Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Manusia Pada Dinas Pariwisata Kabupaten Maluku Tenggara

Authors

  • Edmundus Reyaan Program Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Zainal Abidin Rengifurwarin Program Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Stanislaus K. Ohuiwutun Program Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Hendry Selanno Program Magister Ilmu Administrasi Publik, Universitas Pattimura, Indonesia
  • Silvius Rejaan Program Studi Ilmu Pemerintahan, Sekolah Tinggi Ilmu Ilmu Sosial Tual, Indonesia
  • Martinus Renwarin Program Studi Ilmu Pemerintahan, Sekolah Tinggi Ilmu Ilmu Sosial Tual, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2525

Keywords:

Competence development, capacity-building, human resources

Abstract

The development of human resources competencies in the Tourism Department of Maluku District of the South has been done for this time, as a whole has been realized quite well, but from the implementation process has not achieved optimal results, there is a need for improvement in order to maximum results. Overall the results of the research achievement imply for the development of the human resource competence in the tourism department in Maluku County the South according to the sociogram of priorities that have been empirically realized as a follow-up process through the internal consensus of the organization in forming a special format for development of competence human resources in tourism Department Maluku Districts of the south.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, Rusydi. (2018). Manajemen Pemasaran. Bandung: Alfabeta.

Afandi, N.M. (2018). Administrasi publik untuk pelayanan publik. Bandung: Alfabeta.

Ardane, N., Wijaya, N. M. S., & Dewi, L. G. L. K. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Pada Scoot Fast Cruises Di Bali. Jurnal IPTA p-ISSN, 5(1), 2017.

Ekram, I., Tuanaya, W., & Wance, M. (2022). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pelayanan publik kantor manunggal satu atap provinsi maluku. Journal of Governance and Social Policy, 3(1), 1-13.

Gie, The Liang, (2013). Dasar-Dasar Manajemen, Jakarta : Rajawali Press.

Gronroos, Christian. (2011). Services Management and Marketing: managing the moments of truth in service competition. Hoboken: Wiley.

Hasibuan, Melayu, S.P. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta : Penerbit Hajimasagung.

Herizal, H., Mukhrijal, M., & Wance, M. (2020). Pendekatan akuntabilitas pelayanan publik dalam mengikuti perubahan paradigma baru administrasi publik. Journal of Governance and Social Policy, 1(1), 24-34.

Irmawati, I., Wijaya, A. A. M., & Basir, M. A. (2022). Transparansi Pelayanan Publik dalam Administrasi Kependudukan di Kantor Kelurahan Labalawa Kecamatan Betoambari Kota Baubau. Journal of Government Science Studies, 1(2), 50-57.

Kasmaludin, K., Muh, B. A., & Junaid, G. (2023). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Badan Keuangan Daerah Kabupaten Buton Selatan. Journal of Government Science Studies, 2(1), 14-21.

Kasmir. (2017). Customer Service Excellent. Depok: Penerbit Raja Grafindo Persada.

Kotler, Phillip. & Keller, Kevin Lane. (2016). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Penerbit PT. Indeks.

Mangkuprawira, Sjafri. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik, Jakarta Selatan : Penerbit Ghalia Indonesia.

Mangunhardjana, A. (2013). Pembinaan, Arti dan Metodenya. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Morena, M. R. A., Mondyaboni, M., Yasin, N., Desriana, N. M., & Hikmah, N. D. (2022). PENGEMBANGAN KOMPETENSI SUMBER DAYA MANUSIA DI DINAS PARIWISATA KABUPATEN OGAN KOMERING ILIR (OKI). Jurnal Ilmu Administrasi dan Studi Kebijakan (JIASK), 5(1), 85-100.

Mukarom, Zaenal & Laksana, M.W. (2018). Manajemen Pelayanan Pubik. Bandung: Penerbit CV Pustaka Setia.

Nainggolan. (2017). Pembinaan Pegawai Negeri Sipil, Jakarta : Penerbit Rajawali Press.

Nasir, Moh. (2013). Metode Penelitian, Jakarta: Penerbit Ghalia.

Ndraha, Taliziduhu. (2012). Pembangunan Desa dan Administrasi Pemerintahan Desa. Jakarta : Penerbit Yayasan Karya Dharma.

Putra, H. R. M. (2023). Strategi Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Aparatur Dalam Peningkatan Pariwisata Di Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kabupaten Tulungagung Provinsi Jawa Timur (Doctoral dissertation, IPDN).

Riduwan. (2013). Dasar-Dasar Statistika, Bandung : Penerbit Alfabeta.

Rohadi Dedi Rianto, Etti Susilowati, Miftha Farid (2021). Monograf Kompetensi Sumber Daya Manusia, Tambun Seletan. Bekasi: Penerbit Lantera Ilmu Madani.

Saksono, Slamet. (2012). Administrasi Kepegawaian. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Saputra. (2014). Pengembangan SDM dan Perspektif Organisasi OKP. Penerbit Karya Pemuda.

Selanno, H., & Wance, M. (2021). Performance Of Inspectorate In Supervision Of Government Administration In Buru Selatan Regency. Sosiohumaniora, 23(2), 189-157.

SEMBRIANDANA, T. (2022). PENGEMBANGAN KOMPETENSI SUMBER DAYA MANUSIA PADA DINAS PARIWISATA KEPEMUDAAN DAN OLAHRAGA KABUPATEN MAGELANG (Doctoral dissertation, IPDN).

Siagian, S.P. (2014). Organisasi, Kepemimpinan dan Prilaku Administrasi. Jakarta: Penerbit Gunung Mulia.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sujana. (2014). Metode Statistika. Bandung : Penerbit Tarsito.

Sujarweni, Wiratna, V. (2014). Metodologi Penelitian Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Baru.

Sujas. (2008). Pengembangan SDM, Pencarian Kata “Pengembangan SDM” Google: www.google.com

Surjadi. (2014). Manajemen Kepemimpinan, Jakarta: Penerbit LAN RI

Suziani, M. (2017). PENGARUH HASIL PELATIHAN, MOTIVASI BERPRESTASI DAN PENGALAMAN KERJA TERHADAP KOMPETENSI FASILITATOR FAMILY DEVELOPMENT SESSION (FDS): Survey Terhadap Peserta Pelatihan FDS BBPPKS Regional II (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Thoha, Miftah. (2013). Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Penerbit Raja Grafindo Persada.

Tjiptoherijanto, Prijono. (2013). Sumber Daya Manusia Kesempatan Kerja dan Pembangunan Ekonomi. Jakarta : Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Tjiptono, F. & Chandra, G. (2016). Service, Quality dan Satisfaction. Yogyakarta: Penerbit ANDI.

Tjiptono, F. (2020). Strategi Pemasaran: Prinsip dan Penerapan. Yogyakarta: Penerbit ANDI

Tjokroamidjodjo, Bintoro. (2013). Manajemen Pembangunan. Jakarta : Penerbit Haji Masagung.

Wiradita, A., Sumartono, M., & Wanto, A. H. (2021). Pengembangan Kompetensi Dan Kapasitas Tenaga Kependidikan di Universitas Lambung Mangkurat (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Downloads

Published

2024-06-11

How to Cite

Reyaan, E., Rengifurwarin, Z. A., Ohuiwutun, S. K., Selanno, H., Rejaan, S., & Renwarin, M. (2024). Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Manusia Pada Dinas Pariwisata Kabupaten Maluku Tenggara. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(2), 847–857. https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2525