KONTRIBUSI MAHASISWA DALAM KULIAH KERJA NYATA (KKN) MELAYU SERUMPUN UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN SEBAGAI BENTUK PENGABDIAN DI DESA RIMBA SAWANG ACEH

Authors

  • Rahmad Ardiansyah Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Zahara Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Teungku Dirundeng Meulaboh
  • Marlina Institut Agama Islam Negeri Takengon
  • M Basir Institut Agama Islam Negeri Takengon
  • Ratna Sari Institut Agama Islam Negeri Takengon
  • Nur Salsabila Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Nindi Sulvina Mai Resti Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Ine Kumalasari Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Nur Aini Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Muhammad Aziz Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Rizki Audiah Shaofa Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Siti Raissa Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Ziyad Al Ariq Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Vina Mutia Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Syafieh Institut Agama Islam Negeri Langsa

DOI:

https://doi.org/10.55681/ejoin.v2i9.3382

Keywords:

KKN, Dedication, Role

Abstract

The KKN Malay Serumpun IV of the Langsa State Islamic Institute, Situated in Rimba Sawang Village within the Tenggulun District of Aceh Tamiang Regency, Aceh Province, this initiative represents a form of community service. The Malay Serumpun KKN program is scheduled for over 40 days, from July 20 to August 28, 2024. The primary focus of this initiative is to provide teaching assistance, complemented by various supplementary activities. The overarching goal of the Malay Serumpun KKN program is to enhance the educational quality in Rimba Sawang Village. The methodology employed in this program includes both survey and observational activities and strategic planning for the initiatives. The outcomes of this program reveal that the instructional methods derived from the observations emphasize interactive learning and the implementation of independent learning-based teaching strategies. This is evidenced by the collaborative efforts between the Malay Serumpun KKN students and various stakeholders, including educators, community members, and local officials. It is anticipated that the Malay Serumpun KKN initiative will yield significant benefits for the community, educators, and other involved parties, as well as for the participating students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriadi, D., Nurul Hidayat, Nizhamuddin Ab, Ahmatang, & Sudarto. (2022). KULIAH KERJA NYATA: PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT MELALUI KEGIATAN PENDAMPINGAN PENDIDIKAN. Jurnal Pengabdian Masyarakat Paguntaka, 1(1), 25–30. https://doi.org/10.61457/jumpa.v1i1.2

Triyani, B., & Salmalina, F. H. (n.d.). PERAN MAHASISWA KULIAH KERJA NYATA (KKN) UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN SEBAGAI WUJUD PENGABDIAN DI KAMPUNG NIRBITAN TIPES.

Wambrauw, Y. L. D., Sonbait, L. Y., & Mulyadi, M. (2020). Pengembangan Masyarakat Melalui KKN Merdeka Belajar Dalam Pengembangan Kemandirian di Tengah Pandemi Covid 19 Distrik Warmare Kabupaten Manokwari. IGKOJEI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 42. https://doi.org/10.46549/igkojei.v1i1.155

Ab Marisyah1, Firman2, R. (2019). PEMIKIRAN KI HADJAR DEWANTARA TENTANG PENDIDIKAN. 3, 2–3.

Agustinova, D. E. (2015). Hambatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Islam Terpadu (Studi Kasus Sdit Al Hasna Klaten). ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu https://doi.org/10.21831/istoria.v10i1.3598

Kemenperin. (2014). Pemerataan www.ppi.kemenperin.go.id.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (n.d.).

Syardiansah. (2019). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa ( Studi Kasus Mahasiswa Universitas Samudra KKN Tahun 2017 ). Jim Upb, 7(Studi Kasus Mahasiswa Universitas Samudra KKN Tahun 2017), 57–68.

Aliyyah, R. R., Fauziah, R., & Asiyah, N. (2017). Peningkatan Cinta Lingkungan Dan Pemberdayaan Masyarakat Pedesaan Melalui Program Pengabdian Masyarakat Increased Love for the Environment and Empowerment of Rural Communities Through Community Service Programs. 46–60.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang April 2021, hal. 663-676 Sistem Pendidikan Nasional. In Departemen Pendidikan Nasional. Wikipedia. (n.d.). https://id.wikipedia.org/wiki/Pembelajaran_elektronik.

Ahmadi, A. (2009). Psikologi Umum (Edisi Revisi). Rineka Karya.

Syah. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.

Djiwandon. (2006). Psikologi Pendidikan (Revisi 2). Grasindo.

A’yuni, Q. Q. (2015). Literasi Digital Remaja Di Kota Surabaya: Studi Deskriptif tentang Tingkat Kompetensi Literasi Digital pada Remaja SMP, SMA dan Mahasiswa di Kota Surabaya. Libri Net, 4(2), 1–15. https://repository.unair.ac.id/17685/

Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub.

Downloads

Published

2024-09-09