Penguatan Karakter Gotong Royong Melalui Proses Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV SD Negeri Bugangan 02 Semarang

Authors

  • Mita Purnamasari Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Endang Wuryandini Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Riyadus Solikhin SD Negeri Bugangan 02 Semarang
  • Joko Sulianto Program Studi Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3176

Keywords:

Character Value, Pancasila Education, Mutual Cooperation

Abstract

This research aims to determine the strengthening of the character of mutual cooperation through the Pancasila education learning process for class IV SD Negeri Bugangan 02 Semarang. The research used a qualitative descriptive method with the research subjects being class IV teachers and class IV students at SD Negeri Butangan 02. The data collection techniques used in this research were observation, interviews and documentation.  The results of this research state that the achievement of strengthening the character of mutual cooperation which has fulfilled the 3 aspects of solidarity reached 53%, the mutual help indicator reached 47%, the respect indicator reached 73%, and the cooperation indicator reached 63%. It can be said that strengthening the character of mutual cooperation in class IV of SD Negeri Bugangan 02 Semarang is quite good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, S. (2018). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233–247. http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628

Asrian dan Airlanda, G. S. (2023). Peningkatan Karakter Gotong Royong Menggunakan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Pada Pembelajaran IPAS SD. JANACITTA : Journal of Primary and Children’s Education, 6(2). 124-133. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2596

Fauziyah, S., Hendriani, A. S., & Kurniasih. (2019). Peningkatan Keterampilan Kerjasama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Teams Games Tournament Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2). 196-120.

Hanafiah, D., Martani, B., & Mirnawati, L. B. (2023). Implementasi Nilai Karakter Gotong Royong Dalam Pendidikan Pancasila Kelas IV Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 539-551. http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.1862

Hayati, R. K., dan Utomo, A. C. (2022). Penanaman Karakter Gotong Royong dan Tanggung Jawab melalui Metode Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6419-6427. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3248

Hendarman., dkk. (2018). Konsep Dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Tingkat Sekolah Dasar Dan Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Pusat Analisis dan Sinkronisasi Kebijakan.

Latifah, dkk., (2023). Analisis Sikap Gotong Royong Peserta Didik Kelas IV SDN Sambirejo 02 Semarang. Jurnal Edukasi, 9(1), 1-11.

Miles, M. B., dan Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif. Terjemahan : Tjetjep Rohendi. Jakarta: UI-Press.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyani, Desti, Syamsul Ghufron, Akhwani Akhwani, dan Suharmono Kasiyun. (2020). Peningkatan Karakter Gotong Royong Di Sekolah Dasar. Lectura : Jurnal Pendidikan, 11(2) 225-238. https://doi.org/10.31849/lectura.v11i2.4724

Muniroh, N. (2019). Implementansi Nilai Nasionalisme Dan Gotong Royong Dalam Mata Pelajaran PKn Di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika Islamika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammdiyah Kendal, 10(1). 154-168.

Nurgiansah, T. Heru. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1). 33-41. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i1.31424

Pentianasari, S., Amalia, F. D., Martati B., dan Fithri N. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Literasi Digital. Jurnal PGSD, 8(1). 58-72. https://doi.org/10.32534/jps.v8i1.2958

Saidang dan Supraman, (2019). Pola Pembentukan Solidaritas Sosial dalam Kelompok Sosial Antara Pelajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2). 122-126. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.140

Sari, Fitria R., Wardana, M. Y. S., dan Widyaningrum, A. (2021). Analisis Implementasi Pendidikan Karakter Di SDN Kepitran 06 Pekalongan. Dwijaloka Jurnal Pendidikan Dasar & Menengah, 2(2). 205-213.

Soleh, Anjas. R., dan Pratiwi, D. R. (2021). Wujud Nilai Karakter Gotong Royong Dalam Teks Nusantara Bertutur Pada Harian Kompas Dan Pemanfaatannya Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3), 225-240. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i3.4363

Soleha, A. S. (2023). Implementasi Az Zahra Conduct Management System Dalam Meningkatkan Civic Disposition Peserta Didik di SMP Islam Az Zahra Bandar Lampung. Skripsi. Universitas Lampung: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Sulianti, A., Efendi, Y., dan Sa’diyah H. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Lembaga Pendidikan. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 5(1). 54-65. https://doi.org/10.24269/jpk.v5.n1.2020.pp54-65

Susilowati, Evi. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1). 115-132. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85

UU No 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wuryandini, E., Muhdi, & Masitoh. (2024). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebinekaan Global Melalui Budaya Sekolah Di SD Islam Terpadu Harapan Bunda Semarang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(2), 136-150.

Downloads

Published

2024-08-14

How to Cite

Purnamasari, M., Wuryandini, E., Solikhin, R., & Sulianto, J. (2024). Penguatan Karakter Gotong Royong Melalui Proses Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV SD Negeri Bugangan 02 Semarang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1389–1398. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3176