INTERNALISASI NILAI KERUKUNAN UMAT BERAGAMA OLEH GURU PAK DALAM MEMPERKUAT SOLIDARITAS SOSIAL SISWA

Authors

  • Yakobus Adi Saingo Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Simon Kasse Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Umar Ali Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Agustinus Bunga Institut Agama Kristen Negeri Kupang

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v4i4.1479

Keywords:

Religious Harmony, PAK Teachers, Social Solidarity

Abstract

The purpose of this study was to find out the internalization of the value of religious harmony by PAK teachers in strengthening the social solidarity of Grade VIII students at SMP Negeri 1 Soe. This study used a qualitative method where primary data was collected through interviews with 5 PAK teachers and 5 students from class VIII SMP Negeri 1 Soe as respondents using the FGD (Focus Group Discussion) approach. The data that has been collected is then analyzed and discussed using a descriptive approach. The results of the study show that the internalization of the values ​​of religious harmony has been manifested in every lesson by PAK teachers at SMP Negeri 1 Soe through teaching and education related to living the values ​​of tolerance, equality, and building cooperation with other friends regardless of background religious beliefs. In addition, the values ​​of inter-religious harmony that have been instilled as a whole and as a whole are able to have an impact on the strengthening of social solidarity among students at SMP Negeri 1 Soe which is shown by mutual trust, mutual respect, responsibility for the common good, paying attention to the interests each other despite living in religious pluralism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. syakir Media Press.

Afifah, N. P. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7170–7175.

Agustriani, L., Verdha, L., M. Fajar, M. I., Farihin, M., Salman, M., Rama, M., Shofia, N., Silvia, N., Fathurrahman, N., & Herdiana, D. (2021). Sosialisasi Nilai-nilai Pancasila Melalui Permainan Kerjasama Tim kepada Anak-anak. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 150–158.

Araniri, N. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Sikap Keberagamaan Yang Toleran. Risâlah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 6(1), 54–65.

Arifianto, Y. A. (2020). Peran Gembala Menanamkan Nilai Kerukunan Dalam Masyarakat Majemuk. Voice of HAMI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 1–13.

Arifianto, Y. A., & Santo, J. C. (2020). Tinjauan Trilogi Kerukunan Umat Beragama Berdasarkan Perspektif Iman Kristen. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–14.

Estuningtyas, R. D. (2018). Dampak Globalisasi Pada Politik, Ekonomi, Cara Berfikir Dan Ideologi Serta Tantangan Dakwahnya. Al-Munzir, 1(2), 1–19.

Fitriani, E., & Azhar, A. (2019). Layanan Informasi Berbasis Focus Group Discussion (FGD) Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 11(2), 1–13.

Funay, Y. E. N. (2020). Indonesia dalam Pusaran Masa Pandemi: Strategi Solidari tas Sosial Berbasis Nilai Tradisi Lokal. JSAI: Jurnal Sosiologi Agama Indonesia, 1(2), 107–120.

Harahap, A. C. P. (2019). Character building pendidikan karakter. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(1), 1–11.

Kaha, S. C. (2020). Dialog Sebagai Kesadaran Relasional Antar Agama: Respons Teologis Atas Pudarnya Semangat Toleransi Kristen-Islam Di Indonesia. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gerejadan Musik Gereja, 4(2), 132–148.

Kanasih, K. P., & Dahliyana, A. (2018). Membangun Solidaritas Peserta Didik Melalui Kegiatan Bakti Sosial Organisasi Siswa Intra Sekolah. Jurnal Sosioreligi, 16(1), 22–28.

Maryani, D. (2019). Makna Kerukunan Dan Toleransi Dalam Perspektif Agama Islam Dan Agama Buddha. Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial, Dan Agama, 5(1), 106–124.

Mubarok, R. (2022). Guru Sebagai Pemimpin di Dalam Kelas Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT). Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(1), 19–32.

Nainggolan, J. P., & Zega, Y. K. (2021). Konsep Kelompok Sel Sebagai Revitalisasi Pendidikan Agama Kristen Dalam Gereja. TELEIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 15–29.

Oematan, N. S. (2020). Peranan Guru PAK dalam Penanaman Nilai-nilai Karakter pada Anak Sekolah Dasar. Redominate: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(2), 82–89.

Pebriansyah, F. (2020). Pendidikan Responsif Budaya Sebagai Upaya Menciptakan Pendidikan Multikultural. Sosietas: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 10(1), 770–775.

Pitaloka, D. L., Dimyati, & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705.

Prabowo, H. A. (2021). Semua Umat Manusia Memiliki Kesetaraan. Jurnal Teologi, 10(1), 19–34.

Putra, A. (2022). Interpretasi HAM dalam ideologi pancasila dan implikasinya terhadap persatuan dan kesatuan di Indonesia. Jurnal HAM, 13(1), 1–14.

Sadono, B., & Rahmiaji, L. R. (2020). Reformulasi garis-garis besar haluan negara (GBHN) dan amandemen ulang Undang-Undang Dasar. Jurnal Masalah-Masalah Hukum, 49(2), 213–221.

Saidang, & Suparman. (2019). Pola Pembentukan Solidaritas Sosial Dalam Kelompok Sosial Antara Pelajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 122–126.

Saleh, R. (2022). Kerja sama orang tua dan pendidik dalam mengenalkan nilai-nilai moral anak. MURHUM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 24–33.

Sari, A. K., Prayitno, & Karneli, Y. (2021). Pelayanan Profesional Guru Bimbingan Konseling Dalam Meminimalisir Kesalahpahaman Tentang Bimbingan Konseling Di Sekolah. Journal Of Education And Teaching Learning, 3(1), 36–49.

Septiani, A. (2017). Insiden Ketapang dan Kekerasan Berbasis Agama Pasca-Orde Baru. Universitas Jenderal Soedirman.

Sila, M. A., & Fakhruddin. (2020). Indeks Kerukunan Umat Beragama Tahun 2019. Litbang diklat Press.

Simamora, O. G., & Irwan. (2021). Bentuk-bentuk Solidaritas Sosial Mahasiswa Universitas Negeri Padang di Masa Pandemi Covid-19. JCE: Journal of Civic Education, 4(3), 194–200.

Sinaga, D. C., Nasrani, M., Dowansiba, D., Sanawaty, E., & Sarsarulu, A. (2021). Pendidikan Agama Kristen dalam Masyarakat Majemuk. Prosiding STT Erikson-TRITT, 49–57.

Sulistyana, J., Sukarti, & Ngadat. (2019). Peran Pemuka Agama Dalam Membangun Toleransi Antar Umat Beragama Di Desa Sampetan Kecamatan Ampel Kabupaten Boyolali. Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial, Dan Agama, 5(1), 36–51.

Wahyuni, D. (2019). Pertemuan Agama-Agama Yang Saling Berkipra Untuk Menjadikan Masyarakat Yang Religius. Religious: Jurnal Studi Agama- Agama Dan Lintas Budaya, 3(2), 188–197

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Saingo, Y. A., Kasse, S., Ali, U., & Bunga, A. (2023). INTERNALISASI NILAI KERUKUNAN UMAT BERAGAMA OLEH GURU PAK DALAM MEMPERKUAT SOLIDARITAS SOSIAL SISWA. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(4), 2690–2705. https://doi.org/10.55681/jige.v4i4.1479