PELATIHAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA GURU DI TK AL HIDAYAH TLUMPU KOTA BLITAR
Keywords:
Implementasi, Kurikulum Merdeka, Tk Al Hidayah Tlumpu Kota BlitarAbstract
The training activity to improve skills in compiling learning reports was attended by 32 AL Hidayah Kindergarten teachers in Sukorejo sub-district, Blitar City, which was held on August 26 2023. This activity aims to provide training in the implementation of the independent curriculum. It is hoped that it can bring about recovery in the learning process, as for the characteristics of the independent curriculum, including learning based on soft skill and character development projects in accordance with the Pancasila student profile, learning on essential material and a more flexible curriculum structure
Downloads
References
Alfina, A., & Anwar, R. N. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak PAUD Inklusi. Al Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 04(01), 36–47.
Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 210–220. https://doi.org/https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221
Anwar, R. N. (2022). Persepsi Guru PAUD Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 98–109.
Anwar, R. N., & Alfina, A. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru Di TK IT Nur Al Izhar Kebonsari. Conference on Research & Community Services, 51–56. Jombang: STKIP PGRI Jombang.
Anwar, R. N., Priyanti, I., Sukowati, U., Mubarokah, L., & Yuniya, V. (2020). Penguatan Orangtua Di Tengah Pandemi Guna Dalam Menjaga Fitrah Anak. E-Prosiding Hapemas, 1(1), 386–392. Malang: Universitas Negeri Malang.
Anwar, R. N., & Zaenullah. (2020). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Care, 8(1), 56–66.
Fadlillah, M. (2017). Model Kurikulum Pendidikan Multikultural di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.21831/jppfa.v5i1.13286
Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Penerapan Dan Kedala Yang Dihadapi Oleh Perguruan Tinggi Swasta Di Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 603–614.
gtk.kemdikbud.go.id. (2020). Merdeka Belajar. Https://Gtk.Kemdikbud.Go.Id/. Retrieved from https://gtk.kemdikbud.go.id/read-news/merdeka-belajar
Hamdi, M. M. (2020). Evalusi Kurikulum Pendidikan. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 66–75. Retrieved from http://ejournal.staidakrempyang.ac.id/index.php/intizam/article/view/248
Kuncoro, J., Handayani, A., & Suprihatin, T. (2022). Peningkatan Soft Skill Melalui Kegiatan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM). Proyeksi, 17(1), 112–126.
Noviani, Y., Rajab, R. M., & Hashifah, A. N. (2017). Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, (20), 2– 11.
republika.co.id. (2022). Apa Itu Kurikulum Merdeka ? Simak Penjelasan Lengkapnya. Republika.Co.Id. Retrieved from https://kampus.republika.co.id/posts/125478/apa-itu-kurikulummerdeka-simak-penjelasan-lengkapnya
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216
Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” (November), 46–47.
Triwiyanto, T. (2021). Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Aisyah, “‘Jurnal Basicedu,’” J. Basicedu, vol. 3, no. 2, pp. 524–32, 2019.
M. M. Hamdi, “Evalusi Kurikulum Pendidikan,” Intizam, J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 1, pp. 66–75, 2020.
V. Anwar, R. N., Priyanti, I., Sukowati, U., Mubarokah, L., & Yuniya, “Penguatan Orangtua Di Tengah Pandemi Guna Dalam Menjaga Fitrah Anak,” in E-Prosiding Hapemas, 2020, pp. 386–392.
A. N. Noviani, Y., Rajab, R. M., & Hashifah, “Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2017, pp. 2–11.
D. Fuadi, T. M., & Aswita, “Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Penerapan Dan Kedala Yang Dihadapi Oleh Perguruan Tinggi Swasta Di Aceh,” J. Dedik. Pendidik., vol. 8848, no. 2, pp. 603–614, 2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.