Optimalisasi Pelayanan Haji Ramah Lansia Pada Kantor Kementerian Agama Provinsi Maluku

Authors

  • Abu S.L Tamheryaan Program Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Wahab Tuanaya Program Studi Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Mike J. Rolobessy Program Studi Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2526

Keywords:

Lansia Friendly Service, Service Optimization, Jamaah Haji Administration, Special Needs

Abstract

In support of the service of Hajin Ramah Lansia and many jamaah by 2023, there is a need for optimization of the services of Lansia Ramah Haji at the Office of the Ministry of Religion of Maluku Province. The research method used is qualitative descriptive by conducting direct interviews with the chosen informants. As for the research is as follows: (1). (2) The accommodation has been fully prepared by the Kanwil Kemenag Maluku which is the Hajj hostel building in the village of Waiheru with a total of 120 rooms and 673 beds and in one bed can accommodate 6 to 7 Jemaah Hajj. (3) Health services are always carried out by the Government of the province of Maluku to the entire Hajj community and the more priority is the elderly and those with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alhaq, D. L. Strategi Bimbinganmanasik Dalammenigkatkan Pemahaman Ibadah Jamaah Haji Di Kantor Kementerian Agama Kota Bandar Lampung Pada Tahun 2023 (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Amir Syamsudin. (2010). Pelayanan Publik dan Birokrasi Pemerintahan. Penerbit Ilmu Pemerintahan Universitas Abdurrab.

Aziz, Kustini. (2007). Ibadah Haji Dalam Sorotan Publik. Jakarta: Penerbit Puslitbang kehidupan Keagamaan.

Abdul Halim. (2002). Ensiklopedia Haji dan Umrah, Jakarta: Penerbit OT. Raja Grafindo Persada.

Baidhowi Ahmad. (2019). Kiat Meraih Mabrur Bagi Jamaah Haji Lemah dan Sakit, Jakarta: Penerbit Kementerian Agama RI.

Baidhowi Ahmad. (2019). Spiritualitas Haji (Integralistik Karakter Muslim dalam Ritual Haji Prespektif Al- Qur’an. Cirebon: Penerbit Pustaka Kalimasada.

Bagong Suyanto dan sutinah. (2005). Metode Penelitian Sosial Berbagai Alternatif Pendekatan. Jakarta: Penerbit Kencana Prenadamedia Group.

Direktorat Jendral PHU. (2019). Panduan Pelaksana Bimbingan Ibadah dan Pengawasan KB Sektor, Penerbit Kementrian Agama.

Ekram, I., Tuanaya, W., & Wance, M. (2022). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pelayanan publik kantor manunggal satu atap provinsi maluku. Journal of Governance and Social Policy, 3(1), 1-13.

E. Robert Goodin. (2015). The Real Worlds of Welfare Capitalism, dalam: H. Satria Azizy, Mendudukkan Kembali Makna Kesejahteraan Dalam Islam, Ponorogo: Penerbit Centre for Islamic and Occidental Studies (CIOS).

Fitri, S. A., & Nurani, K. (2023). Analisis Manajemen Pelayanan Haji Dalam Meningkatkan Kepuasan Jamaah Pada Kementerian Agama Kabupaten Sijunjung. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 1(2), 229-238.

Hasibuan, R. W. (2023). Manajemen pelayanan calon jama’ah haji pada Kantor Kementerian Agama Kota Padang Sidempuan (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).

Hazami, A. Optimalisasi Peran Karyawan Dalam Mensosialisasikan Pelayanan Pendaftaran Haji Pada Kementerian Agama Kota Bogor (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Jannah, M. “Implementasi Strategi Pelayanan Ibadah Haji Dalam Membantu Jemaah Haji Lansia Di Kantor Kementrian Agama Kota Jakarta Selatan (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Kholilurrohman. (2017). “Hajinya Lansia Ditinjau dari Perspektif Bimbingan dan Konseling Islam” Penerbit Ejournal IAIN Surakarta.

Kirom, B. (2015). Mengukur Kepuasan Kinerja Pelayanan dan Kepuasan Konsumen, Bandung: Penerbit Pustaka Reka Cipta.

Lijan Poltak Sinambela. (2010). Reformasi Pelayanan Publik: Teori, Kebijakan, dan Implementasi, Jakarta : Penerbit PT.Bumi Aksara.

Matthew B Miles dan A. Michael Huberman, (1992). Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Penerbit UI Press.

Mery, M. (2021). Sistem informasi Komputerisasi Haji terpadu (SISKOHAT) dalam meningkatkan pelayanan ibadah Haji di kantor Kementerian Agama Kabupaten Pinrang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Nahwari Nahar. (2009). Manajemen Pelayanan Haji di Indonesia/Imam Syaukani Jakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Reswara, A. Optimalisasi Sistem Pelayanan Pendaftaran Ibadah Haji Khusus Dalam Meningkatkan Kepuasan Jemaah Haji Di Kantor Wilayah Kementerian Agama Dki Jakarta Tahun 2022 (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Ratminto dan Atik Septi Winarsih. (2005). Manajemen Pelayanan, Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Renta, P. P., Trisnani, E., Sallimi, H., & Surwandono, S. (2023). Efektivitas Diplomasi Haji oleh Kementerian Agama Indonesia pada Tahun 2020-2023. JRP (Jurnal Review Politik), 13(1), 1-25.

Suharsimi Arikunto. (2006). Preosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Penerbit PT: Rineka Cipta.

Sari, H. O., Yunus, F., & Fryanti, Y. E. (2022). Manajemen Pelayanan Ibadah Haji pada Lanjut Usia di Kementerian Agama Kabupaten Kaur. QULUBANA: Jurnal Manajemen Dakwah, 3(1), 1-17.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sumardi Suryabrata. (1987). Metode Penelitian Jakarta: Penerbit Rajawali.

Selanno, H., & Wance, M. (2021). Performance of Inspectorate in Supervision of Government Administration in Buru Selatan Regency. Sosiohumaniora, 23(2), 189-157.

Syaharani, N. Optimalisasi Seleksi Petugas Penyelenggara Ibadah Haji (PPIH) Kloter Dalam Pelayanan Jamaah Haji Pada Kantor Kementrian Agama Kota Bandar Lampung Tahun 2023 (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D Bandung: Penerbit Alfabeta.

Soemitro Romy H. (1990). Metodologi Penelitian Hukum dan Jurimetri Jakarta: Penerbit Ghalia Indonesia.

Ismail, N. (2018). Analisa Terhadap Pelayanan Kantor Kementerian Agama Kabupaten Pinrang dalam Meningkatkan Kepuasan Jamaah Haji (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Irmawati, I., Wijaya, A. A. M., & Basir, M. A. (2022). Transparansi Pelayanan Publik dalam Administrasi Kependudukan di Kantor Kelurahan Labalawa Kecamatan Betoambari Kota Baubau. Journal of Government Science Studies, 1(2), 50-57.

Kasmaludin, K., Muh, B. A., & Junaid, G. (2023). Pengaruh Motivasi dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai di Badan Keuangan Daerah Kabupaten Buton Selatan. Journal of Government Science Studies, 2(1), 14-21.

Taufiqurrochman. (2011). Manasik Haji &Ziarah Spiritual, Malang: Penerbit UIN Maliki Press.

Downloads

Published

2024-06-11

How to Cite

Tamheryaan, A. S., Tuanaya, W., & Rolobessy, M. J. (2024). Optimalisasi Pelayanan Haji Ramah Lansia Pada Kantor Kementerian Agama Provinsi Maluku. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(2), 858–872. https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2526