Penerapan Metode Pembelajaran Peer Teaching untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Akuntansi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3199Keywords:
Peer Teaching, Learning Activeness, Learning Outcomes, AccountingAbstract
This research aims to improve the activeness and learning outcomes of accounting students in grade XI AKL 3 SMK Negeri 1 Kaligondang through the application of the Peer Teaching (Peer Tutor) learning method. The research method used is Classroom Action Research (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. The results of the study showed an increase in student learning activity from cycle I to cycle II with an average increase of 9.76%. In this regard, student learning outcomes also increased with classical completeness reaching 86.84% in cycle II.
Downloads
References
Abrianto, O. R. (2019). "Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Trigonometri Kelas XI MIPA 4 SMA Negeri 1 Ambarawa." Satya Widya, 35(1), 62-74. DOI: 10.24246/j.sw.2019.v35.i1.p62-74
Arikunto, Suharsimi.2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Falah, I. F. (2014). Model Pembelajaran Tutorial Sebaya: Telaah Teoritik. Jurnal Pendidikan Agama Islam- Ta’lim, 12(2), 175-186.
Fatimah, S. 2017. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Statistik melalui Model Group Investigation Berbasis Kontekstual pada Siswa Kelas XI IPA 2 Semester I SMA 15 Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. Laporan Penelitian Tindakan Kelas (PTK), 4 (1).
Febianti, Y. N. (2014). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar. Edunomic, 2(2), 80-87.
Febianti, Y. N. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Teaching) Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Siswa. Repository FKIP Unswagati.
Friani, S.A. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Tutoring) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa di Kelas XI IPA SMA Srijaya Negara Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia, 3 (1).
Hatijah, S. (2021). "Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Semester Genap SD Negeri 5 Subagan Tahun Pelajaran 2016/2017." ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(3), 98-107. DOI: 10.51878/elementary.v1i3.359
Hardt, D., Nagler, M., & Rincke, J. (2023). "Tutoring in (online) higher education: Experimental evidence." Economics of Education Review, 92, 102350. DOI: 10.1016/j.econedurev.2022.102350
Mulyani, S. 2017. Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Accelerated Intruction (TAI) untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(2).
Sholihah, D. A. 2015. Keefektifan Experiential Learning Pembelajaran Matematika MTs Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, (Online), 2 (2): 175-185.
Sudjana, Nana. 2005. Penilaian Hasil Proses Belajara Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tazkiya, M. (2022). "Penerapan Metode Tutor Sebaya pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 1 Indrapuri." Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 153-164.
Thurston, A., Cockerill, M., & Chiang, T. H. (2021). "Assessing the Differential Effects of Peer Tutoring for Tutors and Tutees." Education Sciences, 11(3), 97. DOI: 10.3390/educsci11030097
Wibowo, N. 2016. Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education, 1 (2). DOI: https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621
Zayyin, A. N. 2017. Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Pendidikan Matematik, 5(1).11. DOI:10.30738/.v5i1.935
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ap Massri M Kusumawardhana, Yoga Sahriya, Budi Santosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.