Pemanfaatan Liveworksheet Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Literasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di SMK Negeri 7 Semarang

Authors

  • Sofi’atun Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Supriyono Purwosaputro Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Said Moch Hajir Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Sri Suneki Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3128

Keywords:

Liveworksheet, Instructional Media, Literacy

Abstract

This article discusses the use of Liveworksheet s as a Literacy-Based Learning Media in Pancasila Education Subjects at SMK N7 Semarang. The basis of this research is the lack of use of technology in Civics learning at SMK N 7 Semarang. This research aims to describe and analyze the use of Liveworksheet s as a Literacy-Based Learning Media in Pancasila Education Subjects at SMK N 7 Semarang using a qualitative approach. With a research focus on the use of Liveworksheet s as a literacy-based learning medium in Pancasila education subjects at SMK N 7 Semarang. This research uses a qualitative descriptive method which includes direct observation, in-depth interviews, and document collection and analysis as the main approach. The research results show that technology-based learning through the use of Liveworksheet  applications allows the transformation of traditional worksheets into digital documents so that they can be accessed online and automatically correct wrong answers. The conclusion of using Liveworksheet  media in learning Pancasila Education at SMK N 7 Semarang has a number of advantages that can increase its effectiveness, such as providing additional information, increasing learning abilities, making it easier to access material, making material more interesting, and increasing interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, Steffi dan Muhammad Taufik Syastra. 2015. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. Jurnal, CBIS, Volume 3, No 2: 79.

Amalia, A. D., & Lestyanto, L. M. (2021). LKS Berbasis Saintifik Berbantuan Liveworksheet s untuk Memahamkan Konsep Matematis pada Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2911–2933.

Andriyani, N., Hanafi, Y., Safitri, I. Y. B., & Hartini, S. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Lkpd Liveworksheet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mental Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas Va. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, September, 122- 130.

Fauzi, A., Rahmatih, A. N., Indraswati, D., & Sobri, M. (2021). Penggunaan situs Liveworksheet s untuk mengembangkan LKPD interaktif di Sekolah Dasar. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3).

Fitriani, N., Hidayah, I. S., & Nurfauziah, P. (2021). Liveworksheet Realistic Mathematics Education Berbantuan Geogebra: Meningkatkan Abstraksi Matematis Peserta didik SMP pada Materi Segiempat. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1).

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia, 456.

Khabibah, S, 2006 “Pengembangan Model Matematika dengan Soal Terbuka untuk meningkatkan kreativitas siswa Sekolah Dasar.” Disertasi. Surabaya. Program Pascasarjana Unesa.

Prastika, Y., & Masniladevi. (2021). Pengembangan E-LKPD Interaktif Segi Banyak Beraturan Dan Tidak Beraturan Berbasis Liveworksheet s Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2601–2614.

Putra, A. P., & Ekasari, O. (2018). The Validity Of The Student Worksheets About The Moral Dilemma Of Environmental Change Through Solving Wetland Problems.Proceedings Of The 1st International Conference On Creativity, Innovation And Technology In Education (Ic-Cite 2018).

Purwono. Joni, dkk. (2014).“Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri1 Pacitan”. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Vol.2, No.2: 127.

Sutria, Y., & Lubis, R. H. (2021). Zoom Meeting Cloud Application As a Distance Learning Alternative (Pjj) in the Covid-19 Pandemic. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 129.

Suparyanto dan Rosad. (2022). Penggunaan lembar kerja peserta didik elektronik (E-LKPD) Liveworksheet s pada konsep protista terhadap hasil belajar peserta didik kelas x SMAN 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1).

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Sinastekmapan, 1(1), 1277–1283.

Downloads

Published

2024-08-05

How to Cite

Sofi’atun, S., Purwosaputro, S., Hajir, S. M., & Suneki, S. (2024). Pemanfaatan Liveworksheet Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Literasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di SMK Negeri 7 Semarang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1071–1082. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3128