MENUMBUHKAN SIKAP KEPEDULIAN SISWA TERHADAP LINGKUNGAN MELALUI KEGIATAN PENGHIJAUAN DI MTS MUHAMMADIYAH 5 TUKULREJO

Authors

  • Ardiansyah Saputra Universitas Muhammadiyah Surakarta (UMS)
  • Yazid Kusaini Rahmawan Universitas Muhammadiyah Surakarta (UMS)
  • Muhamad Taufik Hidayat Universitas Muhammadiyah Surakarta(UMS)

DOI:

https://doi.org/10.55681/ejoin.v1i8.1403

Keywords:

Attitude, Environment, Greening, Students

Abstract

Human behavior is an important factor contributing to environmental degradation. Therefore, it is important for us to recognize the importance of environmental care early on and teach it to the younger generation. The purpose of this service is to increase environmental awareness among students through greening activities at MTs Muhammadiyah 5 Tukulrejo Kec. Giriwoyo Kab. Wonogiri. The method of implementing this service is community building through remote work of school children, especially students. The result of the service is the formation of students' ecological awareness of the environment through the implementation of greening activities such as planting trees and making parks by utilizing used objects such as bottles as pots. Students' concern for the environment can be expressed in various ways, including by enthusiastically participating in all KKN-DIK activities led by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Idrus, A., & Novia, Y. (2018). Pelaksanaan Nilai Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2): 203–219.

Cholili, M. S. (2016). Konservasi Sumberdaya Alam Dalam Islam Sebagai Wujud Pendidikan dan Akhlaq Manusia terhadap Lingkungan. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 3(1), 74-86.

Dewi, I. G. A. A. Y. (2018). Peran Generasi Milenial Dalam Pengelolaan Sampah Plastik di Desa Penatih Dangin Puri Kecamatan Denpasar Timur Kota Denpasar. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 3(2), 84-92. https://doi.org/10.22225/pi.3.2.2018.84-92

Fitrah, H., Wahyudi, Muslihin, Sumanti & Muharramsyah, R. (2022). Membangun Budaya Sekolah Melalui Program Adiwiyata di SMAN 1 Lubuk Alung Kabupaten Padang Pariaman. Lentera: Jurnal Ilmiah Sains, Teknologi, Ekonomi, Sosial, dan Budaya, 6(5), 61-67.

Helmy, B., Windarta, J., & Giovanni, E. H. (2020). Konversi Limbah Plastik Menjadi Bahan Bakar. Jurnal Energi Baru dan Terbarukan, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.14710/jebt.2020.8132

Hidayat, A. (2015). Pendidikan Islam dan Lingkungan Hidup. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 373-389.

Hiola, A. S. (2015). Kajian Pemilihan Jenis Pohon Pada Agroforestri Ilengi Berdasarkan Faktor Biofisik, Bentang Alam dan Sosial Ekonomi dengan Pendekatan Local User Value Index (LUVI). EUCALYPTUS: Jurnal Ilmu Kehutanan, 3(5): 1-28.

Jufri, J., La Fua, J., & Nurlila, R. U. (2018). Pendidikan Lingkungan Di Sekolah Dasar Negeri 1 Baruga Kota Kendari. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 11(2), 164-181.

Kasa, I. W. (2019). Pemanasan Global Sebagai Akibat Ulah Manusia diplanet Bumi Global Warming as an Anthropogenic Human Activity. Simbiosis, 7(1), 29-33.

Kurniati, E., Mirawati, M., Rudiyanto, R., Fitriani, A. D., Rengganis, I., & Justicia, R. (2019). Implementasi Program Anak Peduli Lingkungan Melalui Kegiatan Memilah Sampah. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 3(1), 1-6. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.433

Madalena, G. C. (2020). Pelaksanaan Prinsip 3R (Reduce, Reuse, Recycle) dalam Pengelolaan Sampah di Kabupaten Sleman. Skripsi, Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Maskun, H. A., Bachril, S. N., & Al Mukarramah, N. H. (2022). Tinjauan Normatif Penerapan Prinsip Tanggung Jawab Produsen dalam Pengaturan Tata Kelola Sampah Plastik di Indonesia. Bina Huk. Lingkung, 6, 184-200. http://dx.doi.org/10.24970/bhl.v6i2.159

Mertha, I. G., Al Idrus, A., Ilhamdi, M. L., & Zulkifli, L. (2018). Pelatihan Teknik Pembuatan Herbarium Kering dan Identifikasi Tumbuhan Berbasis Lingkungan Sekolah di SMAN 4 Mataram. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 1(1): 82-87. https://doi.org/10.29303/jppm.v1i1.498

Noverita, A., Darliana, E., & Darsih, T. K. (2022). Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Meningkatkan Ecoliteracy Siswa. Jurnal Sintaksis, 4(1), 52-60.

Nugroho, A., Fatonah, A., Wijaya, D. P. E., Putri, R. P., Fikri, M. N., Setiawan, O., Kurniawan, Y.L., Astuti, J.S., Primandika, F.T. & Budiarti, S. A. C. (2020). Menumbuhkembangkan Kepedulian Siswa terhadap Lingkungan Melalui Kegiatan Penghijauan di MIM Pakang Andong, Boyolali. Buletin KKN Pendidikan, 2(2), 69-74. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.11196

Nurdeni, N., Pujiati, A., Napis, N., & Susanto, N. (2022). Gerakan Cinta Lingkungan Melalui Kegiatan Green School di SDS Arruhaniyah 2 Jakarta Utara. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 3(2), 131-139. https://doi.org/10.26874/jakw.v3i2.252

Purwiastuti (2019). Adiwiyata dan Program Penghijauan Sekolah. Indonesia. https://www.indonesiana.id/read/38341/adiwiyata-dan-programpenghijauan-sekolah

Ramadhan, M. B. P., Ahmad, M. G., & Arifin, I. (2020). Mengatasi Limbah Industri Plastik Menurut Pandangan Islam. Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman, 7(2), 226-242.

Sabardila, A., Budiargo, A. D., Wiratmoko, G., Himawan, J. A., Triutami, A., Intansari, A., Setyowati, D., Cahyani, D.H.T., Handayani, R. & Suistri, S. (2019). Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan melalui Kegiatan Penghijauan pada Siswa MIM Derasan Sempu, Boyolali. Buletin KKN Pendidikan, 1(2), 35-41. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v1i2.10763

Samidjo, J., & Suharso, Y. (2017). Memahami Pemanasan Global dan Perubahan Iklim. Online Journal of Ivet University, 24(2), 36-46.

Simatupang, M. M., Veronica, E., & Irfandi, A. (2021). Edukasi Pengelolaan Sampah: Pemilahan Sampah dan 3R di SDN Pondok Cina Depok. In Seminar Nasional & Call of Papers Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 34-38.

Sujana, K., Hariyadi, S., & Purwanto, E. (2018). Hubungan Antara Sikap dengan Perilaku Peduli Lingkungan pada Mahasiswa. Ecopsy, 5(2), 81-87. http://dx.doi.org/10.20527/ecopsy.v5i2.5026

Downloads

Published

2023-08-12