PENGARUH PELAKSANAAN KELAS IBU HAMIL TERHADAP PENGETAHUAN TENTANG PERSIAPAN PERSALINAN DI DESA TALAGA KECAMATAN MANCAK TAHUN 2023
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v4i4.1321Keywords:
Knowledge, Class of Pregnant WomenAbstract
The program organized by the Ministry of Health to support this step is the class for pregnant women. Class activities for pregnant women use learning methods, one of which is by discussing the material in the MCH book. The use of the MCH handbook is expected to improve the quality of maternal and child health and nutrition services so that one of the national development goals, namely reducing MMR and IMR, can be achieved. Based on the above, the researcher is interested in conducting research entitled "The Influence of Conducting Pregnant Women's Classes on Knowledge About Birth Preparation in Talaga Village, Mancak District in 2023". Research Objectives: To find out the level of influence of holding pregnant women's classes on knowledge about childbirth preparation. Research Methods: This study used a quasi-experimental with purposive sampling with a sample of 30 people. Data techniques included in univariate analysis using the normalization test and bivariate analysis using the SPSS program statistical calculations. Research results: The results of the Paired Sample Test show that the Sign (2-tailed) value is 0.000 <0.05, so H0 is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there is an effect of using the answer gallery learning strategy in leaving learning outcomes for pregnant women classes in Talaga village, Mancak sub-district. Conclusions and Suggestions: There is a significant influence of class knowledge on pregnant women. It is expected that pregnant women can attend classes for pregnant women
Downloads
References
Adrestia Rifki Naharani, S. N. (2018). HUBUNGAN PERILAKU KEIKUTSERTAAN KELAS IBU HAMIL DENGAN TINGKAT KECEMASAN PADA IBU HAMIL. Jurnal SIKLUS Volume 07 Nomor 02 Juni 2018.
Akbar, H. R. (2020). Hubungan Pengetahuan Dengan Perilaku Pencegahan Hiv/Aids Pada Remaja Di Desa Poyowa Besar 1 Kecamatan Kotamobagu Selatan. JIKI Jurnal Ilmiah Kesehatan IQRA, 8(2), 2656– 5471.
Aswita, A., Naningsi, H., & Yulita, H. (2019). Efektifitas Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Ibu Hamil tentang Deteksi Dini Risiko Tinggi di Puskesmas Lalowaru Kabupaten Konawe Selatan Provinsi Sulawesi Tenggara. Health Information : Jurnal Penelitian, 11(1). https://doi.org/10.36990/hijp.v11i1.124
Anggiani, S. N. (2020). Hubungan Pengetahuan Siswa Dengan Tindakan Penyalahgunaan Napza Di SMK Tunas Pelita. Jurnal Kesehatan Ilmiah Indonesia ( INDONESIAN HEALTH SCIENTIFIC JOURNAL ) .
Chaerani Tri Handayani Nugraha, N. G. (2021). Hubungan Pengetahuan Dengan Sikap Pencegahan TRIAD KRR Pada Remaja Komunitas Penyanyi Jalanan (KPJ) Di Kabupaten Serang Tahun 2021. jurnal of issues in midwifery.
Epidemiologi, S. (2019, 10 12). Studi Epidemiologi. Diambil kembali dari Perbedaan Kerangka Teori dan Kerangka Konsep: https://studiepidemiologi.wordpress.com/2019/10/12/perbedaan-kerangka-teori-dan-kerangka-konsep/#:~:text=Kerangka%20teori%20adalah%20rangkuman%20seluruh,yang%20akan%20diukur%20oleh%20peneliti.
FATHONA, S. (2021). HUBUNGAN TINGKAT PENGETAHUAN DAN SIKAP REMAJA DENGAN PERILAKU TIGA ANCAMAN DASAR KESEHATAN REPRODUKSI REMAJA (TRIAD KRR) PADA SISWA DI SMA NEGERI 10 KOTA BENGKULU.
