa Barat). Majalah Ilmiah Unikom 7(2), 233–248.

Meirinawati, Prabawati, I. (2015). Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. Jurnal Administrasi Publik, 12(1), 45-54.

Moenir. (1998). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara. Sinambela, L. P. (Reformasi Pelayanan Publik). 2006. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurlia. (2018). Strategi Pelayanan Dengan Konsep Service Excellent. Meraja Journal, 1(2), 17-30. https://doi.org/10.33080/mrj.v1i2.9

Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Nomor : 01/PRT/M/2014 Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintahan Daerah Tentang Standar Pelayanan Minimal Bidang Pekerjaan Umum Dan Penataan Ruang

Purnama, C. (2016). Sistem Informasi Manajemen. Mojokerto: Insan Global .

Rochaety, E. (2017). Sistem Informasi Manajemen. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Rusdiana, & Irfan, M. ( 2014). Sistem Informasi Manajemen. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta.

Wahyudin Rahman, L. S. (2022). Sistem Informasi Manajemen. Bandung: Penerbit Widina Bhakti Persada.

Wijoyo, H. (2021). Sistem Informasi Manajemen. Solok: Insan Cendekia Mandiri.

Yoraeni, A., Handayani, P., Rakhmah, S. N., Siregar, J., Afghani, D. Y., Rianto, H., Nurrohman, A. (2023). Sistem Informasi Manajemen. Jakarta: Pt. Scifintech Andrew Wijaya.

Downloads

Published

2024-06-18

How to Cite

Herman, H., Fatahillah, M., Munawan, R., & Ruhana, F. (2024). Layanan Pengaduan Jalan dan Jembatan Dalam Aplikasi SIMANJA (Sistem Informasi Manajemen Jalan dan Jembatan) Dinas Pekerjaan Umum Kota Tangerang Selatan (Studi Penggunaan Layanan Berbasis Sistem Informasi Manajemen Dalam Aplikasi SIMANJA Dinas Pekerjaan Umum Kota Tangerang Selatan). Jurnal Ilmiah Global Education, 5(2), 1137–1145. https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2758