Peningkatan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini Melalui Permainan Awas Ada Buaya
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3535Keywords:
Logical Mathematical Intelligence, Crocodile Watch Game, Early ChildhoodAbstract
This study aims to determine the increase in mathematical logic intelligence of early childhood through the game "watch out for crocodiles". This study is a classroom action research consisting of two cycles. The stages of the study start from planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were students at RA Baiturrahim totaling 16 children. The research instrument used was the mathematical logic intelligence observation sheet. Data collection techniques used observation and documentation. Data were analyzed using a percentage formula to determine the increase in children's mathematical logic intelligence. The results showed that the completeness of children's mathematical logic intelligence in cycle I was 68.75% and in cycle II increased to 87.50%. This proves that the game "watch out for crocodiles" can increase mathematical logic intelligence, namely in the indicators of mentioning geometric shapes, distinguishing geometric shapes, distinguishing large and small sizes, and counting/matching objects numbering 1-20.
Downloads
References
Bahfen, M. (2018). Meningkatkan keterampilan berpikir logis matematis melalui permainan logico. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 29-40.
Haloho, O. (2022). Membangun Logika Matematika Anak Usia Dini dengan Metode Montessori. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7708-7712.
Kholida, A., Sutama, I. W., & Suryadi, S. (2020). Pengembangan Alat Permainan Kartu U-Kids (Uno Kids) Untuk Menstimulasi Kecerdasan Logis-Matematis Anak Usia 5-6 Tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 76-87.
Masganti, M., Arlina, A., & Widai, W. (2021). Dampak Permainan Super Smart Kids Terhadap Kecerdasan Logika-Matematika Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3).
Mufarizuddin, M. (2017). Peningkatan Kecerdasaan Logika Matematika anak melalui bermain kartu angka kelompok b di tk pembina bangkinang kota. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 62-71.
Nabighoh, W. N., Mustaji, M., & Hendratno, H. (2022). Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini melalui Media Interaktif Puzzle Angka. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3410-3417.
Nisa, A., Oktavianti, Y. M., & Sumitra, A. (2019). Meningkatkan kecerdasan logis matematis pada kelompok b anak usia dini melalui media pembelajaran dadu angka pada kelompok B. Jurnal Ceria, 2(6), 347-353.
Putri, A. A., Reswita, R., Novitasari, Y., & Fadillah, S. (2023). Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini melalui Permainan Edukatif Papan Telur. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7181-7190.
Rahmadayanti, R., & Sehan, I. (2024). Permainan Tradisional Congklak terhadap Pengembangan Kecerdasan Logis Matematis Anak. Journal of Telenursing (JOTING), 6(1), 410-419.
Rahmalia, D., & Suryana, D. (2021). Pengembangan Media papan flanel untuk meningkatkan kecerdasan logika matematika pada anak. Jurnal Basicedu, 5(2), 605-618.
Rismayanti, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan TUPTOLTAR (Tutup Botol Pintar) Di KB Nur Darulsalam Banyuasin III. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 1163-1167.
Suminar, A. (2020). MENGEMBANGKAN KECERDASAN LOGIKA MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA REALIA PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Sukabumi).
Tasliyah, L., Nurhayati, S., & Nurunnisa, R. (2020). Mengembangkan kecerdasan logika matematika anak usia dini melalui ape kids ‘n kit. Jurnal CERIA (Cerda Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(4), 307-314.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sri Wahyuni, Sabahiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.