Fitriani, E., & Dewita, D. (2021). METODE PEMBELAJARAN KELAS IBU HAMIL TERHADAP PENGETAHUAN DAN SIKAP IBU TENTANG PERAWATAN KEHAMILAN, PERSALINAN DAN NIFAS. Jurnal Kebidanan Malahayati, 7(4). https://doi.org/10.33024/jkm.v7i4.4809
Hastuti, P. N. (2020). Efektifitas Pelatihan Kelas Ibu untuk Meningkatkan Pengetahuan,Sikap, Keterampilan dan Kunjungan Antenatal Care. J Penelit Kesehat Suara Forikes,; II (2):122.
Hidayat, M. N. (2018). HUBUNGAN TINGKAT PENGETAHUAN SUAMI TENTANG ASI EKSKLUSIF DENGAN DUKUNGAN SUAMI DALAM PEMBERIAN ASI EKSKLUSIF DI PUSKESMAS BANTUL 1 YOGYAKARTA. HUBUNGAN TINGKAT PENGETAHUAN SUAMI TENTANG ASI EKSKLUSIF DENGAN DUKUNGAN SUAMI DALAM PEMBERIAN ASI EKSKLUSIF DI PUSKESMAS BANTUL 1 YOGYAKARTA, 1–56.
Kamidah, K., & Yuliaswati, E. (2019). Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil sebagai Upaya Menurunkan Angka Kematian Ibu Studi Lapangan di Puskesmas Plupuh I Sragen. Gaster, 17(2). https://doi.org/10.30787/gaster.v17i2.419
Kristianingsih, A., & Suryanti, E. (2019). Hubungan Keikutsertaan Kelas Ibu Hamil Terhadap Kecemasan Ibu Dalam Menghadapi Persalinan Pada Ibu Hamil Trimester III Di Desa Branti Raya Kecamatan Branti Lampung Selatan Tahun 2019. Jurnal Kesehatan Masyarakat Mulawarman (JKMM), 1(2). https://doi.org/10.30872/jkmm.v1i2.2961
M, H. (2018). Karakteristik primigravida, pengetahuan, persiapan. www.Skripsipedia.com/2018/10.
M, R. (2018). Hubungan Antara Pengetahuan Sekualitas The Relation Between Sexuality Knowladge And Sexual Behavior Of Adolescents Atsenior High School 1 Subang. Jurnal Bidan “ Midwife Journal ” Volume 5 No . 01 , Jan 2018 pISSN 2477-3441.
Naharani, A. R., Siswati, S., & Fatkhiyah, N. (2018). HUBUNGAN PERILAKU KEIKUTSERTAAN KELAS IBU HAMIL DENGAN TINGKAT KECEMASAN DALAM MENGHADAPI PERSALINAN PADA IBU HAMIL PRIMIGRAVIDA TRIMESTER III DI DESA KALISAPU KECAMATAN SLAWI. Siklus : Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(2). https://doi.org/10.30591/siklus.v7i2.856
Nursalam. (2018). Manajemen keperawatan: Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional. In A. Suslia (Ed.), Book (Edisi 4). Salemba Medika.
RI, K. (2018). Pedoman Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil , Jakarta.
Riyanto, A. d. (2013). Kapita Selekta Kuesioner Pengetahuan dan Sikap Dalam Penelitian Kesehatan. Salemba Medika.
Romalasari, N. F., & Astuti, K. (2020). HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SUAMI DAN PARTISIPASI MENGIKUTI KELAS IBU HAMIL DENGAN KECEMASAN MENGHADAPI PERSALINAN PADA IBU HAMIL PRIMIGRAVIDA TRIMESTER TIGA DI PUSKESMAS NGLIPAR II. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2). https://doi.org/10.31316/g.couns.v4i2.817
Ruhayati, C. L. (2018). PENGARUH PELAKSANAAN KELAS IBU HAMIL TERHADAP PENGETAHUAN TENTANG TANDA-TANDA BAHAYA KEHAMILAN DAN SIKAP DALAM PEMILIHAN PENOLONG PERSALINAN DI WILAYAH KERJA UPTD YANKES PACET KABUPATEN BANDUNG. Syntax Literate : JurnalIlmiah Indonesia p–ISSN: 2541-0849 e-ISSN : 2548-1398Vol. 3, No.12 Desember2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JURNAL ILMIAH GLOBAL EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.