Peningkatan Kemampuan Literasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas V Melalui Metode SQ3R di SD Getas 2 Kaloran Temanggung

Authors

  • Dwi Maryani Rispatiningsih Pendidikan Guru Sekolah Dasar Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Raden Wijaya Wonogiri, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2625

Keywords:

SQ3R;, Learning;, English;, Literacy;

Abstract

The purpose of this study was to improve literacy skills using the Survey, Question, Read, Recite, and Review (SQ3R) method in English subjects in grade V of SD Negeri 2 Getas Kaloran. The type of research used in this study is Classroom Action Research. This research used two cycles. Each cycle had two meetings. Each cycle consists of planning, action implementation, observation, and reflection.Based on data analysis, it can be concluded that the use of the SQ3R method can improve students' reading skills in English Education subjects in class V of SD Negeri 2 Getas Kaloran. The completeness of students' literacy skills in cycle I was 45% while in cycle II it was 90%. From this explanation, there was an increase in cycle I and cycle II of 45%. The application of English language learning by improving the literacy of fifth grade students of SDN 2 Getas Kaloran by using the SQ3R method can improve. Students can carry out the steps in the SQ3R method, namely surveying the contents of the reading text by paying attention to the reading title, making questions (Question), able to read the contents of the reading text as a whole (read), answer the questions they have compiled, find important things in the reading, find vocabulary that has not been understood by students (recite), retell the contents of the reading correctly and coherently and review the reading text with the teacher and between students (review).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Ghazali dan Sri Wahyuni. (2019). Penggunaan Metode Survey, Question, Read, Recite, Review Pada Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. 1–10.

Anisa Agustina. (2015). Efektivitas Metode SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) Terhadap Kemampuan Reading Comprehension Wacana Bahasa Inggris Siswa Kelas X Semester Genap SMA Negeri 6 Yogyakarta. 1–13.

Annisa Nurul Ilmi, Annida Nurul F. A., dan F. I. M. (2009). Metode Sq3r Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Siswa Kelas Xi Ipa Sma Islam 3 Sleman. PELITA, 4(2).

Farikh Marzuki Ammar, F. A. A. F. (2024). Pengaruh Metode SQ3R Terhadap Maharah Al-Qiroah Siswa Kelas XI-3 SMA Mujahidin Surabaya. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(1), 371–381.

Ida Bagus Oka. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris. Journal of Education Action Research, 4(3), 256–263.

Ilham, Munirah, M. A. (2023). Perbandingan Metode SQ3R Metode CIRC terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Basicedu, 7(2), 1332–1338.

Munawir Gazali, Made Ayu Pransisca, L. J. E. (2023). Penerapan Metode Fun Teaching Pada Pembelajaran Tematik Kelas Iii di SD Assunnah Assalafiyyah Suralaga Kecamatan Suralaga. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(1), 288–295.

Munawir Gazali, M. A. P. (2021). Pengelolaan Gerakan Literasi Sekolah Dalam Mendukung Kemampuan Karya Tulis Siswa Sekolah Dasar Di Sd Negeri 1 Lelong. Jurnal Ilmiah Global Education, 2(2), 202–210.

Rahmi utama, T. (2019). Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Bahasa Inggris. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9(1), 22–30.

Ratna Sari Dewi, Anggia Sari Lubis, R. K. T. (2021). Penggunaan Metode SQ3R Dalam Meningkatkan Keefektifan Membaca Dalam Bahasa Inggris. 287–293.

Ricky Guntur Bayu Lumintang, Sujiono, D. M. R. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing DI SD Negeri Genilangit 2. Jurnal Pendas, 8(2).

Rizky Lestari. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode SQ3R Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 18(8), 1744–1754.

Rosyidi, A. Z., & Yulandari, E. S. (2021). Pengaruh metode group investigation menggunakan daring dalam pembelajaran reading terhadap hasil belajar siswa di MA Ziadatussyakirin NW Sikur tahun akademik 2020-2021. Cakrawala linguista, 4(2), 88-95

Setia Apri Handayani, Sri Awan Asri, S. A. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Menentukan Gagasan Pokok Menggunakan Metode SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review). Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 142–147.

Siti Rofikoh, Romdanih, R. D. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Materi Percakapan Sederhana melalui Penerapan Model Contextual Teaching and Learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 208–214.

Sri Yanti. (2022). Penerapan Metode SQ3R Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Teks Narrative Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. LANGUAGE : Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 94–106.

Downloads

Published

2024-06-29

How to Cite

Rispatiningsih, D. M. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas V Melalui Metode SQ3R di SD Getas 2 Kaloran Temanggung. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(2), 1774–1789. https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2625