PELATIHAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA GURU DI TK AL HIDAYAH TLUMPU KOTA BLITAR

Authors

  • Dessy Farantika Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia
  • Laela Lutfiana Rachmah Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia
  • Devia Purwaningrum Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia
  • Arif Muzayin Shofwan Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia
  • Devi Candra Nindiya Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia
  • Maulinda Sulistiyani Universitas Nahdlatul Ulama Blitar, Indonesia

Keywords:

Implementasi, Kurikulum Merdeka, Tk Al Hidayah Tlumpu Kota Blitar

Abstract

The training activity to improve skills in compiling learning reports was attended by 32 AL Hidayah Kindergarten teachers in Sukorejo sub-district, Blitar City, which was held on August 26 2023. This activity aims to provide training in the implementation of the independent curriculum. It is hoped that it can bring about recovery in the learning process, as for the characteristics of the independent curriculum, including learning based on soft skill and character development projects in accordance with the Pancasila student profile, learning on essential material and a more flexible curriculum structure

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfina, A., & Anwar, R. N. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak PAUD Inklusi. Al Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 04(01), 36–47.

Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 210–220. https://doi.org/https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221

Anwar, R. N. (2022). Persepsi Guru PAUD Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 98–109.

Anwar, R. N., & Alfina, A. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru Di TK IT Nur Al Izhar Kebonsari. Conference on Research & Community Services, 51–56. Jombang: STKIP PGRI Jombang.

Anwar, R. N., Priyanti, I., Sukowati, U., Mubarokah, L., & Yuniya, V. (2020). Penguatan Orangtua Di Tengah Pandemi Guna Dalam Menjaga Fitrah Anak. E-Prosiding Hapemas, 1(1), 386–392. Malang: Universitas Negeri Malang.

Anwar, R. N., & Zaenullah. (2020). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Care, 8(1), 56–66.

Fadlillah, M. (2017). Model Kurikulum Pendidikan Multikultural di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.21831/jppfa.v5i1.13286

Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Penerapan Dan Kedala Yang Dihadapi Oleh Perguruan Tinggi Swasta Di Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 603–614.

gtk.kemdikbud.go.id. (2020). Merdeka Belajar. Https://Gtk.Kemdikbud.Go.Id/. Retrieved from https://gtk.kemdikbud.go.id/read-news/merdeka-belajar

Hamdi, M. M. (2020). Evalusi Kurikulum Pendidikan. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 66–75. Retrieved from http://ejournal.staidakrempyang.ac.id/index.php/intizam/article/view/248

Kuncoro, J., Handayani, A., & Suprihatin, T. (2022). Peningkatan Soft Skill Melalui Kegiatan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM). Proyeksi, 17(1), 112–126.

Noviani, Y., Rajab, R. M., & Hashifah, A. N. (2017). Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, (20), 2– 11.

republika.co.id. (2022). Apa Itu Kurikulum Merdeka ? Simak Penjelasan Lengkapnya. Republika.Co.Id. Retrieved from https://kampus.republika.co.id/posts/125478/apa-itu-kurikulummerdeka-simak-penjelasan-lengkapnya

Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216

Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” (November), 46–47.

Triwiyanto, T. (2021). Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Aisyah, “‘Jurnal Basicedu,’” J. Basicedu, vol. 3, no. 2, pp. 524–32, 2019.

M. M. Hamdi, “Evalusi Kurikulum Pendidikan,” Intizam, J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 1, pp. 66–75, 2020.

V. Anwar, R. N., Priyanti, I., Sukowati, U., Mubarokah, L., & Yuniya, “Penguatan Orangtua Di Tengah Pandemi Guna Dalam Menjaga Fitrah Anak,” in E-Prosiding Hapemas, 2020, pp. 386–392.

A. N. Noviani, Y., Rajab, R. M., & Hashifah, “Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2017, pp. 2–11.

D. Fuadi, T. M., & Aswita, “Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Penerapan Dan Kedala Yang Dihadapi Oleh Perguruan Tinggi Swasta Di Aceh,” J. Dedik. Pendidik., vol. 8848, no. 2, pp. 603–614, 2021

Downloads

Published

2023-11-15