PSIKOEDUKASI MINAT BACA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA ANAK DI SENTRA WIRAJAYA MAKASSAR DENGAN PENERAPAN MEDIA PUZZLE BERBASIS PENDEKATAN BEHAVIORISTIK

Authors

  • Nur Akmal Fakultas Psikologi, Universitas Negeri Makassar
  • Nur Afif Fakultas Psikologi, Universitas Negeri Makassar
  • Andi Saputri Dilla Fakultas Psikologi, Universitas Negeri Makassar
  • Wa Ode Marwa Samsalwa Fakultas Psikologi, Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.55681/devote.v3i1.2492

Keywords:

Psikoedukasi, Kognitif, Media Puzzle, Behavioristik

Abstract

Education is very important for children. One of the factors that children must have is cognitive ability in reading. This activity focuses on Children Against the Law (ABH) at Sentra Wirajaya Makassar, who have not and still lack reading skills totaling 3 people. This activity aims to provide psychoeducation and also improve children's reading skills using puzzle media. This activity was carried out in two steps, namely psychoeducation activities, and experiments using puzzle media as the treatment given to children. The experimental implementation method used was pre-experimental with a one-group pre-posttest design. Participants in this activity amounted to 5 children. Based on the results obtained from this activity, it shows that the application of puzzle media is proven to be able to improve cognitive abilities in terms of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditama, S. G. (2021). Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Anak Didik Pemasyarakatan di Lembaga Pemasyarakatan Khusus Anak (LPKA). NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(3), 34-41.

Ahmad, G. (2019). Hakikat Pendidikan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 42-59.

Aulia, T. P., Mustafida, D., Dunggio, R. B., & Robbani, I. (2022). Efektivitas metode psyeducation games dalam meningkatkan motivasi belajar dan minat membaca Al-Quran di TPQ Baiturrohman. Altruis: Journal of Community Services, 3(1), 132-136.

Ferdiawan, R. P. F. P., Santoso, M. B., & Darwis, R. S. (2020). Hak pendidikan bagi anak berhadapan (berkonflik) dengan hukum. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(1), 19-31.

Rusdiana, A. D. (2012). Hak Pendidikan Anak Didik Pemasyarakatan di Lembaga Pemasyarakatan Anak Kelas IIA Blitar. Jurnal Ilmu Hukum Mizan, 1.

Sihite, J. & Dimyati. (2022). Pengaruh Permainan Sirkuit Pos Geometri Terhadap Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2223-2233. 10.31004/obsesi.v6i3.1896.

Suryana, E., & Anggara, B. (2017). Pemenuhan Hak-hak Pendidikan Keagamaan Islam Anak Binaan di Lembaga Pemasyarakatan Pakjo Palembang. Tadrib, 3(1), 162-186.

Widari, T. M. (2012). Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pemasyarakatan Anak. DIH: Jurnal Ilmu Hukum, 8(15).

Downloads

Published

2024-03-23

How to Cite

Akmal, N., Afif, N., Dilla, A. S., & Samsalwa, W. O. M. (2024). PSIKOEDUKASI MINAT BACA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA ANAK DI SENTRA WIRAJAYA MAKASSAR DENGAN PENERAPAN MEDIA PUZZLE BERBASIS PENDEKATAN BEHAVIORISTIK . Devote : Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(1), 10–15. https://doi.org/10.55681/devote.v3i1.2492