Implementasi Pembelajaran Kontekstual Teaching and Learning dalam Memotivasi Peserta Didik (Penelitian Kualitatif Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 1 Jatiwaras)

Authors

  • Sri Dewi Lestari Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Siliwangi, Indonesia
  • Gugum Gumilar Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Siliwangi, Indonesia
  • Edi Fitriana Afriza Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Siliwangi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3030

Keywords:

Motivation, Contextual, Teaching and Learning

Abstract

Learning is a process that students must go through every day to achieve the desired goals at school. To achieve this goal, students must be able to follow a series of teaching and learning processes provided by the teacher actively and communicatively. The problem in this research is that students' learning motivation is still low. There are still many students who still like to violate academic violations at school. The aim of this research is to analyze the implementation of contextual teaching and learning in motivating students. This research uses a qualitative method with a phenomenological approach. The informants in this research were 10 people, namely the principal, deputy head of curriculum, economics teacher, and students who were adjusted to the criteria for research needs. Data collection methods use interviews, observation and documentation. The research results show that implementing contextual teaching and learning is able to have a positive impact on increasing students' learning motivation, making the learning process more enjoyable and easier to understand.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adirilany , S. F., Sari, S. Y., Ferdiansyah, S., Nisa, K., & Doutel, J. D. (2023). Pengawasan Pembelajaran yang Berpusat pada Siswa di Era Society 5.0. Creative Commons Attribution, 360-367.

Amahorseya, M. Z., & Mardliyah, S. (2023). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky Dalam Penerapan Model Pembelajaran Kelompok Dengan Sudut Pengaman di TK Anak Mandiri Surabaya. Journal Buah Hati, 10(2), 1-13.

Amalia, A. R., Siswandari, & Ivada, E. (2016). Implementasi Pembelajarann CTL Berbantuan Adobe Flash C6 Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Akuntansi. Jurnal Tata Arta, 2(1), 148-161.

Amuntu, S., Rede, A., & Pasaribu, M. (2016). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Contextual Teaching And Learning Pada Tema Lingkungan Di Kelas II SDN 2 Talise. e-Jurnal Mitra Sains, 4(3), 28-34.

Anwar, S. (2018). Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Inklusi. Jurnal Ilmiah Sustainable, 1(1), 57-74.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.

Arif, Sukuryadi, & Fatimaturrahmi. (2017). Pengaruh Ketersediaan Sumber Belajar di Perpustakaan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu SMP Negeri 1 Praya Barat. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(2), 108-116.

Hani, F. D., Wicaksono, H., & Napisah, S. (2019). Identifikasi Faktor Penyebab Kenakalan Siswa Kelas XI Di SMA PGRI Purwoharjo. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 8(1), 76-84.

Hasnawati. (2016). Pendekatan Contextual Teaching Learning Hubungannya Dengan Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 3(1), 53-62.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purbayanti, R. L., Suherdiyanto, & Veriansyah, I. (2022). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(1), 22-29.

Pusparina, R. (2021). Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan CTL. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 391-400.

Sumiati. (2023). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 611-619.

Sunarti, R. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar . 289-302.

Tamrin, M., S., Sirate, S. F., & Yusuf, M. (2011). Teori Belajar Kontruktivisme Vygotsky Dalam Pembelajaran Matematika. Suara Intelektual Gaya Matematika, 3(1), 40-47.

Downloads

Published

2024-08-07

How to Cite

Lestari, S. D., Gumilar, G., & Afriza, E. F. (2024). Implementasi Pembelajaran Kontekstual Teaching and Learning dalam Memotivasi Peserta Didik (Penelitian Kualitatif Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 1 Jatiwaras). NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1158–1165. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3030