PENGARUH PEMBIASAAN PENGGUNAAN BAHASA JAWA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PATRIOTISME SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Tri Aji Pamungkas Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Yogyakarta - Indonesia
  • Henry Aditia Rigianti Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Yogyakarta - Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1193

Keywords:

Habituation, Javanese language, Patriotism

Abstract

Many children don't know the difference between conversations with their parents and their peers in this era. In Javanese society, we already see fewer and fewer children who don't experience difficulties in behaving around their parents, some don't even have it at all. Children are increasingly far from noble values ​​and local wisdom. The methodology for writing this article is a literature review of research results published in national publications. Procurement of habituation to the use of the Javanese language for communication in elementary schools can be one of the means to be able to preserve Javanese culture and language. Besides that, it can also increase the value of the character of love for the motherland and also children's patriotism. The provision of habituation to the use of the Javanese language in elementary schools can be associated with or can influence the love of the motherland and patriotism of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Devianty, R. (2017). Peran bahasa Indonesia dan bahasa Daerah dalam pendidikan karakter. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 79-101.

Fatmawati, L., Pratiwi, R. D., & Erviana, V. Y. (2018). Pengembangan modul pendidikan multikultural berbasis karakter cinta tanah air dan nasionalis pada pembelajaran tematik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 80-92.

Furnamasari, Y. F., Fauzie, D. F., & Al-Faiq, M. F. (2023). Analisis Upaya Penerapan Pendidikan Karakter Dalam Memupuk Sikap Partiotik Cinta Tanah Air Dan Bela Negara Di Sekolah Dasar. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(2), 105-122.

Handayani, T., & Hangestiningsih, E. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Penggunaan Bahasa Jawa Siswa di SD Karangmulyo Yogyakarta. Trihayu, 4(3), 259013.

Hapsari, E. T., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Menerapkan Kedisiplinan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 870-873.

Hendrawan, J. H., Halimah, L., & Kokom, K. (2022). Penguatan Karakter Cinta Tanah Air melalui Tari Narantika Rarangganis. Jurnal Basicedu, 6(5), 7978-7985.

Jawa, S. K. (2013). Seni Karawitan Jawa: Pendidikan Budi Pekerti. Pendidikan Budi Pekerti Melalui Seni Pertunjukan, 39.

Maghfirotun, K., & Robik, M. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Jawa Siswa.

Martono, U. U. (2017). Pembiasaan Penggunaan Bahasa Jawa Halus Dalam Upaya Pembinaan Karakter Pada Anak Usia Sekolah Dasar.

Mayaningtyas, L. Y., Budyartati, S., & HS, A. K. (2020). Analisis faktor penyebab ketidaksantunan berbahasa jawa siswa di sekolah dasar (studi kasus di SDN 02 pangongangan). Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 32-43.

Wisnarni. (2017). Menumbuhkembangkan Karakter Cinta Tanah Air Melalui KegiatanEksrakulikuler Berbasis Kebiasaan Pada Sdn No 199/Iii

Nany, Y. C. (2020). Menanamkan Nilai Pancasila Pada Anak Sejak Usia Dini. Humanika, 9(1), 107–116.

Nurfalah, Y. (2020). Urgensi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter. Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(1), 170–187.

Rahmatiya, I., & Zulfiati, H. M. (2020). Penanaman Nilai karakter nasionalisme dan patriotisme pada pembelajaran tematik bermuatan IPS siswa kelas Iv sd negeri singosaren bantul. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 7(1).

Sugeng, P. (2019). Pembiasaan Berbahasa Jawa Melalui Program Remen Jawa Guna Meningkatkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Internasional Kolokium 2019.

Vandita, L. Y., & Taufik, A. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Generasi Muda. Nusra: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 290-297.

Utari, N. R. D. (2012). Kemampuan Berbahasa Jawa pada Siswa Sekolah Dasar di SDN Tandes Kidul I/110 Surabaya. Skriptorium, 1(3), 83-85.

Widayani, N. E. (2016). Penanaman Nilai Cinta Tanah Air di SD Negeri Sedayu 1 Muntilan Magelang Tahun Ajaran 2014-2015. Basic Education, 5(4), 313-323.

Wijayanti, A. (2018). Penguatan Karakter Siswa Melalui Penggunaan Unggah-Ungguh Bahasa Jawa (Strengthening Student Character Through The Use Of Java Language Programs). J. Kebud, 13(1).

Yunus, R. (2013). Transformasi nilai-nilai budaya lokal sebagai upaya pembangunan karakter bangsa. Jurnal penelitian pendidikan, 13(1), 67-79.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Pamungkas, T. A., & Rigianti, H. A. (2023). PENGARUH PEMBIASAAN PENGGUNAAN BAHASA JAWA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PATRIOTISME SISWA SEKOLAH DASAR. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 392–403. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1193